ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راکت اسپیس ایکس
علمی

برای اولین‌بار در تاریخ: بیش از 200 فرود موفق راکت‌های فضایی توسط اسپیس‌ایکس [تماشا کنید]

اسپیس‌ایکس دیروز یک راکت فالکون 9 دیگر را فرود آورد تا از 200 فرود موفق روی زمین فراتر رفته باشد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۰۰

رکوردشکنی‌های اسپیس ایکس ادامه دارد و این شرکت حالا به اولین شرکت و نهادی در تاریخ بشر تبدیل شده که بیش از 200 بار راکت‌های فضایی را با موفقیت روی زمین فرود آورده است. این رکورد هم‌زمان با مأموریتی شکسته شد که چهل‌ویکمین مأموریت فضایی این شرکت در سال جاری میلادی به‌حساب می‌آمد.

اسپیس ایکس با معرفی راکت‌های چندبارمصرف تحول بزرگی را در حوزه سفرهای فضایی ایجاد کرد و حالا مدام درحال شکستن رکوردهای مختلف است. این شرکت دیروز در مأموریتی یک ماهواره را برای یک شرکت اندونزیایی به مدار فرستاد تا به‌دنبال آن دویست‌ویکمین فرود خود را روی زمین تکمیل کند.

این مأموریت با نام PSN SATRIA حاوی ماهواره مخابراتی SATRIA-1 بود که روی راکت فالکون 9 قرار داشت و ساعت 01:51 بامداد دوشنبه به وقت ایران از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا پرتاب شد. البته این پرتاب به‌خاطر وزش بادهای شدید حدود 15 دقیقه به تأخیر افتاده بود.

اسپیس ایکس بازهم رکورد شکست

به فاصله کوتاهی پس از پرتاب، بوستر مرحله اول اسپیس ایکس به زمین برگشت و به‌صورت عمودی روی سکوی A Shotfall of Gravitas در نزدیکی ساحل فلوریدا در اقیانوس اطلس فرود آمد. این دوازدهمین‌باری بود که این نسخه از راکت فالکون 9 روی زمین فرود می‌آمد. از این راکت پیش‌تر برای چهار مأموریت دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی استفاده شده بود.

ماهواره SATRIA-1 با هزینه 550 میلیون دلاری توسط شرکت PSN ساخته شده است و می‌خواهد دسترسی به اینترنت را برای شهروندان اندونزی بهبود ببخشد. این ماهواره با ظرفیت تبادل 150 میلیارد بیت بر ثانیه سه‌برابر قوی‌تر از 9 ماهواره‌ای است که اندونزی درحال‌حاضر از آن‌ها استفاده می‌کند.

اسپیس ایکس پیش‌تر اعلام کرده بود که هدف انجام صد مأموریت فضایی در سال 2023 را دنبال می‌کند و به‌نظر می‌رسد که به‌درستی در مسیر دستیابی به این هدف قرار گرفته است. اگر این شرکت به هدف خود برسد، دو رکورد دیگر نیز به نام آن‌ها ثبت خواهد شد: بیشترین مأموریت فضایی در تاریخ اسپیس ایکس و بیشترین مأموریت فضایی در تاریخ صنعت فضانوردی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی