ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

درخواست ۲۰۰ دانشمند: از اقیانوس‌ها برای مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی استفاده کنید

دانشمندان خواستار یک نمونه‌کار تحقیقاتی برای بررسی ایمن همه گزینه‌های حذف کربن‌ دی‌اکسید مبتنی‌بر اقیانوس هستند.

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

در ژوئیه ۲۰۲۲، مصاحبه‌ای با «اولف ریبسل»، استاد اقیانوس‌شناسی زیستی در مرکز تحقیقات اقیانوسی منتشر شد. این محقق ادعا کرد که می‌توان از اقیانوس برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی استفاده کرد.

به گفته ریبسل، اقیانوس‌ها نقش مهمی در جذب گرمای زمین دارند:

«در مقطعی از حرفه‌ام، احساس کردم که باید برگردم و گزینه‌هایی را درباره چگونگی راه‌حل بودن اقیانوس برای کاهش تغییرات آب و هوایی پیدا کنم. لازم نبود خیلی عمیق به این مسئله نگاه کنم، زیرا درحال‌حاضر نیز اقیانوس نقش بسیار زیادی دارد و ۹۳ درصد گرمای زمین را جذب می‌کند. همچنین ۲۵ درصد از انتشار سالانه کربن دی‌اکسید را دریافت می‌کند. بنابراین، اقیانوس بخشی از یک راه‌حل است.»

نوری در انتهای تونل تغییرات آب و هوایی

اولف ریبسل به استراتژی‌های حذف کربن دی‌اکسید دریایی به‌عنوان یک نور در انتهای تونل اشاره کرده است.

درحال‌حاضر، ۲۰۰ دانشمند از سراسر جهان نامه سرگشاده‌ای را در مورد حذف کربن دی‌اکسید به روش دریایی امضا کرده‌اند که در آن بیان شده‌ است:

«جامعه باید تحقیق، توسعه و آزمایش میدانی روش‌های حذف کربن دی‌اکسید مبتنی‌ بر اقیانوس را برای تعیین پتانسیل آن در کمک به احیای آب‌وهوا پیش ببرد.»

این نامه توسط برخی از نام‌های معروف در علم آب‌وهوا مانند «دیوید کینگ»، مشاور ارشد علمی سابق بریتانیا و «جیمز هنسن»، دانشمند سابق ناسا پشتیبانی می‌شود. جیمز هنسن به‌ شهادت در مورد تغییرات آب‌وهوایی به کنگره ایالات متحده در سال ۱۹۸۸، قبل از اینکه فعالیت‌های آب‌وهوایی رایج شود، شناخته شده‌ است.

تغییرات آب و هوایی

حذف کربن دی‌اکسید در مقیاس بزرگ، برای باقی‌ماندن‌ یا بازگشت به آستانه گرمایش ۱/۵ درجه سانتی‌گراد (هدف تعیین‌شده‌ در توافقنامه پاریس) موردنیاز است.

کاهش کربن دی‌اکسید تنها ابزاری است که توانایی ازبین‌بردن‌ آلودگی را که می‌تواند صدها سال در اتمسفر باقی بماند و به اثرات مخرب در اقیانوس و سیاره ادامه دهد، دارد. حال دانشمندان استدلال می‌کنند که اقیانوس برای ذخیره تمام آن کربن‌ دی‌اکسید مناسب است.

بزرگ‌ترین مخزن کربن

اقیانوس بزرگ‌ترین مخزن قابل تبادل کربن روی سیاره است. محتوای کربن در اقیانوس پنجاه برابر بیشتر از جو است. اندازه خالص آن همچنین نشان می‌دهد که راه‌حل‌های مبتنی‌ بر اقیانوس را می‌توان برای کاهش قابل‌توجه خطرات آب‌وهوایی مقیاس‌بندی کرد.

بااین‌حال، دانشمندان هشدار می‌دهند که فناوری انجام چنین فعالیت‌هایی درحال‌حاضر در مراحل ابتدایی خود است و می‌تواند برای بشریت مضر باشد. به همین دلیل است که به تحقیق و توسعه بیشتری نیاز است.

تغییرات آب و هوایی

بدین ترتیب، دانشمندان خواستار یک نمونه‌کار تحقیقاتی برای بررسی ایمن همه گزینه‌های حذف کربن‌ دی‌اکسید مبتنی‌ بر اقیانوس و ارائه دستورالعمل‌هایی برای انجام این کار مهم هستند که شامل پیشنهادهایی مانند انجام آزمایشات میدانی کنترل و بازبینی توسط شخص ثالث می‌شود.

این نامه به همان اندازه که دعوت به کمک است، هشداری هولناک هم به حساب می‌آید. اگر روی این فناوری‌ها سرمایه‌گذاری نکنیم، ممکن است عواقب آن بسیار مخرب باشد.

به‌خاطر فرزندانمان و تمام اشکال دیگر حیات در این سیاره آبی زیبا، از ما خواسته شده‌ است تا تمام توان خود را برای یاری در بحران آب‌وهوا انجام دهیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی