ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپرسو
سلامت

محققان ایتالیایی: با مصرف روزانه یک فنجان اسپرسو، از مغز خود در برابر آلزایمر محافظت کنید

دانشمندانی در ایتالیایی در پژوهشی دریافته‌اند که یک شات اسپرسو روزانه می‌تواند در جلوگیری از بروز آلزایمر در مغز مؤثر باشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ مرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۰۰

اگر از طرفداران اسپرسو هستید، خبر خوبی برای شما داریم. تحقیقی تازه نشان داده است که مصرف روزانه یک فنجان از این نوشیدنی می‌تواند از مغز شما در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند. دانشمندان می‌گویند اسپرسو پروتئین‌هایی را که در مغز جمع و موجب تخریب اعصاب می‌شوند، از بین می‌برد.

پژوهشگرانی از دانشگاه ورونا ایتالیا در مطالعه‌ای دریافته‌اند که قهوه اسپرسو خطر تجمع پروتئین تائو در مغز را کاهش می‌دهد. این پروتئین ازجمله اصلی‌ترین عوامل بیماری‌هایی مثل آلزایمر و زوال عقل محسوب می‌شوند. بااین‌وجود، بررسی‌های آزمایشگاهی نشان داده است که اسپرسو می‌تواند از تجمیع و تبدیل‌شدن این پروتئین‌ها به «فیبریل» جلوگیری کند.

قهوه اسپرسو می‌تواند در جلوگیری از بروز آلزایمر مفید باشد

محققان در بیانیه‌ای دراین‌باره می‌گویند: «با افزایش تراکم عصاره، کافئین یا جنیستئینِ اسپرسو، فیبریل‌ها کوتاه‌تر می‌شوند و صفحات بزرگی تشکیل نمی‌دهند. زمانی که عصاره اسپرسو در کامل‌ترین حالت خود باشد، اثر آن به بهترین سطح می‌رسد. فیبریل‌های کوتاه آسیبی به سلول‌ها وارد نمی‌کنند و نقشی در تجمع بیشتر این پروتئین ندارند.»

دانشمندان می‌گویند اسپرسو چه به‌تنهایی چه در ترکیب با لاته یا آمریکانو مصرف شود، سطح بالایی از کافئین را به بدن عاشقان قهوه می‌رساند. مطالعات مختلفی در چند وقت اخیر نشان داده‌اند که قهوه می‌تواند اثرات مثبتی درزمینه مقابله با بیماری‌های عصبی داشته باشد.

نتیجه‌گیری پژوهشگران این است که استفاده از مقدار متعادلی از اسپرسو می‌تواند با کاهش ریسک مرگ زودهنگام پیوند داشته باشد. قهوه غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات شیمیایی گیاهی است که التهاب را کاهش داده و به محافظت از بدن در برابر دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، کبد و بخشی از انواع سرطان کمک می‌کند.

دانشمندان در مقاله‌ خود در ژورنال Journal of Agricultural and Food Chemistry، شواهد زیادی را ارائه کرده‌اند که نشان می‌دهد قهوه اسپرسو می‌تواند فواید بسیاری در مقابله با بیماری‌های مرتبط با پروتئین تائو به‌ویژه آلزایمر داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی