سنگ راه‌راه در مریخ

محققان ناسا از کشف یک سنگ «راه راه» در مریخ غافلگیر شدند

محققان هرگز سنگی مشابه این را در مریخ ندیده بودند.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری | ۵ مهر ۱۴۰۳ | ۱۱:۰۰

هرچند سال‌هاست که ناسا مشغول اکتشاف مریخ است، اما هنوز چیزهای عجیب‌وغریبی در سیاره سرخ وجود دارد. به‌تازگی ناسا از کشف یک سنگ خبر داده است که همانند گورخر، راه راه است؛ محققان قبلاً هرگز سنگی مشابه آن را در مریخ ندیده بودند و از این کشف غافلگیر شده‌اند.

براساس اعلام ناسا، مریخ‌نورد استقامت تصاویری از یک صخره راه راه سیاه‌وسفید مرموز را به زمین ارسال کرده است که دانشمندان قبلاً هرگز مشابه آن را در مریخ ندیده بودند. این مریخ‌نورد اوایل سپتامبر با استفاده از دوربینی که در بالای دکل آن نصب شده، تصاویری از این سنگ راه راه را ثبت کرد. اما دانشمندان ناسا این تصاویر را در 13 سپتامبر، پس از اینکه مریخ‌نورد این منطقه را ترک کرده بود، به دست آوردند.

ناسا می‌گوید این سنگ می‌تواند «نشانه‌ای از اکتشافات هیجان‌انگیز در آینده باشد.»

کشف سنگ راه راه در مریخ توسط ناسا

مریخ‌نورد استقامت یک سنگ راه‌راه در مریخ کشف کرد

محققان ابتدا در تصاویر با وضوح پایین، این سنگ را در فاصله دور مشاهده کردند که بافتی غیرعادی دارد. پس از بررسی دقیق‌تر، آن‌ها اندازه این سنگ مخطط را تقریباً 20 سانتی‌متر تخمین زدند و آن را «قلعه فریا» (Freya Castle) نامیدند. این نام‌گذاری به قلعه سنگی فریا در گرند کانیون آمریکا اشاره دارد.

در بیانیه ناسا آمده است: «تیم محققان فکر می‌کند که این سنگ دارای بافتی است که شباهتی به آنچه قبلاً در دهانه جیزرو (Jezero) و شاید کل مریخ دیده شده است، ندارد. دانش ما از ترکیب شیمیایی آن محدود است، اما تفاسیر اولیه این است که فرایندهای آذرین و یا دگرگونی می‌توانند نوارهای آن را ایجاد کرده باشند.»

محققان ناسا معتقدند که از آنجایی که قلعه فریا، سست است و به زمین متصل نشده و به وضوح با سنگ بستر زیرین خود تفاوت دارد، احتمالاً از جای دیگری به اینجا رسیده است. شاید از منبعی بالاتر و از سراشیبی غلت خورده باشد. ناسا می‌گوید: «این احتمال ما را هیجان‌زده کرده است و ما امیدواریم که با ادامه رانندگی در سربالایی، مریخ‌نورد استقامت با منبع این نوع سنگ جدید روبه‌رو شود تا بتوان اندازه‌گیری‌های دقیق‌تری را به دست آورد.»