ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فورد ماستنگ GTD
اخبار خودرو

فورد ماستنگ GTD معرفی شد؛ قدرتمندترین ماستنگ تاریخ با قیمت 300 هزار دلار

فورد ماستنگ GTD رونمایی شد. این خودرو نسخه خیابانی و تولید محدود از مدل مسابقه‌ای GT3 به شمار می‌رود و مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای دارد.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۰:۳۰

فورد ماستنگ GTD رونمایی شد. این خودرو درحقیقت نسخه خیابانی و تولید محدود از مدل مسابقه‌ای GT3 به شمار می‌رود و مشخصات فنی فوق‌العاده‌ای دارد. با توجه به همین مشخصات پیش‌بینی می‌شود که ماستنگ GTD سریع‌ترین محصول فورد در پیست نوربرگ‌رینگ  لقب بگیرد. یکی از اهداف توسعه این نسخه هم در اصل همین موضوع است. گفته می‌شود موتور این خودرو بیش از 800 اسب‌بخار قدرت دارد و با قیمت تقریبی 300 هزار دلار راهی بازار خواهد شد.

نمای روبرو

استفاده گسترده از فیبر کربن در بدنه فورد ماستنگ GTD

به‌منظور کاهش وزن، بدنه فورد ماستنگ GTD در اکثر قسمت‌ها جنسی از فیبر کربن دارد. اگر با دقت به تصاویر این کوپه هیجان‌انگیز نگاه کنید، خواهید دید که قسمت‌هایی مثل کاپوت، اسپلیتر جلو، گلگیرها، رکاب درها، سقف، در صندوق و دیفیوزر عقب فیبر کربنی هستند. ذکر این نکته ضروری است که قطعات فیبر کربنی جلو و عقب خودرو را باید از لیست آپشن‌ها انتخاب کرد. در این لیست، یک پکیج مربوط به ارتقای آیرودینامیک نیز وجود دارد که با سفارش آن، فلاپ‌های هیدرولیکی قابل کنترل، پوشش فیبر کربنی کف اتاق و باله عقب فعال به ماستنگ GTD اضافه می‌شود.

فورد ماستنگ GTD

فورد ماستنگ GTD یک خودروی تولید محدود گران‌قیمت است، ازاین‌رو سفارشی‌سازی آن در سطح بالایی قرار دارد و مشتریان می‌توانند هر رنگ دلخواه را برای بدنه انتخاب کنند.

رد پای جنگنده F-22 در داخل کابین

در داخل کابین با فضایی انباشته از چرم و فیبر کربن روبه‌رو هستیم؛ ضمن اینکه برخی اجزا از پلاستیک‌ بازیافتی تولید شده‌اند. برای کاهش وزن، فورد صندلی‌های عقب را حذف کرده است. صندلی‌های جلو هم حالا از برند معروف ریکارو هستند.

برای کابین امکان سفارش یک پکیج آپشنال وجود دارد. درصورت سفارش این پکیج، پدال‌های تعویض دنده ساخته‌شده با فناوری چاپ سه‌بعدی، شیفتر گردان و پلاک شماره سریال به کابین افزوده می‌شوند. بد نیست بدانید این قطعات همگی از همان تیتانیومی تولید شده‌اند که در ساخت اجزای جنگنده لاکهید مارتین F-22 به‌کار رفته است. اگر بخواهیم بیشتر وارد جزئیات شویم، باید بگوییم شرکت فورد قطعات تیتانیومی جنگنده F-22 را که به پایان عمر خود رسیده‌اند، دریافت نموده و پس از تبدیل آن‌ها به پودر، با چاپ سه‌بعدی قطعات خود را تولید کرده است. با وجود تمجیدها از کابین، متأسفانه تصویری رسمی از آن موجود نیست.

مشخصات فنی فورد ماستنگ GTD

فورد نام محصول جدید خود را از مسابقات کلاس IMSA GTD اقتباس کرده است؛ شاید بدانید نسخه GT3 در همین مسابقات شرکت می‌کند. نیروبخش این نسخه از ماستنگ موتور 5.2 لیتری V8 سوپرشارژ است. در رابطه با خروجی دقیق این موتور اطلاعاتی در دست نیست، ولی قدرت آن بیش از 800 اسب‌بخار برآورد می‌شود. با چنین قدرتی، GTD عنوان قوی‌ترین ماستنگ تاریخ را از آن خود می‌کند. محدوده قرمز دور موتور این خودرو از 7500 دور شروع می‌شود. این کوپه آتشین به سیستم اگزوز تیتانیومی با دریچه‌های فعال مجهز است.

فورد ماستنگ GTD

گیربکس هشت‌سرعته دوکلاچه فورد ماستنگ GTD در قسمت عقب خودرو قرار دارد، به همین خاطر نسبت توزیع وزن خودرو 50-50 است. جالب اینکه قدرت موتور از طریق کاردان فیبر کربنی به گیربکس منتقل می‌شود.

فورد ماستنگ GTD برای رانندگی در پیست حالتی اختصاصی دارد. با انتخاب این حالت، سیستم متغیر کنترل چسبندگی به راننده اجازه می‌دهد میزان خروجی موتور و شدت دخالت سیستم کنترل چسبندگی را تنظیم کند. این خودرو از سیستم تعلیق نیمه‌فعال سود می‌برد. با کمک این سیستم می‌توان رفتار کمک فنرها و ارتفاع خودرو را تنظیم کرد. اگر راننده حالت رانندگی در پیست را انتخاب کند، سیستم تعلیق ارتفاع خودرو را 40 میلی‌متر کاهش می‌دهد.

فورد ماستنگ GTD

در این نسخه از ماستنگ خبری از صندوق‌عقب نیست، چرا که اجزای سیستم تعلیق، سیستم کنترل هیدرولیک و سیستم خنک‌کاری اکسل فضای موجود را اشغال کرده‌اند. این فضا از طریق شکاف‌های جانبی تهویه می‌شود. فورد ماستنگ GTD روی رینگ‌های آلومینیومی 20 اینچی سوار است. در صورت علاقه، خریداران می‌توانند رینگ‌های منیزیمی با همین سایز را سفارش دهند. این رینگ‌ها مثل مدل GT3 پره‌های Y شکل دارند. پهنای تایرهای این نسخه از ماستنگ در جلو 325 و در عقب 345 میلی‌متر است! ترمزهای کربن سرامیکی ساخت شرکت برمبو وظیفه توقف این اسب وحشی را بر عهده دارند.

فورد ماستنگ GTD

مونتاژ نهایی فورد ماستنگ GTD توسط شرکت مولتی‌مَتیک (Multimatic) انجام خواهد شد. بدنه این کوپه استثنایی از مجموعه فلت راک فورد منتقل می‌شود. کارخانه دیربورن در ایالت میشیگان هم تأمین‌کننده موتور V8 سوپرشارژ خواهد بود.

قیمت و زمان عرضه

فروش فورد ماستنگ GTD از اواخر سال 2024 یا اوایل سال 2025 شروع خواهد شد. قیمت این کوپه قدرتمند چیزی در حدود 300 هزار دلار پیش‌بینی می‌شود. فورد اعلام کرده است که فرایندهای فروش و ثبت سفارش این خودرو دقیقاً مشابه با ابرخودروی GT خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی