ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

گزارش سال ۱۴۰۲ اسنپ: رشد ۱۶ درصدی تعداد کاربران و ۸۰۰ درصدی «اسنپ‌پی»

مروری بر آمار و ارقام جالب توجه گزارش سالانه ۲۱۷ صفحه‌ای گروه اسنپ

علی مومنی
نوشته شده توسط علی مومنی | ۱۹ تیر ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۴

«اسنپ» در گزارش سالانه خود اعلام کرده سال ۱۴۰۲ توانسته ۹ میلیون و ۹۶۹ هزار کاربر جدید جذب کند که معادل رشدی ۱۶ درصدی است.

به گزارش دیجیاتو، براساس این گزارش، سوپراپ اسنپ اکنون از ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار کاربر میزبانی می‌کند. کاربران در سال گذشته ۵ میلیارد و ۳۵۴ میلیون مرتبه سوپراپ اسنپ را باز کرده‌اند؛ به‌طور میانگین ۱۴ میلیون و ۶۶۹ هزار بار در هر روز.

پربازدیدترین سرویس‌های اسنپ در سال ۱۴۰۲

سفارش‌های موفق سرویس اعتباری اسنپ در سال گذشته ۷۹۶ درصد رشد کرده تا بیشترین رشد را میان سرویس‌های این گروه ثبت کند.

پس‌ازآن نیز سرویس فروشگاه اسنپ با ۱۸۸ درصد و سرویس اتوبوس با ۱۰۳ درصد افزایش سفارش، بیشترین جهش را پشت سر گذاشته‌اند.

بیشترین رشد سرویس‌های اسنپ در سال ۱۴۰۲

کاربری با ۸۵۴۳ سفر

اسنپ در این گزارش نیز ادعایش درمورد سهم ۹۲ درصدی از بازار تاکسی‌های اینترنتی را تکرار کرده است. برآورد اسنپ از سهم بازار تاکسی‌های اینترنتی از کل سفرهای درون‌شهری، نسبت ۵.۵ تا ۶ درصد را نشان می‌دهد.

براساس این گزارش، اسنپ ۷۲ میلیون و ۳۶۴ هزار کاربر مسافر دارد که حدود ۳۲ میلیون نفر از آن‌ها سال ۱۴۰۲ فعال بوده‌اند.

تاکنون ۶ میلیون و ۱۵۲ هزار کاربر راننده در اسنپ ثبت‌نام کرده‌اند که ۳ میلیون و ۳۰۵ نفرشان سال ۱۴۰۲ فعالیت کرده‌اند. فقط حدود ۴ درصد رانندگان زن هستند.

رکورد سفرهای روزانه اسنپ در۱۶ اسفند با ۵ میلیون و ۵۳ هزار سفر شکسته شده است. رکورد سفرهای ماهانه نیز متعلق به دی‌ماه با ۱۲۷ میلیون و ۷۸۵ هزار سفر است.

سال گذشته یک‌میلیارد و ۳۷۶ میلیون سفر در اسنپ انجام شده که نسبت به سال پیش از آن حدود ۲۰ درصد رشد کرده است. درحال‌حاضر اسنپ در ۳۲۳ شهر فعالیت می‌کند.

تعداد سفرهای سالانه اسنپ از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲

پرسفرترین مسافر اسنپ در سال ۱۴۰۲ شخصی است که ۸ هزار و ۵۴۳ سفر انجام داده و ۶۴ هزار کیلومتر با اسنپ طی کرده است. این کاربر برای این سفرها ۱۷۲ میلیون تومان پرداخت کرده است.

میانگین درآمد ماهانه رانندگان: ۱۹ میلیون تومان

رانندگان تمام‌وقت اسنپ در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ماهانه ۱۹ میلیون و ۱۹۳ هزار تومان درآمد کسب‌ کرده‌اند. این رقم برای رانندگانی که پاره‌وقت از این سرویس استفاده می‌کردند، حدود ۸ میلیون تومان بوده است.

پردرآمدترین راننده نیز شخصی از تهران بوده که در یک سال با انجام ۸ هزار و ۷۹۸ سفر ۶۷۵ میلیون تومان درآمد کسب کرده است.

اسنپ در این سال یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان برای طرح‌های تشویقی رانندگان هزینه کرده و ۱۵ میلیارد و ۲۵۰ تومان وام به رانندگان خود پرداخت کرده است.

کسب‌وکارها؛ اصلی‌ترین مشتریان اسنپ‌باکس

باوجود اینکه کل کاربران سرویس باکس اسنپ ۲۸ میلیون و ۴۹۰ هزار عدد اعلام شده، بخش زیادی از این کاربران در سال ۱۴۰۲ فعال نبوده‌اند. در این سال ۷ میلیون و ۹۰۵ هزار کاربر از «اسنپ‌باکس» استفاده کرده‌اند.

اسنپ‌باکس در سال ۱۴۰۲ مجموعا ۱۱۲ میلیون و ۵۵۸ هزار سفر ثبت کرده که ۴۲ درصد بیشتر از سال ۱۴۰۱ است. رکورد تعداد سفرهای روزانه نیز ۲۳ اسفند با ۴۲۰ هزار سفر شکسته شده است.

فعال‌ترین راننده اسنپ‌باکس در سال گذشته ۱۱ هزار و ۴۰۵ سفر انجام داده است؛ به طور میانگین ۳۱ سفر در هر روز. ۳۱ درصد کاربران اسنپ‌باکس، کسب‌وکارها هستند و ۷۸ درصد سفرها را انجام داده‌اند.

سفارش ۷۰ میلیون تومانی در اسنپ‌فود

گزارش فعالیت «اسنپ‌فود» در این گزارش، اعداد و ارقام جالب توجهی را نشان می‌دهد. اسنپ‌فود ۲۰ میلیون و ۴۸۰ هزار کاربر دارد که سال پیش ۷ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر از آن‌ها از این سرویس استفاده کرده‌اند.

در سال ۱۴۰۲ یکی از کاربران اسنپ‌فود ۹ هزار و ۹۸۹ سفارش ثبت‌ کرده و یک میلیارد و ۹۶۱ میلیون تومان برای این سفارش‌ها خرج کرده است. بزرگترین سبد سفارش نیز به ارزش ۶۲ میلیون تومان، شامل ۴۷۰ پرس جوجه‌کباب و ۹۴۰ قلم کالا بوده است. گران‌ترین سبد اما حدودا ۷۰ میلیون تومان ارزش داشته است.

شبکه رانندگان اسنپ‌فود با ۳۶ هزار و ۱۶۶ راننده فعالیت می‌کند که ۸۵ درصد سفارش‌ها را به‌موقع تحویل داده‌اند.

فهرست محصولات گران‌ترین سفارش اسنپ‌فود در سال ۱۴۰۲

کوکاکولا، محبوب‌ترین کالای «اسنپ گروسری»

اسنپ، سهم سوپرمارکت آنلاین خود، یعنی «اسنپ گروسری»‌ را ۶۴ درصد بازار فروش آنلاین سوپرمارکتی اعلام کرده است. تا کنون ۲۱ میلیون و ۵۸۹ هزار کاربر در این سرویس سفارش ثبت کرده‌اند که از میان‌شان ۴ میلیون و ۱۰۴ کاربر در سال ۱۴۰۲ فعال بوده‌اند.

در این سال حدود ۲۸۶ میلیون قلم کالا از طریق این سرویس در ۱۲۷ شهر ایران سفارش داده شده است.

اسنپ لیست محبوب‌ترین کالاهای سوپرمارکت خود را منتشر کرده که «نوشابه کوکاکولا ۱.۵ لیتری» با بیش از یک میلیون سفارش و با اختلاف در صدر آن ایستاده است.

محبوب‌ترین کالاهای اسنپ‌گروسری در سال ۱۴۰۲

کاربران، کالاهای «زیبایی و سلامت» را قسطی می‌خرند

داده‌های این گزارش، رشد قابل‌توجه «اسنپ‌پی» را نشان می‌دهد. در سال گذشته، سفارش‌ها با سرویس اعتبار اقساطی اسنپ ۱۱۷۵ درصد رشد و تعداد سفارش‌ها ۷۹۶ درصد افزایش یافته است.

یک کاربر فقط در یک روز ۱۰۷ مرتبه از سرویس اعتبار اقساطی استفاده کرده است. همچنین کاربری در سفارشی با اسنپ‌پی ۲۲۵۰ گاز استریل خریده و رکورد تعداد محصول خریداری‌شده در یک سفارش را به خودش اختصاص داده است.

کاربران اسنپ‌پی، ساعت، طلا و کفش را بیشتر از هر کالایی در اسنپ‌پی جست‌جو کرده‌اند.

نکته جالب دیگر اینکه نزدیک نیمی از سفارش‌های سرویس اعتبار اقساطی اسنپ‌پی مربوط به دسته «زیبایی و سلامت» بوده است.

محبوب‌ترین دسته‌بندی‌ها در میان کاربران اسنپ‌پی

اتوبوس‌های راضی اسنپ‌تریپ

«اسنپ‌تریپ» که یکی از قدیمی‌ترین سرویس‌های اسنپ به حساب می‌آید، درحال‌حاضر ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار کاربر دارد اما اسنپ اعلام نکرده چه تعدادی از آن‌ها سال ۱۴۰۲ فعال بوده‌اند.

کاربران این سرویس در سال گذشته ۱۶ درصد و فروش آن ۲۳.۵ درصد افزایش یافته است. میان سرویس‌های مختلف اسنپ‌تریپ، فروش بلیت اتوبوس ۲ برابر شده و بیشترین رشد را ثبت کرده است.

آمارهایی از اسنپ‌شاپ

براساس اعلام اسنپ در گزارش ۱۴۰۲، فروش «اسنپ‌شاپ» در این سال ۲۲۰ درصد رشد کرده است و کاربران نیز ۲۱۲ درصد افزایش یافته‌اند. همچنین تأمین‌کنندگان اسنپ‌شاپ ۲۴۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ بیشتر شده‌اند. سرویس اسنپ‌شاپ از تیرماه سال گذشته فعالیتش را در پلتفرمی جدید آغار کرد.

محصولات آرایشی بهداشتی می‌تازند

در سال گذشته، یک‌میلیون و ۲۱۱ هزار کاربر در اسنپ‌دکتر فعال بوده‌اند، درحالی‌که کل کاربران این پلتفرم، ۱۵ میلیون نفر است. سفارش آنلاین دارو محبوب‌ترین سرویس اسنپ‌دکتر در این سال بوده است.

اسنپ‌دکتر سال گذشته رشد ۲۴ درصدی در تعداد سفارش‌ها را ثبت کرده است. محصولات آرایشی بهداشتی اسنپ‌دکتر نیز نسبت به سال پیش ۸۹۷ درصد بیشتر از آن فروخته‌ شده‌اند.

مسئولیت اجتماعی اسنپ

اسنپ اعلام کرده است در سال ۱۴۰۲ مجموعا حدود ۱۴۳ میلیارد تومان ارزش به بخش مسئولیت اجتماعی اختصاص داده است. در سال گذشته، ۲۰ هزار و ۲۴۴ راننده اسنپ از پرداخت ۱۱۵ میلیارد تومان کمیسیون طی نزدیک به ۲۱ میلیون سفر معاف شده‌اند که نسبت به سال گذشته تقریبا ۲ برابر شده است.

اسنپ طرح معافیت رانندگان دارای معلولیت، جانبازان، ایثارگران و خانواده شهدا از سال ۹۶ اجرا می‌کند و گروه‌های مختلف مانند رانندگان مبتلا به ام‌اس و تالاسمی به‌صورت دوره‌ای از پرداخت کمیسیون معاف می‌شوند.

اسنپ همچنین در این سال ۴۲۶ میلیون تومان تخفیف در سفر به مؤسسات نیکوکاری و رویدادهای نیکوکاری برای مسافران خود در نظر گرفته است.

علاوه‌براین، «اسنپ دکتر» از اسفندماه ۱۴۰۲ طرحی را شروع کرده است. در این طرح به ۲ هزار عضو تحت پوشش مؤسسه رعد ۶ میلیون تومان اعتبار استفاده از خدمات مشاوره آنلاین پزشکی و روانشناسی و ۴۸۰ میلیون تومان اعتبار سفارش دارو تخصیص داده است.

طرح‌های مسئولیت اجتماعی اسنپ شامل مواردی دیگری مانند حمایت از کودکان بی‌سرپناه، بورسیه رانندگان بااستعداد و حمایت از کودکان پروانه‌ای می‌شود.

رشد باگ‌بانتی در سال ۱۴۰۲

اسنپ در گزارش سالانه خود بخشی را به امنیت سایبری اختصاص داده و به ماجرای هک «اسنپ‌فود»‌ در سال گذشته اشاره کرده است. اسنپ گفته در جریان این اتفاق با مذاکره‌ای موفقیت‌آمیز با هکرها از نشت اطلاعات کاربران جلوگیری کرده است.

در این بخش، به اقدامات اسنپ برای ارتقا و حفظ امنیت نیز پرداخته شده است. «امکان حذف حساب کاربری در اسنپ‌خودرو، اسنپ‌دکتر، اسنپ‌شاپ و اسنپ‌باکس»، «حذف داده‌های پزشکی کاربران اسنپ‌دکتر پس از ۲۴ ساعت»‌ و «بازنگری سیاست حریم خصوصی با هدف انطباق الزامات قانونی» از اقدامات اسنپ در حوزه امنیت است.

همچنین در آینده قرار است برنامه‌هایی ازجمله امکان حذف حساب کاربری در سرویس‌های دیگر و رمزنگاری داده‌های حساس کاربران (PII) اجرا شود.

پس از هک اسنپ‌فود، اسنپ تصمیم گرفت پاداش باگ‌بانتی خود را افزایش دهد. بالاترین پاداش باگ‌بانتی اسنپ اکنون به ۱۵۰ میلیون تومان برای کشف آسیب‌پذیری‌های حیاتی (Vital) رسیده است.

سال ۱۴۰۲، هکرهای کلاه‌سفید ۵۰ مورد آسیب‌پذیری معتبر گزارش کرده‌اند که ۳۳ مورد از آن‌ها مشمول پاداش بوده‌اند. درمجموع ۱۱ درصد آسیب‌پذیری‌های اسنپ را هکرهای کلاه‌سفید شناسایی می‌کنند و مابقی سهم تیم امنیت اسنپ است.

مهاجرت نیروی انسانی جدی است

۷ هزار و ۵۲۶ نفر در تمامی شرکت‌های زیرمجموعه گروه اسنپ با میانگین سنی ۳۰ سال، مشغول به کار هستند. بیشترین سهم در زیرمجموعه‌ها متعلق به «اسنپ‌خودرو» با ۲ هزار و ۷۲۳ نفر است. پس‌ازآن نیز «اسنپ‌فود» و «سوپرمارکت اسنپ» بیشترین کارمندان را به خودشان اختصاص داده است.

۱۴۸ نفر از کارکنان اسنپ سال ۱۴۰۲ به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند.

در سال گذشته، ۷۶۷ نفر به‌طور خالص به گروه اسنپ اضافه شده‌اند، معادل ۱۱ درصد رشد. در سال گذشته تعادل جنسیتی در گروه اسنپ نیز ارتقا یافته و کارکنان زن از ۴۱.۶۲ درصد به ۴۷.۳ درصد رسیده‌اند.

گزارش کامل سال ۱۴۰۲ اسنپ را اینجا بخوانید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی