ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
ظرف غذای تمام شده
سلامت

تحقیق جدید: غذاهای فوق‌فرآوری‌شده می‌توانند توانایی تمرکز مغز را کاهش دهند

به‌ازای هر ۱۰ درصد افزایش سهم غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در رژیم غذایی یک فرد، افت مشخصی در توانایی تمرکز او دیده شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵ | ۱۹:۳۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در رژیم‌های غذایی غربی بسیار رایج هستند و حالا پژوهش جدیدی نشان داده که این وعده‌ها، نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌های صنعتی می‌توانند سلامت مغز را ضعیف‌تر کنند.

در این مطالعه، دانشمندان به‌طور مشخص ارتباط میان میزان تمرکز، خطر زوال عقل و سهم غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در رژیم غذایی بیش از ۲ هزار استرالیایی بدون زوال عقل در بازه سنی ۴۰ تا ۷۰ سال را بررسی کرده‌اند. بیشتر شرکت‌کنندگان زنان سفیدپوست بوده‌اند که از آنها خواسته شده بود یک پرسش‌نامه غذایی و چهار آزمون عملکرد شناختی (برای ارزیابی میزان تمرکز و حافظه) را تکمیل کنند.

نتایج مطالعه نشان داد که در کل گروه، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده حدود ۴۱ درصد از کل انرژی دریافتی شرکت‌کنندگان را تشکیل می‌دادند؛ هرچند این سهم در میان شرکت‌کنندگان جوان‌تر و مردان به‌طور قابل‌توجهی بیشتر بوده است.

تأثیر مصرف غذاهای فوق‌فرآوری‌شده بر تمرکز

نکته قابل‌توجه اینکه به‌ازای هر ۱۰ درصد افزایش سهم غذاهای فوق‌فرآوری‌شده در رژیم غذایی یک فرد، در توانایی تمرکز او افت مشخصی دیده شده است. مصرف بیشتر غذاهای فوق‌فرآوری‌شده همچنین با خطر بالاتر زوال عقل همراه بوده و به‌ازای هر ۱۰ درصد افزایش، حدود ۰.۲۴ امتیاز به نمره خطر شرکت‌کننده اضافه شده است.

«باربارا کاردوسو»، زیست‌شیمی‌دان تغذیه از دانشگاه مانش استرالیا و محقق اصلی این پژوهش می‌گوید:

«برای اینکه یافته‌های ما را در چشم‌انداز بهتری ببینید، افزایش ۱۰ درصدی غذاهای فوق‌فرآوری‌شده تقریباً معادل اضافه‌کردن یک بسته استاندارد چیپس به رژیم غذایی روزانه شما است.»

این مطالعه همچنین به چند عامل دیگر مانند سطح تحصیلات پایین‌تر، چاقی و پایبندی کمتر به رژیم اشاره کرده که ممکن است با مصرف بیشتر غذاهای فوق‌فرآوری‌شده ارتباط داشته باشند.

محققان توضیح داده‌اند که در این مطالعه، منظور از غذاهای فوق‌فرآوری‌شده مواردی مانند نوشابه‌ها، چیپس سیب‌زمینی، غذاهای آماده، دسرهای لبنی و هات‌داگ و به‌طور کلی، تقریباً هر چیزی که غذای تازه و «کامل» محسوب نشود، بوده است. این دسته‌بندی بسیار گسترده است و همین موضوع تعیین دلیل دقیق رابطه میان سلامت مغز و رژیم غذایی را دشوار می‌کند؛ اما پژوهشگران چند نظریه در این زمینه دارند.

به گفته آنها در این غذاها اغلب ساختار طبیعی از بین می‌رود و مواد بالقوه مضری مانند افزودنی‌های مصنوعی یا مواد شیمیایی حاصل از پردازش وارد غذا می‌شود. از طرفی دیگر، غذاهای فوق‌فرآوری‌شده با بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون بالا و چاقی نیز مرتبط هستند که خود آنها می‌توانند بر عملکرد مغز اثر بگذارند.

بنابراین برای بیشتر روشن شدن این رابطه، به پژوهش‌های بیشتری نیاز است. این مقاله در ژورنال Alzheimer's and Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring منتشر شده است.

جواد تاجی
جواد تاجی

دوران حرفه‌ای من در دنیای فناوری تقریبا به ۱۰ سال قبل برمی‌گرده؛ مسیری که با سخت‌افزار شروع شد، با نرم‌افزار ادامه پیدا کرد و حالا با خبرنگاری حوزه فناوری توی دیجیاتو داره ادامه پیدا می‌کنه. من جوادم و بیشتر از سه دهه از عمرم می‌گذره و علاوه بر دنیای فناوری عاشق فیلم‌و‌سینما، موسیقی کلاسیک‌راک و رئال مادریدم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • is-there-any-hope-left
    is-there-any-hope-left | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    تحقیق جدید: قطع اینترنت یک کشور سبب کاهش تمرکز، افزایش استرس و بسیاری از اتفاقات ناگوار شده است! (همراه با مدرک قابل مشاهده درون کشور)

  • JAVATI79
    JAVATI79 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

    یادش بخیر یه زمانی از اسنپ فود غذا سفارش میدادم، الانم نه اینکه نخواما حقیقتا نمیتونم

  • Nashi2
    Nashi2 | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    غذای فوق فرآوری شده یا ultra processed food اصلا از صفر مشکل داره ، ذره های مولکولی رو ترکیب میکنن و طعم درست میکنن

  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    لطفا به گوش وزیر وزرا برسونید ما یارانه نداریم

    • eshaghe_damaghgiri
      eshaghe_damaghgiri | ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۵

      از چند نفر شنیدم حقوقشون یه مقداریش رو عزیزان بلعیدن
      این موضوع به 300 هزار تومن یارانه ای که میدن هم رسیده؟

  • Mohammad 13759
    Mohammad 13759 | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    سلام بچه های خبرنگار دیجیاتو یه پیگیری میکردید چرا نمیشه درخواست گرفتن یارانه زد سایتش کار نمیکنه از طریق اون دولت من هم نمیشه من چندجا درخواست کردم ولی هیچی ۱۵ روزی میشه

    • Hst86
      Hst86 | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      فکر کنم ویجیاتو میزاره

  • mohsen1369
    mohsen1369 | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    این مطالب غذایی هم خیلی مفیده. من خودم که رعایت میکنم.ولی مطمئنم جوون ها الان با توجه به افسردگی ناشی از قطع اینترنت رو به جانکی فود اوردن. که افسردگیشونو بدتر میکنه.

  • mohsen1369
    mohsen1369 | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    سلام آقا جواد توی بیوگرافیت نوشتی به فیلم علاقه داری.
    میشه راجب فیلم و سریالایی که جدید اومده مطلب بزاری؟
    قبل از قطعی هر جمعه میشستیم "فیلم باز" یوتیوب میدیدم.بفهمیم چه خبره.الان اصلا نمیدونم چی اومده.
    شنیدم فیلم سینمایی پیکی بلایندرز اومده؟
    بهترین خبری که میتونم در مورد فیلم و سریال بشنوم اینه که فصل دوم پنگوئن یا جکال یا موبلند ریلیز شده.
    خاندان اژدها هم اومده ولی دیگه آب بهش نبسته باشن.

    • جواد تاجی
      جواد تاجی | ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۵

      سلام.
      همکارانمون توی ویجیاتو کلی مطلب درباره فیلم و سریال منتشر می‌کنن روزانه. می‌تونین از لینک زیر مطالب فیلم و سریالی رو بخونین:
      https://vigiato.net/c/cinema-tv

  • حسین
    حسین | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    دیگه خداروشکر این یه مورد رو بخاطر تورم 200 درصدی جلوییم

  • ImDoneGuys
    ImDoneGuys | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    زندگی در ایران چطور؟

  • reza011
    reza011 | ۹ اردیبهشت ۱۴۰۵

    قوتِ غالب مسئولین مشخص شد

مطالب پیشنهادی