ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

حافظه SSD اکسترنال ای‌دیتا
بررسی سخت افزار

نگاهی به کاربردهای مختلف SSD اکسترنال؛ از انتقال فیلم در یک ثانیه تا ویندوز پرتابل

در این مطلب با انواع SSD اکسترنال ای‌‌دیتا و نحوه استفاده از ویندوز پرتابل آشنا می‌‌‌شوید.

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۲۷ آذر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

بیشتر حافظه‌های اکسترنال از نوع هارد دیسک هستند که سرعت کمی دارند، اما حافظه‌های SSD اکسترنال این مشکل را حل کرده‌اند. حافظه‌های SSD اکسترنال با سرعت بالایی که دارند، قابلیت‌‌‌های متنوع‌تری را به‌ ارمغان می‌آورند تا حتی بتوانید با استفاده از آن‌‌‌ها، سیستم‌عامل ویندوز پرتابل را روی رایانه‌های مختلف اجرا کنید. ای‌‌دیتا یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انواع حافظه SSD اکسترنال است که اخیراً بسیاری از مدل‌های آن در بازار موجود شده و می‌‌‌توانید با قیمت معقولی آن‌ها را تهیه کنید. این دسته از محصولات ای‌‌دیتا برای کاربران مختلف از رده‌های عادی تا گیمر درنظر گرفته شده است.

بازار حافظه‌‌های اکسترنال طی سال‌های اخیر از محبوبیت زیادی برخوردار شده‌؛ زیرا کاربران به‌سادگی می‌‌توانند این نوع حافظه‌‌ها را با خود حمل کنند و در هرجا از آن استفاده کنند. تاکنون تعداد قابل‌‌‌توجهی از مشتریان این نوع حافظه سراغ تهیه هارد دیسک‌های اکسترنال رفته‌اند و پیش‌‌‌تر کم‌تر کسی پیدا می‌‌‌‌شد که به تهیه SSD اکسترنال فکر کند؛ چرا که هارد دیسک اکسترنال قیمت بسیار کم‌تری داشت و همین باعث می‌‌‌شد خرید اس‌‌اس‌دی قابل‌حمل چندان موجه نباشد. 

درنهایت اما با گذشت زمان و پیشرفت فناوری، هزینه تولید انواع SSD اکسترنال کاهش یافت. این اتفاق باعث شد تا نسل جدیدی از اس‌اس‌دی‌‌‌های اکسترنال برای رده‌‌های مختلف کاربران روانه بازار شوند. شرکت ADATA نیز با علم به‌ این موضوع، مدل‌های جدیدی از این نوع حافظه را عرضه کرد تا توجه مشتریان بیشتری را به محصولاتش معطوف کند. پیش‌‌تر در دیجیاتو بررسی حافظه اکسترنال ای‌دیتا SD600Q را نیز با شما به‌ اشتراک گذاشتیم.

نگاه ویدیویی به حافظه SSD اکسترنال ای‌‌دیتا و قابلیت‌‌‌های آن

تماشای ویدیو از آپارات

ویژگی‌های حافظه SSD اکسترنال ای‌‌‌دیتا

حافظه SSD اکسترنال ای‌دیتا

شرکت آونگ به‌عنوان نماینده انحصاری ای‌‌‌دیتا، مدل‌های جدید حافظه SSD اکسترنال این شرکت را وارد بازار کشورمان کرده است. این حافظه‌ها انواع مختلفی دارند که با فضای ذخیره‌‌سازی، طراحی و سرعت متفاوتی ارائه می‌‌‌‌شوند. یکی از جذاب‌ترین حافظه‌‌‌های SSD اکسترنال این شرکت، مدل  Elite SE880 است که ابعاد بسیار کوچکی دارد و تنها به‌‌‌اندازه یک جعبه کبریت است. مدل ۱ ترابایتی این SSD اکسترنال حدود ۵ میلیون تومان قیمت دارد که نسبت به ویژگی‌‌های آن برچسب قیمتی معقولی است.

حافظه SSD اکسترنال ای‌دیتا

با وجود این ابعاد کوچک اما حافظه Elite SE880 و سایر هم‌‌رده‌‌های آن از ای‌دیتا سرعت بسیار بالایی دارند و سرعت خواندن و نوشتن ترتیبی آن‌ها می‌‌‌تواند به حدود ۲ گیگابایت بر ثانیه برسد. این یعنی می‌‌‌توانید ۱۰۰ گیگابایت اطلاعات را در کم‌تر از ۱ دقیقه انتقال دهید که رقم بسیار مناسبی است. اگر رایانه شخصی شما نیز از پورت USB 3.2 Gen2 x2 نیز برخوردار باشد، این رقم به ۲.۵ گیگابایت بر ثانیه هم خواهد رسید.

دیگر ویژگی‌‌‌‌ حافظه‌‌‌های SSD اکسترنال ای‌دیتا، سازگاری بالای آن‌‌ها با اکوسیستم‌‌های مختلف است. ازاین‌‌رو، شما می‌توانید به‌‌‌سادگی آن‌‌ها را به دستگاه‌‌های مجهز به ویندوز، اندروید، MacOS و بسیاری از سیستم‌‌های عامل محبوب متصل کنید. برای این کار تنها به اتصال از طریق پورت USB-C احتیاج دارید. 

ای‌دیتا حتی پا را فراتر گذاشته است تا بتوانید از SSD اکسترنال این شرکت برای اتصال به کنسول‌های بازی جدید مانند پلی‌استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس استفاده کنید. تمام این‌ها سبب شده‌اند که چه کاربران معمولی و حرفه‌‌ای و چه گیمرها امکان به‌‌کارگیری اس‌‌‌اس‌‌دی اکسترنال و اتصال آن به دستگاه‌‌های مختلف خود را داشته باشند. این اما تمام ماجرا نیست؛ زیرا به‌لطف سرعت بالای حافظه SSD اکسترنال ای‌دیتا مانند همین مدل Elite SE880، می‌‌توانید ویندوز را به‌صورت پرتابل و بدون نیاز به نصب روی بسیاری از دستگاه‌ها بوت کنید. در ادامه مطلب به جزئیاتی بیشتری خواهیم پرداخت.

استفاده از ویندوز پرتابل با SSD اکسترنال ای‌دیتا

یکی از جذاب‌ترین و مهم‌‌ترین ویژگی‌‌های SSD اکسترنال، امکان نصب و استفاده از ویندوز به‌صورت پرتابل روی آن است، اما این قابلیت دقیقاً چه کاربردی دارد؟ ویندوز پرتابل بیشتر برای کاربرانی کاربرد دارد که دو یا چند سیستم دارند اما نمی‌‌خواهند اطلاعات روی هرکدام از آن‌ها متفاوت باشد. برخی کاربران نیز به‌‌صورت مشترک از یک رایانه شخصی استفاده می‌‌کنند؛ اما بسیاری از آن‌‌ها ترجیح می‌دهند که ویندوز شخصی خود با تنظیمات و شخصی‌سازی‌‌های اختصاصی داشته باشند. 

ویندوز پرتابل ویژگی‌های دیگری را هم برای کاربران به‌ ارمغان می‌آورد تا نیاز کاربران زیادی را برطرف کند. اگر قصد استفاده از سایر سیستم‌های عامل را داشته باشید نیز خللی در کارکرد ویندوز پرتابل شما ایجاد نخواهد شد.

برای استفاده از ویندوز پرتابل کار سختی را پیش‌ رو ندارید و صرفاً با داشتن این نوع SSD در کنار فایل Image ویندوز و نرم‌افزار Rufus می‌توانید از ویندوز در هرجا استفاده کنید. مهم اینکه برای دسترسی به فایل ایمیج  و نرم‌افزار روفوس نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای ندارید. برای آموزش نحوه نصب ویندوز ۱۱ پرتابل روی SSD اکسترنال ای‌دیتا می‌‌‌توانید ویدیویی را که در ابتدای مطلب به‌ اشتراک گذاشتیم نیز تماشا کنید.

جمع‌بندی

حافظه‌های SSD اکسترنال ای‌دیتا با سرعت بالا، طراحی جذاب و قابلیت‌های کاربردی خود گزینه‌ای مناسب برای داشتن ویندوز پرتابل و جابه‌جایی سریع فایل‌ها در هر مکان محسوب می‌شوند. این محصولات با گارانتی اختصاصی آونگ عرضه شده‌اند و مدت این گارانتی تا سقف ۵ سال خواهد بود. شما می‌توانید نگاهی به مدل‌های مختلف اس‌‌‌اس‌‌‌‌دی اکسترنال ای‌‌دیتا در سایت آونگ بیندازید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • behrouz1
    behrouz1 | ۱۲ دی ۱۴۰۲

    کاربر حق داره بدونه این اگهی(رپورتاژ) هست آقای دیجیاتو

  • نیماا
    نیماا | ۲۸ آذر ۱۴۰۲

    مطلب تگ تبلیغات نداره؟!

    • behrouz1
      behrouz1 | ۱۲ دی ۱۴۰۲

      خیر !

مطالب پیشنهادی