ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تیگو 8 هیبریدی
معرفی و بررسی خودرو

1000 کیلومتر تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی؛ شناخت مزایا و معایب

طی روزهای پایانی بهمن‌ماه 1402، فرصتی برای خبرنگاران مهیا شد تا تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی را داشته باشند.

مرتضی قانع
نوشته شده توسط مرتضی قانع | ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ | ۲۱:۰۰

تیگو 8 پرو e پلاس یکی از محصولات جدید مدیران خودرو است که طی نیمه دوم سال 1402 وارد بازار ایران شد. این خودرو که با نام تیگو 8 هیبریدی بین عموم شهرت یافته است، عنوان نخستین خودروی هیبریدی مونتاژ داخل را در اختیار دارد. طی روزهای پایانی بهمن‌ماه 1402، فرصتی برای خبرنگاران مهیا شد تا تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی را داشته باشند. این تجربه بالغ بر 1000 کیلومتر بود و نکات مثبت و منفی این خودرو در طول تست مشخص شد.

مشخصات تیگو 8 پرو e‌ پلاس

پیش از آنکه به تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی بپردازیم، لازم است تا با مشخصات این کراس‌اوور پاک آشنا شویم. تیگو 8 پرو e پلاس یک خودروی پلاگین هیبریدی است؛ بنابراین موتور برقی وظیفه پیش‌راندن خودرو را بر عهده دارد. موتور بنزینی به‌کاررفته در این خودرو، در نقش ژنراتور ایفای نقش می‌کند و هدف آن پرکردن باتری‌هاست.

پیشرانه بنزینی تیگو 8 پرو e‌ پلاس از نوع 1.5 لیتری توربوشارژر است که شاهد نصب آن در دیگر خودروهای فونیکس و ام‌وی‌ام نیز بوده‌ایم. این موتور وظیفه دارد تا پکیج باتری‌های 19.27 کیلووات‌ساعتی خودرو را شارژ کند. درحالتی‌که هر دو پیشرانه برقی و بنزینی خودرو فعال باشند، حداکثر راندمان پیشرانه تیگو 8 هیبریدی به 326 اسب‌بخار قدرت و 510 نیوتن‌متر گشتاور می‌رسد.

1000 کیلومتر تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی، شناخت مزایا و معایب

سیستم انتقال قدرت تیگو 8 پرو e‌ پلاس از گیربکس DHT‌ استفاده می‌کند که جعبه‌دنده مخصوص خودروهای هیبریدی است. با وجود آنکه تیگو 8 هیبریدی دو موتور دارد، اما یک خودروی دیفرانسیل جلو به‌حساب می‌آید. قیمت تیگو 8 پرو e‌ پلاس از سوی مدیران خودرو معادل دو میلیارد و 765 میلیون تومان درنظر گرفته شده است. این خودرو هم‌اکنون در بازار با قیمت دو میلیارد و 830 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی؛ مزایا و معایب

در بخش قبل اشاره کردیم که تیگو 8 پرو e پلاس یک خودروی دیفرانسیل جلو است. انتقال 510 نیوتن‌متر گشتاور به محور جلو این خودرو باعث می‌شود تا شتاب‌گیری خارق‌العاده‌ای را از تیگو 8 هیبریدی شاهد باشیم؛ بنابراین درصورت تملک این خودرو، ممکن است دلتان بخواهد که سایر خودروها را در خیابان به چالش بکشید!

مزایا

رانندگی با تیگو 8 هیبریدی در حالت تمام برقی، بی‌صداست. حتی زمانی که موتور بنزینی وارد مدار شود، تا زمان افزایش فشار شاهد نفوذ آزاردهنده صدا به درون کابین نخواهید بود. استفاده از موتور برقی به‌عنوان نیروی پیشران باعث شده است تا شتاب‌گیری خودرو در تمامی حالات روند ثابتی داشته باشد. ازاین‌رو، حتی در دورهای میانی نیز کشش مناسبی را از تیگو 8 پرو e‌ پلاس شاهد خواهید بود.

مدیران خودرو

نسخه پلاگین هیبرید کراس‌اوور فونیکس درگاه شارژ دارد اما امکان شارژ آن در اکثر نقاط ایران وجود ندارد و تنها چند ایستگاه شارژ قادرند به این خودرو سرویس دهند. بااین‌حال، نیازی به شارژر برای پرکردن باتری‌های این خودرو ندارید، چرا که موتور بنزینی کار خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد. این پیشرانه با بنزین معمولی نیز سازگار است، ازاین‌رو سواری طولانی‌مدت با تیگو 8 هیبریدی دردسر چندانی برای راننده به‌دنبال نخواهد داشت.

معایب

با وجود مزایای بسیار، رانندگی با تیگو هشت هیبریدی معایب مختلفی را نیز بر ما آشکار کرد. نخست آنکه به‌دلیل دیفرانسیل جلو بودن این خودرو و انتقال گشتاور بسیار به محور جلو، کم‌فرمانی بسیار زیادی را در کراس‌اوور هیبریدی فونیکس شاهد هستیم. این کم‌فرمانی بر هندلینگ خودرو نیز تأثیر منفی گذاشته است. ترکیب تمامی موارد با تایرهای ایرانی نصب‌شده روی خودرو، باعث شده است تا پایداری کراس‌اوور فونیکس کاهش یابد و احساس عدم اطمینان را به راننده منتقل کند؛ بنابراین لازم است که پس از خرید تیگو 8 هیبریدی، در نخستین گام نسبت به تعویض تایرهای آن با انواع خارجی اقدام کنید.

بالاتر اشاره کردیم که موتور بنزینی می‌تواند باتری‌ها را شارژ کند و برای این‌ کار نیازی به ایستگاه شارژ ندارید. بااین‌حال، رویه شارژ باتری‌ها با استفاده از موتور بنزینی بسیار کند است. درنتیجه برای پرشدن کامل باتری‌ها باید مدت‌زمان زیادی رانندگی کنید که این مسئله مصرف سوخت خودرو را افزایش می‌دهد و مزیت اصلی آن، یعنی هیبریدی‌بودن را کمرنگ می‌کند.

1000 کیلومتر تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی، شناخت مزایا و معایب

قیمت تیگو 8 پرو e‌ پلاس نیز نسبت به نسخه درون‌سوز آن، یعنی تیگو 8 پرومکس بالاتر است. همین دلیل به‌تنهایی می‌تواند عامل رویگردانی مشتریان از این خودرو باشد؛ حال آنکه خودروهای هیبریدی باید ارزان‌تر از خودروهای احتراق داخلی باشند تا مشتریان به خرید اتومبیل‌های سبز ترغیب شوند.

درنهایت بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف تیگو 8 پرو e‌ پلاس، محل قرارگیری باتری‌های آن است. پلتفرم این خودرو با تیگو 8 پرو و تیگو 8 پرومکس مشترک است. این پلتفرم برای خودروهای درون‌سوز طراحی شده، ازاین‌رو پکیج باتری‌ها زیر خودرو نصب شده‌اند و در معرض آسیب هستند. به همین دلیل باید مراقب واردشدن ضربه به قسمت زیرین خودرو باشید.

جمع‌بندی تجربه رانندگی با تیگو 8 هیبریدی

در پایان تجربه رانندگی با فونیکس تیگو 8 پرو e‌ پلاس، این پرسش مطرح می‌شود که آیا این خودرو را بخریم یا خیر؟ در پاسخ باید گفت که با توجه به نبود زیرساخت لازم برای استفاده از خودروهای هیبریدی و همچنین قیمت بالای این خودروها، خرید تیگو 8 هیبریدی در زمان حال به مشتریان معمولی چندان توصیه نمی‌شود. بااین‌حال، اگر به خودروهای هیبریدی علاقه دارید یا آنکه قصد تعویض خودروی هیبریدی وارداتی خود با نمونه صفرکیلومتر را دارید، خرید تیگو 8 پرو e‌ پلاس می‌تواند برای شما رضایت‌بخش باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی