ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا سئو محبوب ترین کانال بازاریابی است؟

سئو چیست و چرا اهمیت ویژه‌ای دارد؟ در این مطلب به سؤالات یاد شده پاسخ می‌دهیم.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۵

سئو امروزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. داشتن یک استراتژی بلند مدت در این حوزه، می‌تواند تأثیر بسزایی بر کسب‌وکار مجموعه‌ها داشته باشد. در ادامه با تعریف سئو و کارکردهای آن بر بازاریابی و رشد یک کسب‌وکار آشنا می‌شویم.

واژه سئو (SEO) مخفف عبارت Search Engine optimization به معنی بهینه سازی موتور های جست و جو است.

سئو را می‌توان این چنین تعریف کرد: مجموعه اقدامات و فرآیند هایی که موجب بهبود رتبه یک وبسایت برای کلمات کلیدی خاص در صفحه نتایج موتور‌های جست‌وجو همچون گوگل می‌شود. البته با به روز رسانی‌هایی که موتور های جست‌جو در طول سال‌های گذشته صورت داده‌اند، این بهینه‌سازی باید بیشتر در راستای بهبود تجربه کاربری باشد. امروزه دیگر می‌توانیم SEO را Search Experience Optimization تعبیر کنیم٬ به معنی بهینه سازی تجربه کاربر به هنگام جست‌وجو.

سئو یک استراتژی بلندمدت است که به زمان و تلاش نیاز دارد. با این حال، اگر به‌درستی صورت گیرد، می‌تواند تأثیر به‌سزایی بر کسب‌وکار شما داشته باشد.

بازار کسب و کارهای آنلاین در ایران روز به روز داغ‌تر می‌شود و به همین دلیل، تعداد سایت‌ها نیز افزایش می‌یابد. در این رقابت تنگاتنگ، سایت‌هایی که رتبه بالاتری در نتایج جستجو دارند، ترافیک بیشتری را جذب می‌کنند و این امر فروش و سودآوری بیشتری را برای ایشان در پی دارد. حال این سؤال پیش می‌آید که چطور می‌توان رتبه های بالای نتایج جست‌وجو را به خود اختصاص داد؟ در جواب این سؤال باید با سئو بیشتر آشنا شویم.

چرا سئو اهمیت ویژه‌ای دارد؟

با بهینه کردن وبسایت خود به موتور های جست‌و‌جو کمک می‌کنید که وبسایت شما و محتوای آن را بهتر درک کنند تا بتوانند ارتباط آن را با سرچ کاربران بسنجند و در نتیجه شما را به مخاطبان‌تان وصل کنند. با سرمایه گذاری در سئو صاحبان کسب و کارهای آنلاین می‌توانند رتبه بندی صفحات خود را بهبود دهند، بازدید وبسایتشان را بالا ببرند و ترافیک مطلوبی دریافت کنند که نتیجه آن جذب مشتریان  بالقوه و افزایش فروش است.

آمارهای قابل توجهی در طی سال های گذشته در مورد موتورهای جست‌وجو و استفاده کاربران از آنها ارائه شده که با تأمل در آنها اهمیت سئو را درک خواهید کرد. امروزه جمعیتی در حدود ۳.۷ میلیارد نفر از طریق دیوایس‌های شخصی خود به اینترنت دسترسی دارند. بر اساس گزارش Statista، در سال ۲۰۲۳، متوسط ​​میزان استفاده از موتورهای جستجو در سراسر جهان به عدد ۸.۱ میلیارد جستجو در روز رسیده است. به طور متوسط ​​هر فرد ۳.۵ بار در روز از موتورهای جستجو استفاده می‌کند.

درصد کلیک‌ها بر روی لینک های مختلف در نتایج جستجو به شرح زیر است

  • لینک اول:  ۲۸.۵ درصد
  • چهار لینک اول:  ۶۳ درصد
  • صفحه دوم:  ۴ درصد
  • صفحات بعدی:  ۱ درصد

حال با توجه به اینکه تعداد سایت‌های موجود در فضای وب بر اساس تخمین‌های مختلف، عددی بین ۱.۷ تا ۲.۴ میلیارد است و این وبسایت‌ها حدود ۳۰ تریلیون صفحه مجزا دارند می‌توان به جرات گفت که اگر شما در کیووردهای هدف خود جزو ۴ نتیجه اول در نتایج جستجو نباشید عملاً شانس زیادی در دنیای دیجیتال نخواهید داشت. اینجاست که میتوانیم به وضوح درک کنیم که سئو تا چه میزان حائز اهمیت است.

سئو بازاریابی

سئو به عنوان زیرمجموعه بازاریابی دیجیتال

سئو یکی از کلیدی‌ترین کانال‌های بازاریابی دیجیتال است که بر بهبود بازدید وب‌سایت در صفحه نتایج موتورهای جستجو تمرکز دارد. از علل اثرگذاری این کانال می‌توان به درونگرا ( Inbound) بودنش اشاره کرد که موجب می‌شود مخاطبان احساس کنند خودشان شما را یافته‌اند و حس اعتماد در ایشان به این طریق ایجاد می‌شود . سئو یک استراتژی بازاریابی دیجیتال مقرون به صرفه است که می‌تواند نتایج بلندمدت به دنبال داشته باشد.

مزایای SEO برای کسب و کار شما

سئو اگر درست و ساختارمند صورت گیرد می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر نتیجه کسب و کار شما داشته باشد. سئو همچنین نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی را ارائه می‌دهد، زیرا پس از انجام سرمایه‌گذاری اولیه تا مدت‌ها مؤثر است. از دیگر مزایای سئو برای کسب‌وکار شما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش ترافیک کلی وبسایت
  • تبدیل بازدیدکنندگان بیشتری به مشتری
  • بهبود و افزایش اعتبار سایت
  • تقویت برندیگ
  • ایجاد اعتماد در مخاطبان

رفتار کاربران چه تأثیری بر سئو سایت دارد؟

اولین و آخرین هدف موتورهای جستجو رفع نیاز مخاطب و رساندن آن‌ها به هدفشان است. درک و بهبود رفتار کاربران به معنای ایجاد یک سایت با محتوای باکیفیت، کاربرپسند و مرتبط است که نه تنها کاربران را جذب می‌کند بلکه آن‌ها را تشویق به تعامل بیشتر و بازگشت مجدد می‌کند.

این امر به نوبه خود می‌تواند به بهبود رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو کمک کند. وقتی کاربران زمان زیادی را صرف مطالعه محتوا در یک سایت می‌کنند، به طور مکرر به آن بازمی‌گردند، یا تعداد زیادی از صفحات را مرور می‌کنند، این رفتارها به موتورهای جستجو نشان می‌دهد که سایت دارای محتوای باارزش و مفیدی است.

همچنین اگر کاربران پس از جستجوی کلمات کلیدی خاصی وارد سایت شوند و مدت زمان قابل توجهی را در آن سپری کنند، این امر نشان‌دهنده این است که محتوای سایت برای آن کلمات کلیدی مرتبط و مفید است. رفتار کاربران همچنین می‌تواند نشان‌دهنده کیفیت تجربه کاربری (UX) باشد. به عنوان مثال، اگر کاربران به سرعت از سایت خارج شوند یا در یافتن اطلاعات مورد نیاز خود دچار مشکل شوند، ممکن است نشان‌دهنده طراحی نامناسب وب‌سایت یا محتوای غیرمرتبط باشد.

بهبود UX می‌تواند به کاهش نرخ پرش و افزایش زمان ماندگاری در سایت کمک کند، که هر دو عامل می‌توانند بر سئو تاثیر مثبت داشته باشند.

چگونه سئو کنیم؟

سئو فرآیندی پیچیده و تخصصی است که به دانش و تجربه کافی نیاز دارد. اما به طور کلی، می توان سئو را به سه دسته کلی تقسیم کرد:

  • سئو داخلی (On-Page SEO) بهینه سازی محتوا، ساختار٬ کدها و لینک های داخلی وب سایت
  • سئو خارجی (Off-Page SEO) ایجاد بک لینک از سایت های دیگر و افزایش اعتبار نزد موتور های جست‌وجو
  • سئو تکنیکال (Technical SEO) فرآیند بهینه سازی سایت برای خزیده شدن توسط موتورهای جست‌وجو

با خواندن این مطلب، با مفهوم سئو سایت، اهمیت و ویژگی‌های آن آشنا شدید. سئو یکی از روش‌های مقرون‌به‌صرفه و موثر در بازاریابی دیجیتال است. برای موفقیت در این مسیر، دانش، تجربه و صبر و حوصله شما از اهمیت بالایی برخوردار است. درک و پیاده‌سازی سئو می‌تواند وب‌سایت شما را به رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جستجو٬ افزایش ترافیک و در نهایت کسب درآمد بیشتر برساند.برای مشاوره رایگان و دریافت خدمات سئو با تیم سئو روم همراه باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی