ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گزارش عملکرد ۵ ساله حرکت اول: هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و خلق ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص داخلی

براساس این گزارش، نیمی از استارتاپ‌های حرکت اول در بین سه بازیگر اصلی بازار خود قرار دارند.

مهدیه اسماعیلی
نوشته شده توسط مهدیه اسماعیلی | ۱۶ مهر ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰

حرکت اول به‌تازگی گزارش پنج سال فعالیت خود در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی را منتشر کرده است. در این گزارش «محمدمهدی عباسخانی»، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرده پرتفوی حرکت اول در پنج سال گذشته بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص (GMV) داشته و تعدادی از کسب‌وکارها از زمان سرمایه‌گذاری حرکت اول به رشد ۱۰X رسیده‌اند. البته انحلال آدرس به‌عنوان اولین شکست سرمایه‌گذاری حرکت اول نیز اعلام شده است.

به گفته عباسخانی، حمایت حرکت اول جهت ورود استارتاپ‌هایش به بازار سرمایه، مشارکت استراتژیک با بازیگران صنعت، سرمایه‌گذاری بین‌المللی و مشارکت در کسب‌وکار های داخلی در مراحل مختلف عمر، از برنامه‌های ادامه مسیر این هلدینگ سرمایه‌گذاری هستند.

همچنین براساس این گزارش، حرکت اول طی فعالیت پنج‌ساله خود توانسته است هزار و ۷۳ طرح داخلی و ۶۴ طرح خارجی را به سرانجام برساند. عقد ۲۹ قرارداد سرمایه‌گذاری و هشت قرارداد هم‌سرمایه‌گذاری نیز از دیگر دستاوردهای حرکت اول در این پنج سال به شمار می‌آید. گفتنی است این مجموعه ۱۴ کسب‌وکار فعال نیز در سبد سرمایه‌گذاری خود دارد.

تحقق بودجه هزار میلیاردی

پیش‌تر حرکت اول وعده داده بود که هزار میلیارد تومان در اکوسیستم سرمایه‌گذاری کند. در این گزارش تحقق این رقم عنوان شده است. داده‌های منتشرشده در گزارش عملکرد حرکت اول نشان می‌دهد طی پنج سال گذشته، ۱۰۰۳ میلیارد تومان سرمایه صرف سرمایه‌گذاری خطرپذیر شده است.

در قسمت مربوط به دلایل عدم امکان سرمایه‌گذاری در طرح‌های دریافتی آمده است که ۵۵ درصد از دلایل عدم سرمایه‌گذاری به عدم تطابق با مرحله عمر کسب‌وکار بازمی‌گردد. عدم جذابیت اندازه بازار هدف و یا عدم تأیید قابلیت‌های طرح نیز از دیگر دلایل ذکر‌شده برای لغو سرمایه‌گذاری هستند.

داده‌های مربوط به فراوانی طرح‌های دریافتی در این گزارش نشان می‌هد بیشترین درخواست برای جذب سرمایه در بین صنایع به صنعت تجارت الکترونیک و تبلیغات مربوط می‌شود. صنعت تلکام و رسانه و صنعت مالی و بیمه نیز به ‌رتیب بیشترین فراوانی را در بین طرح‌های دریافتی دارند.

حرکت اول و پول هوشمند

در این گزارش همچنین حرکت اول به معرفی خدمات و امکانات همراه اول که در اختیار استارتاپ‌ها قرار داده، پرداخته است. برخی از این امکانات عبارتند از: زیرساخت‌های تبلیغاتی، خدمات امنیت شبکه، در اختیار قراردادن شبکه فروش، زیرساخت‌های فنی و... .

خلق ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص

براساس این گزارش، حرکت اول توانسته است طی پنج سال گذشته، ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص داخلی (GMV) خلق کند. ۸۳ درصد این عدد در دو سال گذشته محقق شده است.

متوسط عمر کسب‌وکارهای حرکت اول پنج سال است و بیشترین رشد در مدت سرمایه‌گذاری به «جاجیگا»، «فلای تودی»، «آچاره»، «نبض» و «نت‌باکس» بوده مربوط است.

در این گزارش آمده که بیش از ۲۰ میلیون سفارش در کسب‌وکارهای حرکت اول ثبت شده که بیشترین سهم از این عدد مربوط به «میاره» و بیشترین رشد در سفارش متعلق به جاجیگا، فلای تودی و نبض بوده است.

وضعیت سرمایه انسانی در حرکت اول

بیش از هزار و صد نفر در کسب‌وکارهای حرکت اول به‌طور مستقیم و ۳۵ هزار نفر نیز به‌طور غیرمستقیم در کسب‌وکارهای پلتفرمی مشغول به فعالیت هستند. همچنین گفتنی است که میانگین سنی تیم‌های استارتاپی ۳۰ سال بوده و از این بین، ۶۰ درصد اعضای تیم‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. متوسط تعداد سرمایه انسانی در پرتفوی حرکت اول هم ۴۵ نفر عنوان شده است. جالب است بدانید استارتاپ‌های فلای تودی و میاره بزرگ‌ترین تیم‌ها را دارند.

یک خانواده ۱۵ میلیونی!

طبق آمار گزارش حرکت اول، تعداد کاربران استارتاپ‌های این مجموعه به ۱۵ میلیون نفر رسیده که بیشترین کاربران مربوط به «آلا»، «همراه مکانیک»، جاجیگا، آچاره و فلای تودی است.

گفتنی است به‌جز کسب‌وکارهای کودک و نوجوان و B2B در کسب‌وکارهای پلتفرمی، بیش از نیمی از مشتریان متولد دهه‌های ۶۰ و ۷۰ هستند.

همچنین بیشترین مشتریان استارتاپ‌ها در تهران، اصفهان، شیراز و مشهد ساکن هستند. به‌استثنای جاجیگا، بقیه استارتاپ‌های حرکت اول در تهران مستقر و بیش از ۶۵ درصد آن‌ها نیز در غرب تهران ساکن هستند.

جالب است بدانید نیمی از استارتاپ‌های حرکت اول در بین سه بازیگر اصلی بازار خود قرار دارند.

طبق آمار موجود در گزارش حرکت اول، در اکثر کسب‌وکارهای پلتفرمی، کمتر از ۲۰ درصد بازار آنلاین شده است.

دو تولد و یک خداحافظی

«آچاره سازه» و «چی بخونم» دو استارتاپی هستند که در سه سال گذشته در پرتفوی حرکت اول متولد شده‌اند. استارتاپ «آدرس» نیز تنها استارتاپی است که درحال‌حاضر امور اداری برای انحلال را انجام می‌دهد.

در این گزارش اطلاعات جالبی نیز راجع به بیشترین درآمد و سفارش‌ها در برخی از استارتاپ‌ها ارائه شده است. برای مثال، چهار هزار و ۷۱۹ شب رزرو برای پررزروترین میزبان جاجیگا بوده است.

جالب است بدانید گران‌ترین بلیت خریداری‌شده از فلای‌تودی نیز ۴۸۷ میلیون تومان بوده. تهران، مشهد، کیش، استانبول، دبی، وان و نجف نیز بیشترین مقاصد هواپیماسواران بودند.

گزارش‌های آماری از تیم کارآفرینان

جوان‌ترین تیم کارآفرینی مربوط به استارتاپ نبض با میانگین سنی ۲۷.۵ سال و مسن‌ترین تیم مربوط به همراه مکانیک با میانگین سنی ۴۱ سال است. به‌طور میانگین، هر کسب‌وکار از ترکیب سه‌نفره تیم کارآفرینی بنا شده، اما سکان مدیرعاملی با نسبت ۶۰ درصدی، در دستان دهه شصتی‌ها بوده و متوسط سن مدیرعاملان استارتاپ‌های حرکت اول ۳۷ سال است.

طبق این گزارش، تمامی بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی بوده و بیش از ۷۰ درصد آن‌ها فارغ‌التحصیل دانشگاه صنعتی شریف هستند.

نکته جالب توجه حضور رتبه یک کنکور سال 81 رشته ریاضی در جمع بنیان‌گذاران آچاره و اوبار است.

این گزارش که سبک و سیاق آن با گزارش‌های پیشین حرکت اول متفاوت است، با شوخی با مدیرعامل استارتاپ‌ها و مقایسه برخی ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها به اتمام می‌رسد.

حرکت اول به‌عنوان هلدینگ سرمایه‌گذاری خطرپذیر همراه اول، در هفتم مهرماه ۱۳۹۷ تأسیس شد و تاکنون در ۱۴ کسب‌وکار و دو صندوق سرمایه‌گذاری و یک صندوق سرمایه‌گذاری بین‌المللی مشارکت داشته است.

علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل گزارش را در اینجا بخوانند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی