ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا 2024
علمی

برندگان مسابقه عکاسی حیات‌وحش ۲۰۲۴ بریتانیا اعلام شدند

از سفر صدف‌ها با توپ در اقیانوس اطلس تا پرواز سار در شب و شرمساری تاج درختان از یکدیگر برندگان این مسابقه هستند.

رضا زارع‌پور
نوشته شده توسط رضا زارع‌پور | ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

تصویری حیرت‌آور از یک توپ فوتبال پوشیده‌شده با صدف‌های کشتی‌چسب غازی (Goose Barnacle) برنده جایزه بهترین عکس مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا در سال 2024 شده است. بیش از ۱۴,۰۰۰ تصویر در این رقابت معتبر شرکت داشتند. این تصاویر یادآور این هستند که چه شگفتی‌های طبیعی خارق‌العاده‌ای در دنیای اطراف ما وجود دارند.

«رایان استاکر» (Ryan Stalker)، برنده جایزه بهترین عکس، درباره عکس خود می‌گوید:

«بالای آب چیزی جز توپ فوتبال وجود ندارد. اما پایین خط آب، زیستگاهی از حیوانات است. این توپ پس از سفری طولانی در اقیانوس اطلس به دورسِت [انگلستان] آمده. زباله‌های بیشتر در دریا می‌تواند ریسک رسیدن جانوران بیشتر به سواحل و تبدیل شدن‌شان به گونه‌های مهاجم را افزایش دهد.»

مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا 2024
«آواره بریتانیایی»، رایان استاکر

هدف جایزه عکاسی حیات وحش بریتانیا نمایش صحنه‌های تماشایی میراث طبیعی این کشور است. «ویل نیکلاس» (Will Nicholls)، رییس این مسابقه، می‌گوید: «این مجموعه تنها یک گالری از تصاویر نیست؛ بلکه گرامیداشت و یادآور زیبایی بادوام حیات وحش بریتانیا و ندایی است برای حفظ فضاهای طبیعی که از داشتن‌شان خوشبختیم.»

این مسابقه ۱۰ بخش برای عکاسی بزرگسالان دارد: رفتار حیوانات، پرتره حیوانات، گیاه‌شناسی بریتانیا، سیاه و سفید، فصل‌های بریتانیا، ساحل و دریا، زیستگاه، بریتانیای پنهان، حیات وحش شهری و جنگل‌های وحشی. همچنین سه بخش برای عکاسی نوجوانان وجود دارد: ۱۱ سال و کمتر، ۱۲ تا ۱۴ سال و ۱۵ تا ۱۷ سال. دو بخش برای عکاسی مستند و ویدیو نیز در این مسابقه وجود دارد.

برندگان و بهترین‌های مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا

عکس رایان استاکر علاوه بر جایزه کلی، برنده بخش ساحل و دریا نیز شده است.

مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا 2024
«سار در شب»، مارک ویلیامز

«مارک ویلیامز» (Mark Williams) با عکس «سار در شب» جایزه بخش پرتره حیوانات را برده است. او این عکس دیدنی را در باغ خود در میدلندز غربی گرفته است. در این تصویر علاوه بر جزییات دقیق، حرکت پرنده نیز مشخص است. گرفتن چنین عکسی از پرنده‌ها در شب کار بسیار دشواری است.

مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا 2024
«بادکنک‌های جنگل»، جیسون مک‌کوم

کپک‌های مخاطی یکی از موضوعات جذاب برای علاقه‌مندان عکاسی طبیعت و دنیای موجودات تک‌سلولی هستند. این تصویر «جیسون مک‌کوم» (Jason McCombe) جایزه بخش گیاه‌شناسی بریتانیا را دریافت کرده است. البته این جایزه اندکی بحث‌برانگیز است؛ زیرا کپک‌های مخاطی نه گیاه هستند، نه حیوان و نه قارچ. آن‌ها متعلق به دسته آغازیان هستند.

این تک‌سلولی‌های آغازی چیزی نیستند که معمولاً کسی در طبیعت جستجویشان کند. اما اگر شرایط مناسب باشد، می‌توانید همه جا پیدایشان کنید. مک‌کوم این تصویر را با ترکیب ۱۶۰ عکس متفاوت، که هر کدام روی یک نقطه از این صحنه فوکوس کرده بود، تهیه کرده است.

هرکدام از این کله‌ها تقریباً ۱ میلی‌متر عرض دارند. اما کپک‌های مخاطی معمولاً در ابعاد میکروسکوپی زندگی می‌کنند و از چشم انسان‌ها دور می‌مانند؛ بااین‌حال، برای انسان‌ها و حیوانات بی‌آزارند و برای اکوسیستم‌ها مفید. این جانوران در مرحله پلاسمودیوم در چرخه زندگی خود دارای چندین هسته سلولی در یک بدن می‌شوند. به این ترتیب می‌توانند اندازه‌ای بزرگ پیدا کنند.

مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا 2024
«راش برای آسمان»، گراهام نیون

تصویر جالب دیگر، «راش برای آسمان» اثر «گراهام نیوِن» (Graham Niven) است. این عکس، برنده بخش جنگل‌های وحشی، یک مثال عالی از پدیده شاخسارشرمی است. در این پدیده، تاج درختان همسایه، هرچقدر هم که گسترده شوند یکدیگر را لمس نمی‌کنند. به این ترتیب، شبکه پیچیده‌ای از شکاف‌ها در سقف جنگل ایجاد می‌شود.

دانشمندان می‌گویند درختان برای این که بیشترین نور ممکن را دریافت کنند این الگو را تشکیل می‌دهند. نظریه‌های دیگری نیز هستند که می‌گویند این شکاف‌ها از پخش انگل‌ها و بیماری‌ها در جنگل جلوگیری می‌کنند. همچنین در آب‌وهوای طوفانی، ضربات درختان به یکدیگر کاهش می‌یابد.

در بخش فصل‌های بریتانیا، «وارن پرایس» (Warren Price) با این چهار عکس دوست‌داشتنی از یک گونه ماهی‌خورک معمولی، جایزه اصلی را به خود اختصاص داده است.

مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا 2024
«آتش در شب»، دن بولت

این تصویر عجیب از شقایق آتش‌بازی، فینالیست بخش ساحل و دریا، نیز یکی از تصاویر جالب این مسابقه است. «دن بولت» (Dan Bolt) برای این تصویر از تکنیک عکاسی فلوئورسنت استفاده کرده است.

عکاسی فلوئورسنت یکی از روندهای جدید در عکاسی از طبیعت است که نیاز به فیلترها و تکنیک خاصی دارد تا این جلوه‌های آبی و سبز درخشان ایجاد شوند. شقایق آتش‌بازی درحقیقت قهوه‌ای و سفید است.

منتخبی از عکس‌های برتر مسابقه عکاسی حیات وحش بریتانیا 2024 را می‌توانید در آلبوم زیر مشاهده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی