ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

DRONE
میان رشته ای

محققان بزرگ‌ترین پهپاد کوادکوپتر جهان را طراحی و آزمایش کردند [تماشا کنید]

این پهپاد که از ماده‌ای شبیه به مقوا به نام فوم‌بورد ساخته شده است، 6.4‌ متر طول دارد و وزن آن 24.5 کیلوگرم است.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۳ آبان ۱۴۰۲ | ۱۷:۳۰

مهندسان دانشگاه منچستر بزرگ‌ترین پهپاد کوادکوپتر جهان را طراحی کردند و آن را در آزمایشی دیدنی، به پرواز درآوردند. این پهپاد که از ماده‌ای شبیه به مقوا به نام فوم‌بورد ساخته شده است، 6.4‌ متر طول دارد و وزن آن به 24.5 کیلوگرم می‌رسد که درواقع وزن آن 0.5 کیلوگرم کمتر از حد مجاز تعیین‌شده توسط سازمان‌‌های هواپیمایی است.

طراحی مبتکرانه این پهپاد که کوادکوپتر فوم‌بورد غول پیکر (GFQ) نامیده می‌شود، شبیه به هیچ پهپاد دیگری نیست. چهار بازوی پهپاد از فوم‌بورد، یعنی ساختاری شبیه به جعبه توخالی ساخته شده است که به‌راحتی برای حمل‌و‌نقل از هم جدا می‌شوند. تاکنون پهپاد دیگری با این ابعاد طراحی نشده و نخستین‌بار است که محققان موفق به طراحی پهپادی در این ابعاد بزرگ شده‌اند.

پروازی دیدنی از بزرگ‌ترین پهپاد کوادکوپتر جهان

هدف این پرو‌ژه طراحی پهپاد با استفاده از یک ماده جایگزین مناسب کم‌هزینه و سبک است. این ماده نسبت به فیبر کربن معمولی، سازگار با محیط‌زیست است. صفحات فوم که در ساخت آن به‌کار برده شده، حدود 5 میلی‌متر ضخامت دارند.

برخلاف فیبر کربن، مواد ورق فوم‌بورد با چگالی کمی که دارند، قابل بازیافت هستند. محققان امیدوار هستند طراحی چنین پهپادی بتواند الهام‌بخش طراحان برای توسعه نسل بعدی پهپادها با مواد سبک و ارزان باشد.

«دن کونینگ»، مهندس محقق دانشگاه منچستر که هدایت پروژه طراحی و ساخت این پهپاد را بر عهده دارد، می‌گوید: «فوم‌برد ماده جالبی برای کار طراحی است و اگر به روش صحیح استفاده شود، می‌تواند برای ساخت ساختارهای پیچیده هوافضا به‌کار برده شود.»

وی در جریان مصاحبه مطبوعاتی در مورد این پهپاد اضافه کرد که پس از تحقیقات گسترده در این زمینه، می‌تواند با اطمینان‌خاطر بگوید تیم مهندسان دانشگاه منچستر بزرگ‌ترین پهپاد کوادکوپتر جهان را ساخته‌اند. این پهپاد می‌تواند برای حمل برخی محموله‌ها در فواصل کوتاه به‌کار برده شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی