ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

بهترین تجهیزات نورپردازی برای حرفه ای ها

 در این مقاله با عنوان بهترین تجهیزات نورپردازی تلاش داریم، تا علاقه‌مندان و تازه‌واردان دنیای زیبای عکاسی را با برخی از مهمترین تجهیزات نورپردازی در عکاسی آشنا کنیم. عکاسی و ثبت تصویر بدون نور امکان ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۸:۰۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

 در این مقاله با عنوان بهترین تجهیزات نورپردازی تلاش داریم، تا علاقه‌مندان و تازه‌واردان دنیای زیبای عکاسی را با برخی از مهمترین تجهیزات نورپردازی در عکاسی آشنا کنیم.

عکاسی و ثبت تصویر بدون نور امکان پذیر نیست. عکاسی در ساده‌ترین بیان فیزیکی یعنی ثبت بازخورد نور از سوژه، توسط دوربین. از اولین اصول پایه‌ای که هر عکاس فرا می‌گیرد، تاثیر نور بر سوژه و بازتابش از آن است. شما به عنوان یک عکاس باید درکی جامع از نور و فیزیک آن داشته باشید. اما تقریبا هیچگاه نور صحنه، برای ثبت یک تصویر خارق‌العاده و منحصر به فرد کافی نیست، اینجا است که نیاز به آشنائی شما با بهترین تجهیزات نورپردازی در عکاسی نمایان می‌شود. وابسته به سبکی از عکاسی که انتخاب می‌کنید؛ شما در ثبت هر تصویر ممکن است، از یک تا ترکیبی از چند عدد از این تجهیزات را استفاده کنید.

شما به عنوان یک عکاس در هر سبک و رشته‌ی عکاسی ، احتیاج به شناخت بهترین تجهیزات نورپردازی دارید؛ ابزاری که باعث خواهد شد تصاویر شما به بهترین شکل ممکن ثبت شوند. در این مقاله قصد داریم محبوب‌ترین تجهیزات نورپردازی را معرفی و کاربرد هر کدام در سبک‌های مختلف عکاسی ، مانند عکاسی پرتره و جواهرات را بیان کنیم.

(در صورتی که تمایل داشتید قیمت مربوط به هر کدام از این ابزارها را مشاهده کنید، بر روی تجهیزات نورپردازی و آتلیه کلیک کنید. )

محبوب ترین تجهیزات نورپردازی

۱- سافت باکس

از پرکاربردترین و بهترین تجهیزات نورپردازی آتلیه عکاسی ، سافت باکس ها هستند. آنها تقریبا در تمامی انواع نورپردازی ، چه پرتره و چه در عکاسی تبلیغاتی و صنعتی استفاده می‌شوند. این ابزارها، باعث نرم تر شدن نور می‌شوند که در عکاسی پرتره برای جوان‌تر نشان‌دادن یا از بین‌بردن خطوط سطحی و ایرادات پوستی بسیار مناسب است. در عکاسی پرتره عموما به عنوان نور پرکننده، از سافت باکس استفاده می‌شود. سافت باکس ها در دو رنگ نقره‌ای و طلایی ساخته می‌شوند. معمولا در عکاسی پرتره از چهره‌هایی که پوست‌های بسیار شفاف و سفید یا به اصطلاح یخی دارند، از سافت باکس طلایی برای گرما بخشیدن به چهره استفاده می‌شود.

۲- کاسه استاندارد

کاسه استاندارد ، درست شبیه کاسه‌ای است که دور منبع نور قرار گرفته و مانع از پخش شدن نور فلاش استودیویی می‌شود. این کاسه ، نوری شارپ داشته و نسبت به سافت باکس عملکردی کاملا متفاوتی دارد. در همین ابتدای لیست لازم است بدانید : انتخاب و استفاده از هر کدام از بهترین تجهیزات نورپردازی در عکاسی کاملا وابسته به سبک عکاسی شما و همچنین نیازها و ساختار نورپردازی سوژه است.

۳- بیوتی دیش

بیوتی دیش ، کاسه‌ای است که بهترین نور را برای عکاسی پرتره به شما می‌دهد. بیوتی دیش ، نوری بین سافت باکس و کاسه استاندارد ایجاد می‌کند که برای عکاسی فشن هم کاربرد زیادی دارد. بیوتی دیش یکی از پرکاربردترین تجهیزات نورپردازی در لیست ( بهترین تجهیزات نورپردازی ) است. تقریبا در غالب عکاسی‌های پرتره و مادلینگ شما نیازمند استفاده از بیوتی دیش هستید.

۴- اسنوت

یکی دیگر از وسایل نورپردازی در عکاسی اسنوت است. این وسیله، در واقع منبع نوری است که برعکس سافت باکس به نور جهت می‌دهد و شکلی مخروطی دارد. اسنوت معمولا کاربرد محدودی داشته و غالبا در عکاسی از جواهرات ، برای شفاف و براق نشان دادن آنها استفاده می‌شود. تقریبا اکثر تجهیزات نورپردازی عکاسی ، کاربردی برای پراکنده‌ کردن و یا کاهش شدت نور دارند. اما اسنوت از معدود تجهیزات نورپردازی خاص است که، در جهت تمرکز دادن به شدت و تابش نور از آن استفاده می‌شود.

۵- شیدر

بارندور ، نام دیگر شیدر است. این وسیله از چهار قطعه فلزی مربع شکل تشکیل شده است که، روی منبع نور قرار می‌گیرند. شیدر برای هدایت نور استفاده می‌شود. با استفاده از این وسیله در ابتدائی‌ترین و سریع‌ترین فرم ممکن، می‌توانید از توان نور خود کاسته و یا به آن جهت بدهید. در لیست بهترین تجهیزات نورپردازی عکاسی ، شیدر یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات است.

۶- زنبوری در عکاسی

در طی چند سال اخیر عکاسی مادلینگ و عکاسی مد ، جایگاهی به مراتب والاتر از قبل را تصاحب کرده است. شاید بتوان گفت اگر تمامی تنوع‌های عکاسی دنیای مد را تجمیع کنیم؛ این رشته از عکاسی تبلیغاتی در حال حاضر پرطرفدارترین نوع آن است. عکاسی مادلینگ و مد همچون سایر انواع عکاسی تجهیزات نورپردازی خاص خودش را دارد، یکی از پرکاربردترین این تجهیزات، زنبوری است. این قطعه بر روی کاسه‌ها قرار می‌گیرد و به جهت شباهت که به لانه زنبور دارد، زنبوری نامیده می‌شود. زنبوری تا حدودی باعث شکست نور می‌شود و از این جهت برای نشان دادن جنس و بافت پوشاک، در عکاسی فشن و مد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷- چتر در عکاسی

از دیگر تجهیزات نورپردازی که کاربرد بسیار فراوانی در عکاسی دارند، چترها هستند. چتر می‌تواند برای تعدیل نور فلاش و یا شدت بخشیدن به آن استفاده شود. دسته اول، چترهایی هستند که هر دو طرف آنها سفید رنگ است و می‌توانند نور را تعدیل یا دیفیوزر کنند. دسته دوم، چترهایی هستند که از داخل به رنگ نقره‌ای، طلایی یا هر دوی آنها و از بیرون به رنگ سیاه درآمده‌اند. این چترها که برای شدت بخشیدن به نور استفاده می‌شوند، مانند رفلکتور عمل می‌کنند. آنها، به مرکز سوژه نور بیشتری می‌دهند و شدت نور را در حاشیه‌ها کم می‌کنند.

۸- پانتوگراف آتلیه

از دیگر وسایل آتلیه عکاسی ، پانتوگراف ها هستند. این ابزار، نوعی ریل است که به سقف متصل می‌شود و جایگزین پایه و سه‌پایه متصل به منابع نور می‌شود. با استفاده از پانتوگراف در آتلیه عکاسی شما شاهد کاهش چشمگیری در زمان تنظیم نوردهی به سوژه خواهید بود. پانتوگراف ها با ساختار طراحی خود می‌توانند، در کمترین زمان ممکن زاویه و شدت نور تجهیزات مختلف را کاهش و یا افزایش دهند. شما با تهیه یکی از این تجهیزات، دیگر نیازی به جا به جائی‌های خسته کننده سه پایه‌ها نخواهید داشت.

۹- رادیو فلاش

همه چیز برای عکاسی آماده است؛ اما چطور می‌توان چندین منبع نور تنظیم شده در صحنه را به گونه‌ای مدیریت کرد که، دقیقا مطابق با خواسته و شرایط عکاسی ما اقدام به نور پردازی کنند. در لیست بهترین تجهیزات نورپردازی در عکاسی ؛ قطعا رادیو فلاش یکی از ضروری‌ترین‌ها است. این دستگاه ساده شما را قادر می‌سازد تا، زمانبندی و هنگام نورپردازی تمامی تجهیزات‌تان را مدیریت کنید.

رادیو فلاش به شما کمک می‌کند هرکدام از منابع نور را به صورت لحظه‌ای مدیریت کنید و زمان فلاش زدن آنها را تعیین نمائید. رادیو فلاش می‌تواند به شاتر دوربین شما هم متصل شود تا، با فشردن دکمه شاتر، همزمان نورپردازی اتفاق افتد؛ موضوعی که بارها در آتلیه های عکاسی شاهد آن بوده اید. گیرنده رادیو فلاش به منابع نور متصل می شود و ریموت آن را می‌توانید در دست بگیرید و یا بر روی دوربین نصب کنید.

۱۰- نورسنج

با وجود نورسنج داخلی دوربین‌ها ، عکاسان حرفه‌ای به منظور نورسنجی دقیق‌تر، از این ابزار استفاده می‌کنند. نورسنج ، برای اندازه گیری شدت نور استفاده می‌شود. با استفاده از نورسنج شما می‌توانید ایزو، سرعت یا دیافراگم دستگاه نورسنج را مطابق با نیاز عکاسی خود تغییر دهید. با انتخاب هر دو گزینه از این سه ضلع مثلث عکاسی، نورسنج اندازه ضلع مجهول را به شما اعلام می‌کند؛ بدین ترتیب شما عکسی دقیق و با نورپردازی بی‌نقص خواهید داشت.

امیدواریم این آشنائی کوتاه با بهترین تجهیزات نورپردازی توانسته باشد، شما را با کاربردهای اولیه آنها آشنا کرده باشد. از شما دعوت می‌کنیم تا مقالات دیگر ما را نیز مطالعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی