ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

Very satisfied Satisfied Neutral Dissatisfied Very dissatisfied
واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جدیدترین اخبار و روندهای دنیای فناوری را با نگاهی دقیق و حرفه‌ای، در کانال تلگرام دیجیاتو دنبال کنید.

ورود به کانال تلگرام دیجیاتو
ثنا لارجانی روانشناس
فناوری ایران

چطور در دوران بحران سلامت روان خود را حفظ کنیم؟

گفت‌وگو با دکتر ثنا لارجانی، روانشناس و روان‌درمانگر

علی مومنی
نوشته شده توسط علی مومنی تاریخ انتشار: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۵ | ۲۱:۰۰

در دیجیاتو ثبت‌نام کنید

جهت بهره‌مندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخش‌های مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.

عضویت در دیجیاتو

اگر احساس می‌کنید دچار فرسودگی روانی، افسردگی، افکار خودکشی و اضطراب شده‌اید یا در اطرافیان خود چنین حالاتی را مشاهده می‌کنید، این گفت‌وگو را از دست ندهید.

در این گفت‌وگو با دکتر «ثنا لارجانی»، روانشناس و روان‌درمانگر، درباره این صحبت می‌کنیم که تروماهای جمعی یک سال اخیر کشور چه بر سر ما آورده است. او می‌گوید جامعه ما در مرحله «فرسودگی» قرار گرفته و در این مرحله انواع و اقسام بیماری‌های مزمن جسمی و روانی به سراغ افراد می‌آید و همچنین توصیه‌هایی برای روبه‌رو شدن با این بیماری‌ها ارائه می‌کند.

او به قطع اینترنت با نگاهی فراتر از قطع یک شبکه نگاه می‌کند و می‌گوید این مسئله شبکه‌های ارتباطی افراد را نابود کرده است:

قطع اینترنت صرفا قطعی یک شبکه نیست بلکه قطعی ارتباط و هویت اجتماعی افراد است. اینترنت به خصوص برای افراد جوان‌تر یک امکان ارتباطی برای جهان فراهم کرده بود و به آن‌ها در آموزش، سرگرمی و ایجاد شبکه‌های حمایتی کمک می‌کند. وقتی این ابزار حیاتی به ناگهان قطع شد، انگار هویت‌شان از آن‌ها گرفته شد.

اما به راستی باید چه کرد؟ او توضیح می‌دهد:

وصل شدن اینترنت شاید در اختیار و توان ما نباشد، برای همین من در این روزها توصیه می‌کنم که به ارتباطات واقعی برگردیم. تلفنی با هم حرف بزنیم، به فعالیت‌های دسته جمعی مانند ورزش‌های گروهی روی بیاوریم. اما این منوط به این است که فرد دچار اختلال جدی اضطراب یا افسردگی نباشد. وقتی فرد در این موقعیت باشد اصلا انرژی انجام این کارها را ندارد. برای همین ممکن است برخی از افراد نیاز به کمک‌های بیشتر برای رهایی از افسردگی دارند.

رهایی از افسردگی و اختلال‌های روانی نیز یکی از مواردی است که دکتر لارجانی در این گفت‌وگو توصیه‌های عملی در مورد آن‌ها ارائه می‌کند. او تأکید می‌کند ابتلا به افسردگی به هیچ‌وجه نشانه ضعف نیست و باید توسط اطرافیان به رسمیت شناخته شود.

بسیاری از ما ممکن است با روش‌های درست و اصولی رفتار با یک فرد افسرده آشنا نباشیم، به همین دلیل اگر بخواهیم به او کمک کنیم شاید دست ما را پس بزنند. دکتر لارجانی در این گفت‌وگو گام به گام توضیح می‌دهد که چطور می‌توانیم به دوستان و آشنایان مبتلا به افسردگی خود کمک کنیم.

علاوه بر این در دوره‌های بحران نباید افکار خودکشی را دست‌کم گرفت. دکتر لارجانی در بخشی از گفت‌وگو توضیح می‌دهد چطور باید افکار خودکشی را در اطرافیان خود شناسایی کرده و با روش‌های کارآمد، به آنها کمک کنیم تا به راه حل برسند.

اگر شما هم با افکار خودکشی دست‌وپنجه نرم می‌کنید، لطفاً این جمله را به خاطر بسپارید: افکار خودکشی، نشانه یک درد عمیق و واقعی هستند، نه یک حقیقت مطلق درباره بی‌ارزش بودن زندگی. این درد، هرقدر هم سنگین، معمولاً گذراست و کمک‌خواستن، نشانه شجاعت شماست نه ضعف. اگر دارای افکار خودکشی هستید با یک دوست یا آشنا حرف بزنید یا با شماره تلفن ۱۴۸۰ (صدای مشاور) یا اورژانس اجتماعی ۱۲۳ تماس بگیرید. لازم نیست دردهایمان را به تنهایی تحمل کنیم، زندگی ارزش درخواست کمک را دارد.

علی مومنی
علی مومنی

در دانشگاه علامه اقتصاد خوانده‌ام و حالا چند سالی است خبرنگاری می‌کنم. فعالیت در حوزه رسانه در ایران و احتمالا در بسیاری از کشورها کار آسانی نیست اما عشق و علاقه به خبر با تمام دردسرهایش‌ آن چیزی است که من و بسیاری از همکارانم را نمک‌گیر کرده است. از ابتدای سال ۱۴۰۳ در دیجیاتو، اخبار فناوری ایران را دنبال می‌کنم و می‌نویسم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (403 مورد)
  • Parnian88
    Parnian88 | 3 هفته قبل

    بالاخرههههههه
    مرسی از دیجیاتو💙

  • Parisatis
    Parisatis | 3 هفته قبل

    افسردگی؟
    من حتی پلی که میخوام از روش خودمو پرت کنم رو هم انتخاب کردم😂
    مشکل هم همون بی معنایی زندگیه درد هم بخشی از اونه😂

    • steve3465
      steve3465 | 3 هفته قبل

      منم یه پلنی ریختم برم تو جنگل گم و گور شم 😅
      برم تو جنگل یه آهنگ متال هم گوش بدم و یه خرسی بیاد منو بخوره سس هم میبرم با دورچین ناراحت نشه

      • Parisatis
        Parisatis | 3 هفته قبل

        ترکیب آهنگای راک و متال+ جنگل بی نظیره

    • Ali-reza
      Ali-reza | 3 هفته قبل

      منم راه و روشم رو انتخاب کردم. اما خب دستم بسته‌س. چند روز پیش پشت یه وانت نوشته بود: «نکنه من بمیرم، دنیا قشنگ شه»
      🤣🤣🤣

    • Lifecapsule
      Lifecapsule | 3 هفته قبل

      اگه تصمیم به انجام داری حتما دومرحله ای کن که فلج و زنده برنگردی تا آخر عمر عذاب بکشی

      • Parisatis
        Parisatis | 3 هفته قبل

        چشم

    • VictorDickens
      VictorDickens | 3 هفته قبل

      حق هیچ کس نیست تحمل این درد و رنج هایی که به ما تحمیل شده،کاش میتونستم کاری کنم تا کمی این درد برات کمتر بشه

      • Parisatis
        Parisatis | 3 هفته قبل

        🤍

    • Noorm6666
      Noorm6666 | 3 هفته قبل

      راه کم درد یا بدون درد سراغ ندارید؟

      • Parisatis
        Parisatis | 3 هفته قبل

        بلد نیستم

  • Beckham7
    Beckham7 | 3 هفته قبل

    رفتم پیش تراپیست گفت به به چه پسر قد بلند و خوشتیپی…
    بگو ببینم کی تو رو رنجونده….؟!
    دست گذاشتم رو کمربندم تا خونه دویدم…

  • Parisatis
    Parisatis | 3 هفته قبل

    من حتی پلی که میخوام از روش خودمو پرت کنم رو هم انتخاب کردم😂

    • Beckham7
      Beckham7 | 3 هفته قبل

      خجالت بکش داش🙌
      زندگی کن و بدون خدا یهووو ورق رو برمیگردونه…
      نبینم و نشنوم اینقدر ادم ضعیفی باشی…
      این خزعبلات هم دور کن زشته واسه یه آدم!

      • Parisatis
        Parisatis | 3 هفته قبل

        فعکککک نکنمممم
        بعد هر سختی سختی بیشتر است!

      • enemy666
        enemy666 | 3 هفته قبل

        کدوم خدا ؟
        آهان همون خدای که این هم جنایت توی دنیا و تاریخ رو دید ولی سکوت کرد ؟
        اون خدا باید بمیره

        • Beckham7
          Beckham7 | 3 هفته قبل

          خدا وظیفه ش خلق جهان هستیه….
          بقیش وظیفه بشر دو پای احمقه که بهشتش کنه یا جهنم!
          تا الانم که زنده ای خالقت خواسته…

          • Parisatis
            Parisatis | 3 هفته قبل

            کاش نمیخواست از اول

      • voliol
        voliol | 3 هفته قبل

        خدا که دیگه با ما کاری نداره ولی خط سوم رو موافقم...

      • Yurili
        Yurili | 3 هفته قبل

        حداقل ویدیو رو تا اخر میدیدی بعد این چرت و پرتا رو میگفتی

        • Beckham7
          Beckham7 | 3 هفته قبل

          چرا چرت و پرت؟

          • Yurili
            Yurili | 3 هفته قبل

            چون که این حرفای مسخره ای که زدی به جای تاثیر مثبت، تاثیر منفی داره

        • THEPR0FESSI0NAL
          THEPR0FESSI0NAL | 3 هفته قبل

          همین ایشون کامنت گذاشته مرسی این ویدیو کمک کرد ، تو ویدیوعه خانومه ۳ ساعت حرف زد به کسی که این مشکلاتو داره نگید ضعیف نگید فلان ، بعد این متوهم خوش خیال و منتظر معجزه خدا ، اومده میگه ادم ضعیفی هستی😂😂😂😂سطح هم وطن های مارو
          با امثال این شدیم ۹۰ میلیون نفر
          حالا درک میکنم واقعا خیلیا درست میگن که از ایرانی هم متنفرن

    • A-Tech-Guy
      A-Tech-Guy | 3 هفته قبل

      الهی اون پل بریزه و نتونی این کار ناپسنذ رو بکنی🙏

      • Parisatis
        Parisatis | 3 هفته قبل

        نه بابا حالا میریزه روس ماشین مردم بقیه چه گناهی کردن که من از زندگی خستم

  • Ayane
    Ayane | 3 هفته قبل

    من با نویسندگی، خواندن کتاب.. پی دی اف، پادکست، ورزش پیاده روی خودم رو سرگرم میکنم، زیاد اجتماعی نیستم اما اینم میتونه کمک کنه ولی خب قطع اینترنت روی همه زمینه ها تاثیر گذاشته همیشه اون حس انتظار هست که کی وصل میشه، تورم و فاجعه اقتصادی هم که همیشه بوده و هست با قطع اینترنت راهی برای فرار کردن از واقعیت برای چند ساعت نیست

  • alireza-dev
    alireza-dev | 3 هفته قبل

    تنها راه حل اینه که برید کوه
    برید قدم بزنید
    اگر پول داشتید برید کافه
    اینا به من کمک کردن (به عنوان یک گیک)

    • 34455hisaosun
      34455hisaosun | 3 هفته قبل

      یک روز خیلی زیبا تو ایران میری روی ی کوه کمپ میزنی بعد که هوا تماشا میکنی از اون دور ی ستاره چشمک زن میبینی که داره به سمتت
      😍🥰 بنظرم اشهدتو بخون

    • sad_boy
      sad_boy | 3 هفته قبل

      میدونی سر این اتفاقات این چند وقت دیروز کتاب هنر رندانه به... گرفتن خریدم🫠

    • mr1808
      mr1808 | 3 هفته قبل

      کوه رفتن هم کم کم قراره سخت شه...
      دارن یه سامانه درست میکنن، میخوای بری کوه باید اعلام کنی، یه پولی هم ازت قراره بگیرن...
      تازه به زور چند تا بیمه هم بهت میفروشن...
      بدون اعلام هم بری، قراره یه ساختار جریمه کردن هم بزارن...
      خلاصه تا کوه رفتن رو هم قطع نکردن، تا میتونی استفاده کن...

  • NimA5820
    NimA5820 | 3 هفته قبل

    کاش علی جان بی زحمت یکم میکرفونشو از دهنش دور میکردی که کمتر سوت بکشه مردم اعصاب و روان ندارن😂😂😁

  • Rezareza111
    Rezareza111 | 3 هفته قبل

    دوستان عزیز دیجیاتو، ممنون از بودنتون، من ب شخصه ک همیشه فرد آرومی بودم و حال هم در ضاهر هستم اما خشم عجیبی وجودم رو فرا گرفته، و واقعا دوست دارم این خشم رو حداقل روی باعث و بانی قطع اینترنت و اینترنت سفید و پرو و .... خالی کنم. ویدیوها و مصاحبه هایی ک میذارین کمی من رو آروم میکنه، اینکه میفهمم من تنها توی این شرایط نیستم. هر چقدر هم ویدیو بزارید نگاشون میکنم. سپاس

  • 2012sam
    2012sam | 3 هفته قبل

    علی مومنی اقای استانه ممونم بالاخره اومد و ما به فروپاشی روانی رسیدم ولی اون ویدیویی که منتظرش بودیم اومد ممنون از شما خیلی خیلی ممنون

  • CatchMe
    CatchMe | 3 هفته قبل

    سلامت روان هااااا
    چی هست ؟

  • Parisatis
    Parisatis | 3 هفته قبل

    Islak Islak

  • kapak
    kapak | 3 هفته قبل

    "تو مراسمم نه گریه کنید نه قران بخونید، شادی کنید و برقصید"
    هعیی

  • 2012sam
    2012sam | 3 هفته قبل

    من این قدر تو این دره پیش رفتم که حتی وصیت‌نامه خودم رو نوشتم و مو به مو نقشم رو بلدم و حتی مدتی که طول می‌کشه رو هم تونستم حساب کنم
    و شاید به یک حل کوچیک دیگه همه‌چیز تموم بشه

  • CitizenLilliput
    CitizenLilliput | 3 هفته قبل

    اگه تهرانی پل هوایی باقری خوبه تاریکه تولدم میپرم

  • Parisatis
    Parisatis | 3 هفته قبل

    نیستم

  • SeyyedSadroddin
    SeyyedSadroddin | 3 هفته قبل

    وقتی رفتی سلام ب خدا برسون بگو مرسی واسه زندگی خوبی ک بهمون دادی اوونم در ایران :)

  • Parisatis
    Parisatis | 3 هفته قبل

    🙃

  • Parisatis
    Parisatis | 3 هفته قبل

    دوست ندارم کسزو تشویق به این کار کنم فقط میگم مواطب خودت باش

  • sad_boy
    sad_boy | 3 هفته قبل

    یاد اون میم معروف د افیس افتادم نو گاد پلیزززززز نووووو

  • jefferyepstein
    jefferyepstein | 3 هفته قبل

    😂

  • Shttuer_Stock
    Shttuer_Stock | 3 هفته قبل

    هعی 😂😂😂

  • Professor--sherly
    Professor--sherly | 3 هفته قبل

    الحق که این دولت حقته😑😑😞2 دقیقه شعور شو نمیتونه کنترل کنه

  • AMIR-REZA
    AMIR-REZA | 3 هفته قبل

    تیپیکال نوجوان ۱۴ سالهٔ ایرانی وقتی اینترنت رو برای ۸۰ روز قطع می‌کنی:

  • masterf
    masterf | 3 هفته قبل

    وضعیت:
    وقتی بعد 80 روز قطعی اینترنت، از پوشه مخفیت خسته شدی:

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی