ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

شورای عالی انقلاب فرهنگی: بنیاد بازی‌های رایانه‌ای نیاز به بازنگری دارد

بنابر آمارهای این شورا، درحال‌حاضر چهار میلیون گیمر حرفه‌ای در ایران وجود دارد که بیشتر طرفدار بازی‌های خارجی هستند.

پریسا سلامتی
نوشته شده توسط پریسا سلامتی | ۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۸:۱۵

به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ بنیاد بازی‌های رایانه‌ای بر مبنای مصوبه سال 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که نیاز به به‌روزرسانی دارد و لازم است مشارکت و بهره‌گیری از تشکل‌های مردمی دارای ظرفیت در این حوزه بازنگری و اصلاح شود.

هفتمین جلسه شورای «معین» ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور با ریاست دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، نماینده شورای سیاست‌گذاری فرهنگی بین‌الملل و مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

در ابتدای جلسه، «خسروپناه» از اقدامات ارزنده ستاد فرهنگی و اجتماعی تقدیر کرد و گفت: «تدوین برش‌های استانی و تأکید بر لزوم مراقبت و نظارت دقیق نسبت به نحوه هزینه‌کرد بودجه‌های فرهنگی در استان‌ها و جلوگیری از تخصیص این منابع برای هزینه‌های جاری دستگاه‌ها، تخصیص اعتبار اجرای آن در سال‌های 1402 و پیش‌بینی بودجه 1403 از دستاوردهای ارزشمند این حوزه بوده است.»

او در راستای تصویب سیاست‌های این حوزه اظهار کرد: «تدوین اسناد موسیقی، سینما، مد و لباس، صنایع دستی، اربعین و الگوی تدوین سیاست‌ها و ضوابط حوزه اسباب‌بازی جزء فعالیت‌های درحال انجام این ستاد است و تا پایان سال کارها نهایی و جهت تصویب به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال می‌شود.»

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه صحبت‌های خود درباره نیاز به به‌روزرسانی قوانین گفت: «بنیاد بازی‌های رایانه‌ای بر مبنای مصوبه سال 1385 شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است که نیاز به به‌روزرسانی دارد و لازم است مصوبه مذکور با لحاظ ظرفیت‌های شورای عالی فضای مجازی، احصای خلأهای قانونی حوزه توسعه و تنظیم‌گری، مشارکت و بهره‌گیری از تشکل‌های مردمی دارای ظرفیت در این حوزه، بازنگری و اصلاح شود.»

«محمود حاجیلوئی»،‌ دبیر ستاد فرهنگی اجتماعی، از اقدامات زیرساختی و ارتباط ساختارمند سازمان برنامه و بودجه کشور به‌‌عنوان دو دستاورد مهم ستاد هماهنگی و راهبری نقشه مهندسی فرهنگی کشور که با ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود، یاد کرد و افزود: «برآورد بودجه موردنیاز برای اجرایی‌سازی برش‌های 31 استان که تا پایان سال نهایی خواهد شد، باید به‌گونه‌ای تدبیر شود که بودجه‌های تخصیصی، در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی اولویت‌دار استان‌ها با محوریت گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد هزینه شود تا شاهد اثرگذاری این پروژه‌ها در حل مهم‌ترین مسائل فرهنگی هر استان باشیم.»

در ادامه جلسه «محمدامین حاجی هاشمی»، مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، گزارشی از اقدامات بنیاد پیرامون اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران را ارائه و اعلام کرد: «34 میلیون نفر در کشور بازی رایانه‌ای با صرف وقت حدود 95 دقیقه‌ای انجام می‌دهند. میانگین سنی کسانی که بازی می‌کنند 23 سال است.»

او تعداد گیمرهای حرفه‌ای در کشور را چهار میلیون نفر اعلام کرد و گفت: «متأسفانه هم‌اکنون فقط بازی‌های خارجی در میان گیمرهای حرفه‌ای رواج دارد. براین‌اساس لازم است که برای پرمخاطب‌شدن بازی‌های ایرانی، همه وزارتخانه‌ها تلاش کنند.»

سپس «عموزادی»،‌ مدیر امور رسانه و فضای مجازی ستاد فرهنگی اجتماعی، گزارش ارزیابی عملکرد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را ارائه کرد و اعضای جلسه به بحث و بررسی پیرامون موضوع پرداختند.

«محمدحسین ساعی»، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بر نگاشت نهادی در بازی‌های رایانه‌ای تأکید کرد و گفت: «باید زمینه ارتباط زیست‌بوم بازی‌های رایانه‌ای با سایر زیست‌بوم‌ها فراهم شود.» او اصلی‌ترین مشکل بازی‌های رایانه‌ای در کشور را اقتصاد دانست و ادامه داد: «کمبود نیروی انسانی یکی از مشکلات این حوزه است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی