ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
تأثیر ویتامین D بر کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل
سلامت

محققان ایرلندی: مصرف ویتامین D در میانسالی می‌تواند از زوال عقل جلوگیری کند

به گفته دانشمندان، مصرف ویتامین D در دوران میانسالی می‌تواند تولید پروتئین‌های مخرب مغز را کاهش دهد.

آزاد کبیری
نوشته شده توسط آزاد کبیری تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۴۰۵ | ۱۷:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

دانشمندان کشف کردند که سطح ویتامین D در میانسالی نقش بسیار پررنگ‌تری در سلامت بلندمدت مغز ایفا می‌کند. پژوهشگران با بررسی صدها نفر دریافتند افرادی که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ زندگی خود ویتامین دی بیشتری دریافت می‌کنند، در دوران پیری سطح پایین‌تری از پروتئین تاو را در مغز خود دارند؛ پروتئینی که پزشکان آن را عامل اصلی زوال عقل می‌دانند.

محققان دانشگاه گالوی (Galway) در ایرلند اعلام کردند که سطح مناسب ویتامین دی در میانسالی از تشکیل رسوبات پروتئین تاو در مغز جلوگیری می‌کند. او تأکید کرد که کمبود این ویتامین یک عامل خطر جدی به شمار می‌رود و پزشکان می‌توانند با درمان آن، خطر زوال عقل را در بیماران به شدت کاهش دهند.

تأثیر ویتامین D بر کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل

دانشمندان در این پژوهش ۷۹۳ فرد بالغ با میانگین سنی ۳۹ سال را که هیچ نشانه‌ای از زوال عقل نداشتند، انتخاب کردند و سطح ویتامین خون آنها را برای ۱۶ سال زیر نظر گرفتند. محققان در ابتدای این پژوهش بلندمدت، سطح ویتامین D تمام شرکت‌کنندگان را اندازه گرفتند. پزشکان سطح بالای ۳۰ نانوگرم بر میلی‌لیتر را به عنوان سطح مطلوب در نظر گرفتند.

تأثیر ویتامین D بر کاهش ریسک ابتلا به زوال عقل

آنها پس از بررسی عواملی مانند سن، جنسیت و علائم افسردگی، به این نتیجه رسیدند که دریافت ویتامین دی در اوایل میانسالی تنها می‌تواند میزان پروتئین تاو را در سال‌های آینده کاهش دهد. پروتئین آمیلوئید بتا یکی دیگر از نشانگرهای زیستی آلزایمر است، اما محققان هیچ ارتباط معناداری بین مصرف این ویتامین و کاهش این پروتئین در مغز شرکت‌کنندگان پیدا نکردند.

پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها فقط یک ارتباط علمی را نشان می‌دهند و هنوز ثابت نمی‌کنند که ویتامین دی مستقیماً و به تنهایی خطر زوال عقل را از بین می‌برد. بزرگ‌ترین محدودیت این مطالعه، عدم ردیابی مداوم سطح ویتامین خون افراد در طول ۱۶ سال بود. بااین‌حال، محققان به افراد توصیه می‌کنند که از دوران میانسالی سبک زندگی خود را اصلاح کنند، زیرا تغییر عوامل خطر در این سنین، بیشترین تأثیر مثبت را در دوران پیری به همراه خواهد داشت.

یافته‌های این پژوهش در ژورنال Neurology Open Access منتشر شده است.

آزاد کبیری
آزاد کبیری

دانش‌آموخته‌ زبان‌شناسی‌ هستم و همان‌قدر که به «کلمه» علاقه‌مندم، از سرک‌کشیدن به گوشه‌وکنارِ جهان تکنولوژی و علم هم حظ می‌کنم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Ali_badbakht
    Ali_badbakht | ۱۹ فروردین ۱۴۰۵

    خارجه:پیری = ۸۰ تا ۹۰
    ایران: پیری = ۱۶ تا ۲۶

  • Nasersharif
    Nasersharif | ۱۹ فروردین ۱۴۰۵

    میانسالی دهه 30 و 40 زندگی؟! 😥

  • mohsen1369
    mohsen1369 | ۱۹ فروردین ۱۴۰۵

    کلا چندتا ویتامین هست همه باید مصرف کنن.مثل ب12 .البته توی ایران امگا3 هم مردم باید استفاده کنن چون ماهی خوب گرونه

مطالب پیشنهادی