ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

پژوهشی جدید: خانواده و دوستان می‌توانند مانع کاهش وزن شما شوند

اطرافیان‌تان از طریق روش‌هایی مانند خرابکاری، همدستی با دیگران یا دعوت به غذاخوردن می‌توانند سرعت کاهش وزن شما را کاهش دهند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۴:۳۰

هرچند کاهش وزن یک هدف شخصی محسوب می‌شود، اما داشتن گروه پشتیبان مناسب تفاوت زیادی در تحقق آن ایجاد می‌کند. در همین رابطه، گروهی از محققان «دانشگاه ساری» انگلستان، در مطالعه جدیدی نشان داده‌اند که افراد نزدیک (مانند دوستان و خانواده) می‌توانند به‌طور آگاهانه یا ناخودآگاه تأثیر زیادی بر اهداف سلامتی و رژیم غذایی شما داشته باشند.

به گزارش نیویورک‌پست، «جین اوگدن»، استاد روان‌شناسی سلامت و نویسنده اصلی این مطالعه، توضیح می‌دهد که کاهش وزن می‌تواند نزدیک‌ترین افراد به شما را نیز تحت تأثیر قرار دهد که برای مقابله با این تغییر، ممکن است از نظر جسمی و احساسی دچار مشکل شوند. او در بیانیه مربوط به تحقیق خود می‌گوید:

«از اعتمادبه‌نفس بیشتر فرد گرفته تا تغییر در روابط اجتماعی، کاهش وزن اغلب منجر به تغییراتی می‌شود. بسیاری از چنین تغییراتی استقبال نمی‌کنند و ممکن است به‌طور آگاهانه یا ناخودآگاه، سعی کنند تلاش‌های یک فرد برای کاهش وزن را از مسیر اصلی خارج کنند تا وضعیت را به همان شکلی که وجود دارد، نگه دارند.»

عوامل بازدارنده کاهش وزن

رژیم غذایی

به گفته محققان، روش‌های اصلی که افراد از طریق آن‌ها تلاش می‌کنند از کاهش وزن دیگران جلوگیری شود، شامل خرابکاری، همدستی با دیگران و دعوت به خوردن می‌شود.

خرابکاری در مورد کسانی معنی دارد که مستقیماً تلاش می‌کنند تا تلاش‌های دیگران برای کاهش وزن را متوقف کنند و می‌توان آن‌ها را به‌عنوان فردی توصیف کرد که «فعال است و به‌طور عمدی اهداف دیگران را تضعیف می‌کند». مثال‌های این مورد شامل دلسردکردن افراد از تغییر به رژیم غذایی سالم‌تر، ایجاد موانع برای حضور در گروه‌های حمایتی و تضعیف تلاش‌های فرد برای افزایش فعالیت بدنی می‌شود.

دعوت به خوردن نیز همان چیزی است که به‌نظر می‌رسد: تغذیه بیش‌ازاندازه فرد حتی در زمانی که گرسنه نیست یا زمانی که تلاش می‌کند غذای کمتر یا سالم‌تری بخورد. تبانی یا توطئه کمترین میزان خرابکاری را دارد و اوگدن معتقد است که این روش اغلب به‌عنوان یک عمل مهربانانه تلقی می‌شود.

به‌طور کلی، محققان با انجام مطالعه خود، به این نتیجه رسیده‌اند که خانواده و عزیزان اغلب نمی‌خواهند مانع اهداف شما برای کاهش وزن شوند، اما برخی رفتارهای آن‌ها می‌تواند به این امر منتهی شود، حتی اگر نیت خوبی داشته باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی