ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بازی مک
کامپیوتر و سخت افزار

اپل می‌خواهد مک را به یک پلتفرم رقابتی برای بازی‌ها تبدیل کند

درحالی‌که رایانه‌های مک معمولاً به‌عنوان سیستم‌های گیمینگ شناخته نمی‌شوند، اما مدیران اپل در مصاحبه‌ای به قابلیت‌های آن‌ها در این زمینه اشاره کرده‌اند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۹ دی ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰

اپل همیشه تلاش کرده است تا قابلیت‌های گیمینگ رایانه‌های شخصی مک خود را تقویت کند و درحال‌حاضر نیز می‌توان برخی از بازی‌های رده‌بالا را در مک تجربه کرد، اما کوپرتینویی‌ها برای تبدیل‌شدن به پلتفرم اصلی گیمرها هنوز راه زیادی در پیش دارند. حالا در یک مصاحبه جدید، مدیران اپل درباره تلاش‌های این شرکت برای تبدیل‌کردن مک به پلتفرمی برای بازی‌های AAA صحبت کرده‌اند.

«گوردون کپل»، مدیر بازاریابی محصولات مک اپل، در مصاحبه‌ای با اینورس به برخی از قابلیت‌های مخصوص مک برای تجربه بازی‌ها اشاره کرد:

«ما ویژگی‌های انحصاری در مک داریم که در هیچ سیستم دیگری مانند نمایشگرها و اسپیکرها وجود ندارند. وقتی مقابل سیستمی قرار می‌گیرم که کارایی دارد، عالی به‌نظر می‌رسد و بیش‌ازحد داغ نمی‌شود، متوجه می‌شوم که این یک تجربه گیمینگ عالی است.»

بهبود تجربه بازی‌ها با اپل سیلیکون مک

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

«اپل سیلیکون همه‌چیز را تغییر داده است. درحال‌حاضر تمام مک‌هایی که با اپل سیلیکون عرضه می‌شوند، می‌توانند بازی‌های AAA را اجرا کنند. اپل سیلیکون سیستم‌های اصلی ما را متحول کرده و با M2 ،M1 و M3 از نظر گرافیک بهبود چشمگیری داشته است.»

اپل اخیراً به‌طور مستقیم تلاش کرده تا در فضای بازی‌های AAA رقابت کند. تراشه‌هایی که به‌تازگی توسط کوپرتینویی‌ها معرفی شده‌اند از قابلیت‌های رهگیری پرتو با شتاب سخت‌افزاری و سایه‌زنی مش پشتیبانی می‌کنند. این شرکت همچنین روی یک پلتفرم سخت‌افزاری یکپارچه کارکرده است که در آن ساخت بازی برای مک و سپس اجرای آن روی پلتفرم‌های دیگر آسان‌تر است.

«داگ بروکس»، از تیم بازاریابی محصولات مک نیز در بخش دیگری از این مصاحبه می‌گوید:

«بازی بخشی اساسی در طراحی اپل سیلیکون بوده است. حتی قبل از اینکه تراشه‌ای وجود داشته باشد، بازی اساساً در مراحل اولیه برنامه‌ریزی و سپس در طول توسعه مدنظر ما قرار داشت. فکر می‌کنم هنگام طراحی تراشه‌هایمان، ساخت سیستم‌های متعادلی را در پنظر می‌گیریم که از نظر CPU ،GPU و حافظه عملکردی عالی ارائه می‌کنند. البته [بازی‌ها] به پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندی نیاز دارند، اما به تمام آن ویژگی‌های دیگر نیز نیاز دارند و تراشه‌های ما برای رسیدن به این هدف طراحی شده‌اند.»

بااین‌حال، هنگام ساخت یک پلتفرم بازی، پشتیبانی از توسعه‌دهندگان نیز اهمیت زیادی دارد و «لیلاند مارتین»، مدیر بازاریابی نرم افزار اپل در این رابطه می‌گوید:

«سرمایه‌گذاری روی موفقیت جامعه توسعه‌دهندگان جهانی مأموریت همیشگی ما بوده و واقعاً درحال تغییر محصولات ماست. ما دائماً به بازخوردها گوش می‌دهیم و به‌دنبال رویکردهایی برای بهبود اپ استور هستیم. برای من، این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت موجود است، زیرا مدل‌های توزیع مختلفی وجود دارد که توسعه‌دهندگان می‌توانند آن‌ها را انتخاب کنند. چه اپ استور مک باشد، چه استیم باشد و چه اپل آرکید، فکر می‌کنم مک با آغوش باز ارائه شده است و هرچه محتوای بیشتری داشته باشیم، افراد بیشتری سود می‌برند.»

اپل امیدوار است که توسعه‌دهندگان و ناشران بازی‌ها متوجه شوند که کاربران قابل‌توجهی هستند که از مک برای تجربه بازی‌های خود استفاده می‌کنند. در چند وقت گذشته شاهد انتشار بازی‌هایی ازجمله Lies of P و Baldur's Gate 3 روی مک بوده‌ایم. غول فناوری می‌خواهد فرایند ارائه بازی‌ها روی پلتفرم‌های خود را سریع‌تر کند.

جواد تاجی

دوران حرفه‌ای من توی دنیای فناوری تقریبا به ۱۰ سال قبل برمی‌گرده؛ مسیری که با سخت‌افزار شروع شد، با نرم‌افزار ادامه پیدا کرد و حالا با خبرنگاری حوزه فناوری توی دیجیاتو داره ادامه پیدا می‌کنه. من جوادم و نزدیک به سه دهه از عمرم می‌گذره و علاوه بر دنیای فناوری عاشق فیلم‌و‌سینما، موسیقی کلاسیک‌راک و رئال مادریدم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی