ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

احتکار هایما
اخبار خودرو

احتکار هایما توسط ایران‌خودرو؛ تأیید تعزیرات و تکذیب ایران‌خودرو

با وجود محرزشدن احتکار هایما و پژو پارس توسط ایران‌خودرو، این شرکت با ارسال بیانیه، موضوع احتکار را تکذیب کرده است.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۲۵ مهر ۱۴۰۲ | ۲۲:۰۰

روز دوشنبه رئیس قوه قضاییه در جلسه شورای‌عالی قضایی درباره موضوع احتکار هایما توسط ایران‌خودرو گفت: «طبق اعلام سازمان تعزیرات، در جریان بازدید از یک پارکینگ مستقر در خراسان رضوی، 10 هزار خودروی عرضه‌نشده کشف شد. شش هزار دستگاه از آن‌ها دارای نقص فنی بودند و چهار هزار دستگاه دیگر بدون هیچ مشکلی، عرضه نشده بودند. از زمان ورود سازمان تعزیرات به این موضوع، متولی عرضه خودرو در آن بخش با عجله مشغول عرضه آن‌ها شده است. گویا سازمان استاندارد نیز اعلام کرده که این خودرو‌ها از نظر این نهاد مشکلی برای عرضه ندارند.»

طبق ادعای مدیران ایران‌خودرو، این خودروها استاندارد صندلی نداشتند. اما این شرکت پس از رسانه‌ای‌شدن موضوع نسبت به تحویل فوری آن‌ها اقدام کرده است. گشت تعزیرات حکومتی در دهم مهرماه طی بازدید از شرکت ایران‌خودرو مشهد نسبت به احتکار چهار هزار خودروی هایما و پژو پارس در پارکینگ بینالود مشهد مظنون شد و تشکیل پرونده داد.

احتکار در دست بررسی است

به گفته «سید مرتضی مدنی»، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، احراز این تخلف نیازمند گزارش کارشناسی و تأیید سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. در صورت تأیید احتکار هایما و پژو پارس، این موضوع با فوریت رسیدگی خواهد شد.

وی همچنین به مدیران ایران‌خودرو فرصت 10 روزه داده است تا خودروها را به دست مصرف‌کنندگان واقعی برسانند. در غیر این صورت با آن‌ها به جرم سودجویی یا گران‌فروشی کالا برخورد خواهد شد. 

گزارش رسمی ایران‌خودرو به سازمان بورس نشان می‌دهد این شرکت در شهریورماه 2410 دستگاه هایما تولید کرده، اما از بین تمامی تولیدات هایما فقط 263 دستگاه را به مشتریان فروخته است. بنابراین ایران‌خودرو بیش از 2100 دستگاه هایما تولیدی خود در شهریور را احتکار کرده است.

همچنین ایران‌خودرو در مجموع 6 ماه نخست امسال، 10528 دستگاه هایما تولید کرده. این خودروساز از کل تولیدات هایما، فقط 7655 دستگاه آن را به مشتریان فروخته است؛ یعنی مجموعاً 2873 دستگاه هایما تا پایان شهریور توسط ایران‌خودرو احتکار شده بود.

ایران‌خودرو احتکار هایما را تکذیب کرد!

با وجود محرزشدن احتکار هایما و پژو پارس توسط ایران‌خودرو، این شرکت با ارسال بیانیه موضوع احتکار را تکذیب کرد. ایران‌خودرو در بیانیه خود این‌چنین عنوان کرده:

تولیدات دوماهه اخیر هایما S7 پلاس ایران‌خودرو خراسان فاقد تأییدیه سازمان ملی استاندارد بوده است. همچنین به‌محض صدور مجوز نسبت به شماره‌گذاری و حمل آن اقدام شده. طبق مستندات موجود در تاریخ پنجم مهرماه، مجوز شماره‌گذاری این محصول تمدید شده است.

طبق بررسی‌های صورت‌گرفته توسط نهادهای نظارتی ازجمله سازمان بازرسی کل کشور، نتیجه‌ای مبنی بر انبارکردن و احتکار در گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌دست نیامده. این موضوع در نشست هفته گذشته مسئولان قوه قضاییه به‌صورت رسمی اعلام شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی