ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نیویورک
محیط زیست

آسمان‌خراش‌های نیویورک درحال غرق‌کردن این شهر هستند

محققان در مطالعه‌ای دریافته‌اند که شهرهای بزرگ ازجمله نیویورک زیر بار ساختمان‌های خود درحال فرونشست هستند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰

پژوهشی تازه دریافته است که شهر نیویورک آمریکا زیر بار سنگین آسمان‌خراش‌هایش درحال غرق‌شدن است و این شرایط با توجه به گرمایش جهانی که سطح آب دریاها را بالا می‌برد، بیش از پیش خطرناک خواهد شد. البته خطر فرونشست زمین فقط نیویورک را تهدید نمی‌کند و بسیاری از کلان‌شهرهای دنیا، به‌خصوص شهرهای ساحلی، در معرض همین تهدید قرار دارند.

مطالعه‌ای که توسط سازمان مطالعات زمین‌شناسی ایالات‌متحده (USGS) انجام شده است، نشان می‌دهد که نیویورک سالانه با نرخ تقریبی 1 تا 2 میلی‌متر درحال فرونشست است. البته این نرخ برای برخی از محله‌های این شهر ازجمله منهتن، بروکلین و جزیره استتن شمالی بدتر بوده و به 2.75 میلی‌متر می‌رسد.

اوضاع زمانی بدتر می‌شود که سطح آب دریاها هم به‌خاطر گرمایش جهانی درحال بالاآمدن است. هیئت تغییرات اقلیمی شهر نیویورک تخمین می‌زند که سطح آب اطراف این شهر در یک دهه 3 سانتی‌متر بالا آمده باشد. این نرخ در جهان حدود 1.3 سانتی‌متر است.

محققان هشدار داده‌اند که احداث ساختمان‌های جدید می‌تواند خطر وقوع سیل را افزایش دهد: «هر ساختمان مرتفعی که در مناطق ساحلی، رودخانه‌ای و دریاچه‌ای ساخته شود، بر ریسک سیل‌های آینده دامن می‌زند.»

خطر وقوع سیل شهرهایی مثل نیویورک را تهدید می‌کند

دانشمندان تخمین می‌زنند که وزن تمام ساختمان‌های نیویورک حدود 842 میلیون تن باشد. بااین‌حال، برای یافتن مناطقی که بیش از بقیه در خطر غرق‌شدن قرار دارند، باید به مؤلفه کلیدی نوع خاک زیر ساختمان‌ها توجه کرد. این تحقیق دریافته که نرخ فرونشست زمین در مناطق غنی از خاک رس بیشتر است؛ چون این ماده نرم‌تر بوده و تحت فشار، قابلیت حرکت بیشتری دارد.

اگرچه این مطالعه روی نیویورک تمرکز داشته است، اما می‌گوید بسیاری از شهرهای بزرگ در تمام قاره‌ها به‌جز جنوبگان درگیر این بحران هستند. در این میان، شهرهای ساحلی در معرض بیشترین تهدید قرار دارند. گزارش گروه C40 از کلان‌شهرها نشان می‌دهد که در مقیاس جهانی، حدود 800 میلیون نفر احتمالاً در شهرهایی زندگی خواهند کرد که در نزدیکی دریا قرار دارند و سطح آب دریاها در آن مناطق بیش از 30 سانتی‌متر افزایش می‌یابد.

پژوهش حاضر در مجله Earth’s Future منتشر شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی