ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عروس دریایی
محیط زیست

قدیمی‌ترین عروس دریایی جهان از فسیل 505 میلیون ساله شناسایی شد

دانشمندان از طریق بقایای فسیلی نادر و 505 میلیون ساله، گونه جدیدی از قدیمی‌ترین عروس دریایی جهان را کشف کردند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۲ | ۲۱:۳۰

دانشمندان از طریق بقایای فسیلی نادر و 505 میلیون ساله، گونه جدیدی از قدیمی‌ترین عروس دریایی جهان را کشف کردند. موزه سلطنتی انتاریو (ROM) که تجزیه‌و‌تحلیل این فسیل را مدیریت می‌کند، گونه باستانی عروس دریایی را Burgessomedusa phasmiformis نامگذاری کرده است.

بررسی دانشمندان نشان می‌دهد که این گونه جدید به خانواده عروس‌های دریایی Medusozoa تعلق دارد. موجوداتی مانند مَرجانیان (Cnidaria) به دلیل بدن شبیه به چتر خود در این دسته قرار می‌گیرند. شناسایی این ویژگی در فسیل Burgessomedusa نشان می‌دهد که شکل چتر دریایی بزرگ این موجودات بیش از 500 میلیون سال پیش تکامل یافته است.

ویژگی‌های گونه جدید عروس دریایی

نکته دیگری که محققان در مطالعه خود اشاره کرده‌اند به پیچیدگی زنجیره غذایی دوره کامبرین مربوط می‌شود. تاکنون تصور می‌شد که در این دوران (حدود 542 میلیون سال تا حدود 488 میلیون سال پیش) فقط بندپایان بزرگی مانند «ناجورمیگو» شکارچی بوده‌اند اما فسیل جدید گونه دیگری را نیز با این قابلیت نشان می‌دهد.

در ادامه این گزارش گفته شده که در مقایسه با عروس‌دریایی‌های امروزی، Burgessomedusa می‌توانست آزادانه شنا کند و با وجود شاخک‌های خود می‌توانست طعمه‌های بزرگ‌تری را به راحتی شکار کند.

فسیل این گونه تازه‌شناسایی شده در منطقه‌ای از کانادا با نام Burgess Shale کشف شده که تاکنون فسیل‌های زیادی در آن پیدا شده است. همچنین کشف این فسیل نادر به اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 برمی‌گردد که در آن زمان «دزموند کالینز»، ناظر سابق بخش دیرین شناسی بی‌مهرگان ROM موفق به انجام این کار شد.

تقریباً 95 درصد بدن عروس دریایی از آب تشکیل شده است و به همین دلیل بقایای فسیلی آن‌ها بسیار کم پیدا می‌شود یا کشف نادری محسوب می‌شود. نکته قابل توجه دیگر اینکه قدمت فسیل اشاره شده در این گزارش به میلیون‌ها سال قبل برمی‌گردد که به گفته منابع در شرایط فوق‌العاده خوبی نیز کشف شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی