ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

نکات حقوقی ضروری برای خرید ماشین دست دوم

پیش از خرید یک ماشین کارکرده با هر نوع برندی که باشد و یا از هر کسی، چه آشنا چه غریبه، یا اینکه چه از مراکز آنلاین خرید و فروش خودرو بخواهید خرید کنید و چه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۶ تیر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پیش از خرید یک ماشین کارکرده با هر نوع برندی که باشد و یا از هر کسی، چه آشنا چه غریبه، یا اینکه چه از مراکز آنلاین خرید و فروش خودرو بخواهید خرید کنید و چه از نمایشگاه‌های خودرو؛ اول از همه باید از میزان سالم بودن فنی و بدنه ماشین آگاهی کامل به دست آورید و اگر خودتان در این زمینه اطلاعات کافی ندارید خوب است از فردی ماهر کمک بگیرید تا موارد لازم را بررسی کند. همچنین نکات حقوقی را پیش از انتقال سند برای ماشین دست دوم باید مدنظر قرار دهید که در این مطلب شرح داده می‌شوند.

نکات حقوقی پیش از انتقال سند خودرو

با نگاهی به لیست قیمت خودروهای داخلی یا خارجی متوجه تفاوت زیاد در قیمت خودروهای صفر یا کارکرده خواهید شد. همین تفاوت در نرخ ماشین‌های صفر بسیاری را ترغیب به خرید ماشین کارکرده می‌کند. اما پیش از خرید ماشین کارکرده این نکات را مدنظر قرار دهید تا خرید به صرفه‌ای داشته باشید.

اول برای جستجو ماشین کارکرده‌ به سایت دیوار مراجعه کنید تا حتی اگر ماشینی مدنظر خود را پیدا کرده‌اید با خودروهایی که در این سایت برای فروش گذاشته شده‌اند مقایسه کنید تا تصمیم قطعی و درستی بگیرید، توجه داشته باشید که خودرو را از کسی بخرید که سند به نام او خورده چون کسانیکه شغل‌شان خرید و فروش ماشین است، سند به نام‌شان نمی‌خورد و در صورت بروز مشکل نمی‌توانید فروشنده واقعی را پیدا کنید.

بعد از فروشنده بخواهید تا تائیدیه سلامت فنی خودرو را به شما نشان دهد، این تائیدیه را می‌توان از کارشناسان مستقر در مراکز خرید و فروش خودروی دست دوم دریافت کرد. همچنین از فروشنده بخواهید تا رسید پرداخت جریمه‌ها، عوارض سالانه شهرداری و عدم خلافی خودرو را به شما نشان دهد.

سپس بیمه نامه و اسناد خودرو را به دقت بررسی کنید، مثلا در صورت تصادفی بودن خودرو، بیمه شامل تخفیف نیست و یا تعداد کوپن‌های آن کامل نیست، همچنین سند ماشین را بررسی کنید تا متوجه شوید که آیا ماشین تغییرات اساسی مانند تعویض اتاق یا تعویض موتور داشته یا نه چون تعویض‌هایی از این قبیل باید تحت نظارت و با مجوز پلیس صورت بگیرد و در صورت انجام این تغییرات در سند ذکر خواهد شد.

همچنین تا جائیکه ممکن است پیشنهاد دادن وکالت نامه فروشنده برای تعویض پلاک را رد کنید و با خود فروشنده به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید، چون ممکن است فروشنده به هر دلیلی ممنوع‌المعامله باشد، ضمنا از پرداخت هر گونه وجه به شخص سوم خودداری کنید و تنها به فروشنده اصلی خودرو که صاحب سند است، وجه لازم را پرداخت کنید.

معمولا برای قطعی کردن انتقال سند بین خریدار و فروشنده مبایعه نامه تنظیم می‌شود، برای این کار شناسنامه، کارت ملی، آدرس، شماره تلفن هر دو طرف لازم است تا ثبت شود. همچنین مشخصات کامل خودرو همراه با وضعیت سلامت فنی ماشین و نحوه پرداخت پول چه به صورت قسطی چه نقدی در آن ذکر خواهد شد، ضمن اینکه تاریخ دقیق تنظیم سند و محل دفترخانه هم در مبایعه نامه نوشته می‌شود.

در این قرارداد همه جزئیات خودرو مانند رنگ، سال، مدل، وسایل موجود در خودرو، تک سوخت یا دوگانه سوز بودن خودرو ذکر می‌شود، همچنین قیمتی که با فروشنده به توافق رسیده‌اید و زمان تحویل پلاک خودرو و خودرو به خریدار نوشته خواهد شد. ضمن اینکه نحوه پرداخت عوارض شهرداری و مالیات، جریم‌ها و تاییدیه عدم خلافی خودرو هم در آن ذکر می‌شود.

در مرحله بعد از مبایعه نامه و تعویض پلاک، سند ماشین را با پرداخت وجه قیمت ماشین به نام خود انتقال دهید، برای انتقال سند این مدارک لازم است:

برگ سبز ماشین، شناسنامه و کارت ملی هر دو طرف، قولنامه، برگ تسویه عوارض شهرداری که پرداخت آن به عهده فروشنده است

به یاد داشته باشید که هنگام تحویل ماشین تمام مدارک مانند سند، بیمه نامه، سوئیچ، لوازم فنی مانند جک و زاپاس، کد ضبط ماشین و همچنین ریموت اضافی را از فروشنده تحویل بگیرید.

ضمنا فرقی نمی‌کند که این ماشین تولید داخل باشد یا ماشینی خارجی مثل پورشه، بعد از خرید خودرو مواردی مانند سطح آب رادیاتور و روغن موتور را چک کنید، در صورتیکه نیاز به آب و روغن دارد اولین کارتان این باشد، همچنین اگر لاستیک‌ها نیاز به تعویض دارند، لازم است تا در اسرع وقت برای خرید لاستیک اقدام کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • mehdi_peymaei
    mehdi_peymaei | ۱۶ تیر ۱۳۹۸

    چرا ننوشتی همون تعویض پلاک که میکنی و برگه سند که همون برگه سبزه برای معامله کافی هست و دیگر نیازی به سند تو دفاتر رسمی نیست
    واین فقط پول اضافی خرج کردنه
    مگه نه اینکه شما میخایید اطلاع رسانی کنین پس کامل مردم رو راهنمایی کنین

    • aliresa
      aliresa | ۱۸ تیر ۱۳۹۸

      اینجا ایرانه ممکنه فردا یه قانون تصویب و اجرا کنند هر ماشینی که فقط برگ سبز دارد و سند سفید ندارد،متعلق به دولت است

مطالب پیشنهادی