ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

جعبه سیاه
رپورتاژ آگهی

درباره جعبه سیاه چه می‌دانید؟

امروز جهت آگاهی شما می‌خواهیم در مورد جعبه سیاه هواپیما مطالبی را بیان کنیم. درباره جعبه سیاه چه می‌دانید؟ بطور حتم مطالب زیادی را در مورد جعبه سیاه شنیده‌اید. با ما همراه باشید تا مطالب ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروز جهت آگاهی شما می‌خواهیم در مورد جعبه سیاه هواپیما مطالبی را بیان کنیم. درباره جعبه سیاه چه می‌دانید؟ بطور حتم مطالب زیادی را در مورد جعبه سیاه شنیده‌اید. با ما همراه باشید تا مطالب مفیدی را برای شما بازگو کنیم.

جعبه سیاه هواپیما چیست؟

جعبه سیاه هواپیما چیست؟ جعبه سیاه هواپیما در واقع دستگاهی برای ثبت اطلاعات پرواز هواپیما است. جعبه سیاه به دو قسمت دستگاه ثبت اطلاعات پرواز یا (FDR) و دستگاه ثبت صداهای کابین خلبان و درون هواپیما (CVR) تقسیم‌بندی می‌گردد. مجموع این دو دستگاه با هم جعبه سیاه هواپیما نام دارند.

قسمت FDR جعبه سیاه به ثبت اطلاعاتی مانند عملکرد موتور، نحوه پرواز، سرعت، شتاب عمودی، جهت مغناطیسی، ارتفاع فشاری، دسته کنترل پرواز و بطور کلی کارکرد تمام سیستم‌های هواپیما در جعبه سیاه ثبت می‌گردد. همچنین سیستم CVR تمامی مکالمات، صداهای درون کابین خلبان و هواپیما را ثبت نموده و در مواقع لزوم قابل بازبینی خواهد بود.

جعبه سیاه

چرا جعبه سیاه نارنجی است ولی به آن جعبه سیاه می گویند؟

چرا جعبه سیاه نارنجی است ولی به آن جعبه سیاه می گویند؟ این سوالی است که اکثر افراد از خود می‌پرسند. در واقع دلیل نامیدن جعبه نارنجی به جعبه سیاه چه می‌باشد؟ جعبه سیاه هواپیما به رنگ نارنجی فسفری می‌باشد. این رنگ بهترین رنگ برای یافتن جعبه در مواقع برزو سانحه، زیر آب، داخل بقایای سوخته و زیر خاک می‌باشد. علت نامگذاری جعبه سیاه این است که در گذشته رنگ جعبه سیاه بوده است و لیکن پس از تغییر رنگ جعبه جهت مکان‌یابی بهتر آن این نام همچنان بر روی آن باقی مانده است. همچنین جعبه سیاه اصطلاحی است که نشان می‌دهد تا قبل از زمان بازگشایی جعبه هیچ کس از اطلاعات موجود در آن خبر ندارد. در واقع جعبه سیاه در مقابل جعبه سفید به معنی جعبه‌ای که درون آن برای همگان مشخص است بکار می‌رود.

جعبه سیاه

جعبه سیاه در کجا قرار دارد و چرا صدمه نمی‌بیند؟

جعبه سیاه در کجا قرار دارد و چرا صدمه نمی‌بیند؟ جعبه سیاه هواپیما را در قسمتی از هواپیما که در سقوط‌ها و بروز سوانح کمترین آسیب را می‌بیند قرار می‌دهند. از اینرو جعبه سیاه هواپیما در قسمت انتهایی و دم هواپیما قرار داده می‌شود. این نواحی در زمان حوادث کمترین آسیب را خواهند داشت لذا بهترین مکان برای جاسازی جعبه سیاه هستند.

جعبه سیاه هواپیما توسط جسم استوانه‌ای شکلی بنام CSMU احاطه شده است. این دستگاه وظیفه حفاظت از جعبه سیاه را بر عهده دارد. این استوانه در برابر نیروهای وارده و سقوط بسیار مقاوم است. اطراف کارت‌های حافظه با آلومینیوم جهت حفاظت از اطلاعات آن پوشانیده می‌شود. در قسمت بیرونی جعبه سیاه عایق حرارتی از جنس سیلیس به ضخامت یک اینچ قرار داشته و پوشش مقاومی در برابر آتش‌سوزی بشمار می‌رود. بر روی این عایق حرارتی پوششی از جنس استنلس استیل با خاصیت ضد زنگ زدگی قرار می‌گیرد.

بدین ترتیب جعبه سیاه هواپیما بندرت در سوانح آسیب خواهد دید.

جعبه سیاه چه اطلاعاتی را ذخیره می‌نماید؟

جعبه سیاه چه اطلاعاتی را ذخیره می‌نماید؟ در واقع جعبه سیاه هواپیما کلیه اطلاعات پروازی، عملکرد سیستم‌ها و دستگاه‌های مختلف را ثبت می‌نماید. تمام وسایل کنترلی هواپیما با سیم‌کشی به جعبه سیاه متصل بوده و هر گونه کلید و دکمه ای که روشن و خاموش شود اطلاعات آن به جعبه ارسال می‌گردد. همچنین تمام مکالمات و صداهای درون کابین خلبان و هواپیما به مدت ۲۵ ساعت در حافظه جعبه سیاه ضبط شده و قابل بازیابی است.

جعبه سیاه

جعبه سیاه چگونه رمزگشایی می‌شود؟

جعبه سیاه چگونه رمز گشایی می‌شود؟ پس از یافتن جعبه سیاه در واقع اطلاعات موجود در آن تنها توسط تعداد محدودی مراکز در دنیا قابل بازبینی است. اطلاعات فوق محرمانه تلقی می‌شود و تنها بازرسان و خدمه پروازی مجوز حضور در این مراکز را دارند. جهت شبیه‌سازی اطلاعات پرواز در درون اتاق‌های عایق‌بندی شده و توسط بلندگوهای تعبیه شده در اتاق، فضا را شبیه‌سازی می‌کنند. در صورتیکه جعبه سیاه از درون آب پیدا شود ابتدا آنرا خشک نموده و سپس اطلاعات آنرا بازیابی می‌کنند. جعبه سیاه مجهز به سیستم ULB بوده که تا مدت یک ماه می‌توانند امواج مادون صوتی تا عمق بیست هزار پایی در درون آب منتشر کنند. از اینرو به کمک این امواج و دستگاه‌های ردیاب می‌توان آنرا پیدا نمود.   

جعبه سیاه

یکی از عواملی که باعث کاهش هزینه ها در سفر می شود پیدا کردن بلیط ارزان هواپیما و دانستن این نکته است که از کجا اقدام به خرید بلیط هواپیما کنیم. گت بیلیت به عنوان ارایه کننده بلیط های چارتر و سیستمی از طریق ارتباط با همه ایرلاین های داخلی از جمله ماهان، تابان، زاگرس و ... تجربه خرید بلیط هواپیمای ارزان را فراهم نموده. علاوه بر قیمت های رقابتی که در سایت گت بیلیت وجود دارد، این امکان نیز فراهم شده تا از طریق اپلیکیشن موبایل به راحتی بلیط هواپیما را تهیه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (6 مورد)
  • Ronan
    Ronan | ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

    داشتم می‌خوندم یه هویی رسیدم به تبلیغ این هم یه روش جدید احتمالا ?

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی