بنیاد ملی بازیهای رایانهای: نیمی از پیسی گیمرها به درجهبندی سنی بازیها توجه ندارند
در این گزارش آمده که آمار پیسی گیمرها در سال ۱۴۰۰ به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است.
مرکز تحقیقات بازیهای دیجیتال (دایرک) و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در تازهترین گزارش خود مبنی بر پیمایش ملی مصرف بازیهای رایانههای شخصی در ایران، به آمار جالبتوجهی از پیسی گیمرها در کشور دست یافته است. در این گزارش آمده که آمار پیسی گیمرها در سال ۱۴۰۰ به ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر رسیده است. همچنین در این گزارش اشاره شده که نزدیک به نصف پیسی گیمرها به درجهبندی سنی بازیها بیتوجه هستند.
این آمار تقریباً یک میلیون و ششصد هزار نفر نسبت به سال ۱۳۹۴ افزایش یافته است. ۱۹ درصد از گیمرها اعلام کردهاند که از پیسی بهعنوان وسیله بازی استفاده میکنند که این موضوع نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است و بهنظر میرسد که تعداد پیسی گیمرها در ایران کمتر از همیشه شده است.
بنیاد ملی بازیهای رایانهای گیمرهای ایران را به سه دسته بازیکنان علاقهمند، بازیکنان مصمم و بازیکنان حرفهای تقسیمبندی کرده است. در بین بازیکنان رایانهاى، مصممها بیشترین نسبت را به خود اختصاص دادهاند و 28 درصد از آنها را بازیکنان حرفهاى تشکیل مىدهند؛ به این معنا که غالباً بازیکنان حرفهاى از بازیکن موبایلی بودن فاصله مىگیرند و از سایر ابزارها براى بازىکردن استفاده مىکنند.
از مقایسه ترکیب سنى بازیکنان رایانهاى و کل بازیکنان در ایران مشخص شد که نسبت بازیکنان رایانهاى در گروههاى سنى نوجوان و جوان بیش از نسبت این گروههاى سنى در مجموع بازیکنان ایرانى است. بررسى میانگین سنى بازیکنان رایانهاى در سالهاى اخیر نشان از افزایش این شاخص در بین بازیکنان ایرانى دارد، تا جایى که این عـدد از سن 18 سال در سال 1394 بـه سن 24 سال در نتایج آخرین پیمایش 1400 افزایش یافته است. علاوهبراین، بالاتررفتن این عدد مىتواند نشان از استقبال از بازىها بهعنـوان یک سرگرمى در بین گروههاى سنى بالاتر باشد.
بازیکنان مصمم که بیشترین قشر پیسی گیمرها را تشکیل میدهند میانگین سنی ۲۴ سال دارند و بازیکنان حرفهای نیز میانگین سنی ۲۳ سال دارند. یکى از نکات قابل تأمل در این گزارش، نرخ نفوذ رایانه است که براساس آن در کل بازیکنان مورد بررسى، رایانه بیشترین نفوذ را در بین ساکنان مناطق مرکزنشین داشته است که عدم دسترسى به رایانه در سایر مناطق بهویژه در مناطق روستایى مىتواند یکى از دلایل این موضوع باشد.
کمترین پیسی گیمرها در استانهای کرمان و گیلان قرار دارند و بیشترین پیسی گیمرها نیز متعلق به استانهای یزد، کهگیلویه و بویر احمد و کرمانشاه هستند. تعداد پیسی گیمرهای مرد تقریباً دو برابر پیسی گیمرهای زن است و افراد بهطور میانگین ۵۶ دقیقه در روز با پیسی بازی میکنند. گفتنی است که زنان نصف مردان بازی میکنند و ۲۸ دقیقه به بازیکردن میپردازند و مردان ۶۳ دقیقه در روز بازی میکنند.
نتایج این پژوهش نشان مىدهد که بیش از 20 درصد از بازیکنان رایانهاى هر روز با این پلتفرم بازى مىکنند، 67 درصد از آنها بیش از 1 روز در هفته بازى مىکنند و 32 درصد از بازیکنان فقط 1 روز در هفته مشغول بازى با رایانه هستند.
نکته دیگری که در این گزارش آمده، این است که همچنان سهم رایانه خانگی بیشتر از لپتاپهای گیمینگ است و نزدیک به ۶۰ درصد پیسی گیمرها از سیستم خانگی برای بازیکردن استفاده میکنند. بررسى روش تماشاى بازى در بازیکنان رایانهاى نشان مىدهد که یوتوب مهمترین ابزار تماشاى بازى در بین بازیکنان رایانهاى بوده و 32 درصد را به خود اختصاص داده است. همچنین بالغ بر 19 درصد از بازیکنان با استفاده از پلتفرمهاى داخلى نظیر آپارات به تماشای بازی دیگران میپردازند.
بررسى میزان توجه بازیکنان رایانهای به نظام ردهبندى سنى درمجموع نشان مىدهد که تنها 22 درصد از بازیکنان رایانهاى تا حد زیادى به این موضوع توجه دارند و بالغ بر 47 درصد از بازیکنان در این زمینه بىتوجه یا کمتوجه هستند.
در این گزارش به موضوع خرید بازیهای رایانهای نیز اشاره شده است. آنطور که اعلام شده، گیمرها در سال گذشته 456 میلیارد تومان براى خرید نرمافزار (بازى) هزینه کردهاند. از این مبلغ 14 میلیارد تومان سهم بازىهاى کامپیوتری بومی (بازىهاى توسعهیافته یا بومىسازىشده توسط شرکتهاى داخلى) بوده است که رقمی کمتر از ۴ درصد را شکل میدهد. ناگفته نماند ۴۰ درصد گیمرها در سال 1400 براى بازىکردن از طریق این پلتفرم، هزینه کردهاند. اکثریت (۸۷ درصد) این خریداران را مردان تشکیل مىدهند.
بازیهای تیراندازی (شوتر)، ورزشی، اکشن، ماجراجویی، معمایی و استراتژی بهترتیب محبوبترین ژانر بازیها در بین پیسی گیمرها هستند. بازیهای کال آو دیوتی، Pes، فیفا، GTA و کانتر محبوبترین بازی در بین پیسی گیمرهای ایرانی هستند. توسعه صنعت استریمینگ و رشد بازیهای ابری از موضوعاتی است که به رشد پیسی گیمینگ در دنیا و ایران در آینده کمک بسزایی خواهد کرد. آمارها نشان مىدهد بازار بازىهاى رایانهاى در سراسر جهان تا سال 2028 به 31/52 میلیارد دلار خواهد رسید و باید دید سهم ایران از این بازار میلیارد دلاری درنهایت چقدر خواهد بود.
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.