امروز در فضا: عبور سیارک 2023 EY از نزدیکی از زمین

صبا سلوکی
نوشته شده توسط صبا سلوکی | ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ | ۲۲:۳۰

17 مارس 2023 یک سیارک کوچک از نزدیکی زمین، حتی نزدیک‌تر از فاصله ماه، پرواز کرد. عرض این سیارک که 2023 EY نام داشت، 16 متر تخمین زده‌ شد.

فاصله عبور آن از سطح زمین 239,800 کیلومتر و یا حدود 62 درصد از فاصله متوسط ماه از زمین بود. درحالی‌که این رویارویی از نظر نجومی بسیار نزدیک است، 2023 EY هیچ شانسی برای تأثیرگذاری بر سیاره ما نداشت.

این سیارک برای اولین‌بار، در 13 مارس، توسط سامانه هشدار نهایی برخورد سیارک به زمین (ATLAS) توسط ناسا کشف شد. ATLAS اولین دستگاهی است که قادر است هر 24 ساعت کل آسمان را اسکن کند و اخترشناسان را قادر می‌سازد تا اجرام نزدیک به زمین مانند سیارک‌ها را فهرست‌بندی و شناسایی کنند.

عبور سیارک 2023 EY

به گفته‌ ناسا، این سیستم از چهار تلسکوپ تشکیل شده‌ است که هرکدام قادر به بررسی منطقه‌ای از آسمان هستند که 100 برابر بزرگ‌تر از ماه کامل است. دو تلسکوپ در هاوایی و دو تلسکوپ دیگر در آفریقای جنوبی و شیلی قرار دارند.

سیستم ATLAS تاکنون بیش از 700 سیارک نزدیک به زمین را کشف کرده است که هیچ‌یک از آن‌ها سیاره ما را تهدید نمی‌کرد.

ما هنوز هیچ خطر برخورد سیارکی قابل‌توجهی برای زمین پیدا نکرده‌ایم، اما به جستجوی آن ادامه می‌دهیم. هدف سازمان‌های فضایی یافتن‌ هرگونه خطر احتمالی است؛ در این‌ صورت می‌توان با استفاده از فناوری‌هایی که از قبل در اختیار داریم، آن‌ها را دور کرد.

براساس گزارش‌ها، 2023 EY یکی از 14 سیارک شناخته‌شده است که در فاصله 1 قمری زمین قرار گرفت.