ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کرونا
سلامت

سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا: هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر آغاز شیوع کرونا از آزمایشگاه ووهان وجود ندارد

هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که کرونا چگونه به یک همه‌گیری تبدیل شد و مرکز شیوع آن کجا بوده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۰

پس از گذشت نزدیک به سه سال، همچنان به‌طور دقیق مشخص نیست که کرونا چگونه به یک همه‌گیری تبدیل شد و مرکز شیوع آن کجا بوده است. اکنون سازمان‌های اطلاعاتی ایالات‌متحده اعلام کرده‌اند که هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر اینکه همه‌گیری کووید-19 از حادثه‌ای در مؤسسه ویروس‌شناسی شهر «ووهان» چین ناشی شده باشد، وجود ندارد.

براساس گزارش رویترز، دفتر اداره‌کننده اطلاعات ملی (ODNI) در یک گزارش چهارصفحه‌ای اعلام کرد که جامعه اطلاعاتی ایالات‌متحده هنوز نمی‌تواند احتمال این را که ویروس از یک آزمایشگاه شیوع پیدا کرده باشد، رد کند و همچنین نتوانسته است منشأ این ویروس همه‌گیر را کشف کند.

مدرک مشخص‌‌کننده‌ای برای منشأ کرونا وجود ندارد

در گزارش ODNI آمده است:

«آژانس اطلاعات مرکزی و آژانس‌های دیگر همچنان قادر به تعیین منشأ دقیق همه‌گیری کووید-19 نیستند؛ زیرا هر دو فرضیه (طبیعی و آزمایشگاهی) بر فرضیات فراوانی تکیه دارند یا گزارش‌های متناقضی هستند که با چالش‌های زیادی مواجهند.»

در این گزارش اشاره شده که هرچند در مؤسسه ووهان (WIV) «کار گسترده‌ای» روی ویروس‌های کرونا انجام شده است، اما آژانس‌ها هیچ شواهدی مبنی بر حادثه خاصی که می‌تواند باعث شیوع این بیماری شود، پیدا نکرده‌اند:

«ما همچنان هیچ مدرکی نداریم که نشان دهد دارایی‌های تحقیقاتی WIV قبل از همه‌گیری دارای SARSCoV-2 یا یک نمونه نزدیک به آن بوده است و هیچ مدرک مستقیمی مبنی بر اینکه یک حادثه خاص مرتبط با تحقیقات WIV قبل از همه‌گیری رخ داده که می‌تواند باعث همه‌گیری کرونا شود، وجود ندارد.»

تقریباً از زمانی که اولین گزارش‌هایی انسانی درباره کرونا از اواخر سال 2019 در ووهان اعلام شد، منشأ این همه‌گیری یکی از موضوعات قابل‌توجه ایالات‌متحده بوده است.

این گزارش درحالی منتشر شده که ماه گذشته، براساس شواهد جدیدی که به‌دست آمده بود، گفته شد ویروس کرونا از مؤسسه ویروس‌شناسی ووهان چین آغاز شده است. درواقع طبق این گزارش، سه دانشمندی که اولین افراد مبتلا به این ویروس بودند و به آن‌ها «بیماران صفر» گفته می‌شود، در حین انجام تحقیقات روی ویروس‌های خانواده «SARS» به کرونا مبتلا شدند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی