ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ
نجوم و فضا

مریخ‌نورد استقامت تصویری سه‌بعدی از یکی از دهانه‌های منطقه جیزرو مریخ ثبت کرد

این تصویر از «دهانه بِلوا» (Belva Crater) در منطقه جیزرو مریخ گرفته شده است که ویژگی‌های مختلف سطح سیاره سرخ را نشان می‌دهد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۲۳:۵۹

مریخ‌نورد استقامت (Perseverance) ناسا در جدیدترین ماجراجویی خود، یک تصویر پانوراما جذاب از یکی از دهانه‌های داخلی منطقه جیزرو مریخ به اشتراک گذاشته است. همچنین دانشمندان ناسا نسخه‌ای سه‌بعدی از این تصویر را ارائه کرده‌اند که می‌توانید آن را با عینک‌های مخصوص مشاهده کنید.

دهانه جیزرو مریخ، جایی که مریخ‌نورد استقامت ناسا هم‌اکنون درحال کاوش آن است، تقریباً 48 کیلومتر عرض دارد و احتمالاً در اثر برخورد یک سیارک عظیم ایجاد شده است. بااین‌حال، تصور می‌شود که چندین سیارک در طول میلیون‌ها سال به این منطقه برخورد کرده‌اند که به‌دنبال آن چندین دهانه کوچک‌تر دیگر نیز ایجاد شده است.

به‌ عنوان مثال، یک دهانه بسیار کوچک‌تر با نام «دهانه بِلوا» (Belva Crater) در این منطقه وجود دارد که عرض آن کمتر از 1.5 کیلومتر است و لایه‌های سنگی مختلفی که در آن وجود دارند می‌توانند حاوی اطلاعات مفیدی از تاریخچه مریخ باشند. مریخ‌نورد Perseverance به‌تازگی با کمک ابزار Mastcam-Z خود بیش از 150 تصویر از دهانه بلوا گرفته که می‌توانید آن را در بالا به‌صورت یک تصویر پانوراما مشاهده کنید.

همچنین یک نسخه با وضوح بالا از این تصویر در وب‌سایت آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا وجود دارد که دهانه مریخ را با تمام جزئیات خود نشان می‌دهد. علاوه‌براین، اگر عینک سه‌بعدی قرمز-آبی دارید، می‌توانید نسخه 3 بعدی این تصویر را مشاهده کنید.

تصویر سه‌بعدی دهانه مریخ و اطلاعات موجود در آن

نسخه سه‌بعدی این تصویر می‌تواند به دانشمندان کمک کند تا ویژگی‌های مختلفی را تماشا کنند. در این تصویر، آن‌ها لایه‌هایی از سنگ‌های رسوبی را پیدا کرده‌اند که شیبی با زاویه رو به پایین دارند و می‌تواند نوار شنی ایجادشده توسط رودخانه‌ای باستانی را نشان بدهد که در این منطقه جریان داشته است.

زمین‌شناسان با بررسی این تصاویر و لایه‌های مختلف سیاره سرخ، می‌توانند به سرنخ‌های جدیدی از گذشته مریخ مانند زمانی که آب در آن وجود داشته است، پی ببرند. «کیتی استک مورگان»، دانشمند مأموریت استقامت، در بیانیه‌ای توضیح داد: «مأموریت‌های مریخ‌‌نورد معمولاً به کاوش سنگ بستر ختم می‌شوند. به همین دلیل است که تیم علمی ما برای تصویربرداری و مطالعه Belva اشتیاق زیادی داشته است. دهانه‌های برخوردی می‌توانند مناظری عظیم و برش‌های عمودی را ارائه دهند که حاوی سرنخ‌های مهمی از منشأ این سنگ‌ها هستند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی