ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کمپرسور
رپورتاژ آگهی

تفاوت کمپرسور روتاری و کمپرسور پیستونی

امروزه کولر گازی یکی از پرکاربرد ترین لوازم و تجهیزاتی است که در بسیاری از ساختمان های مختلف به چشم می خورد. این نوع کولر به خاطر تولید سرما و گرمای مورد نیاز محیط از ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۰ تیر ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه کولر گازی یکی از پرکاربرد ترین لوازم و تجهیزاتی است که در بسیاری از ساختمان های مختلف به چشم می خورد. این نوع کولر به خاطر تولید سرما و گرمای مورد نیاز محیط از یک دستگاه و نیز به موجب داشتن قابلیت های منحصر به فرد توانسته کم کم جای انواع کولرهای آبی و قدیمی را گرفته و در بازارهای لوازم خانگی حرفی برای گفتن داشته باشد. میتوان به لطف کولر گازی و برخی پارامترهای به روز و پیشرفته آن گرمای فصل تابستان را به یک هوای مطبوع و دلپذیر تبدیل نمود. اما این تمام ماجرا نیست زیرا این دستگاه با مجهز بودن به سیستم سرد و گرم می تواند در هر فصلی مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو می توان گفت کولر گازی از جمله وسایل پر طرفداری است که بسیاری از خانواده ها از آن برای تأمین گرما و سرمای مورد نیاز محیط خود استفاده می کنند. کولر گازی اجزا و قطعات تشکیل دهنده ی بسیاری دارد که در میان آن ها کمپرسور کولرگازی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است. در ادامه مطلب جهت آشنایی بیشتر شما عزیزان به دو مدل از انواع کمپرسور کولر گازی پرداخته ایم و اساس کار و تفاوت های آن ها  را همراه با تصاویر مورد بررسی قرار داده ایم.

همه چیز درباره کمپرسور کولر گازی و انواع آن

به طور کلی کمپرسور قسمت اصلی و شاخص در انواع کولرهای گازی محسوب می شود که نوع آن بنا به شرایط آب و هوایی می تواند متفاوت باشد. یک کولر گازی بدون وجود کمپرسور نمی تواند از خود هیچ عملکردی داشته باشد و به نوعی می توان گفت نقش حیاتی و مهم عملکرد کولر گازی را کمپرسورها ایفا می کنند. این سیستم یک دستگاه کاملاً مکانیکی است که قادر است گاز را از قسمت اواپراتور مکش به سوی کندانسور کولر هدایت کند و در نتیجه فشار گاز را افزایش و حجم آن را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش دهد. از همین رو می توان گفت یکی از پارامترهای بسیار مهم و کلیدی که لازم است به هنگام خرید کولر گازی به آن توجه ویژه ای شود کمپرسور می باشد. از این کمپرسورها در تولید کولر گازی ها از جمله کولر گازی سامسونگ ، اجنرال ، گری ، گرین ، ایران رادیاتور و کولر گازی ال جی استفاده می شود . کمپرسور به کار رفته در کولر گازی می تواند از نوع روتاری یا پیستونی باشد در ادامه با هم نگاهی به عملکرد آن می اندازیم.

کمپرسور پیستونی کولر گازی

به جرأت می توان گفت کمپرسور پیستونی یکی از قدیمی ترین مدل های کمپرسور در کولرگازی است که هنوز هم به طور گسترده مورد کاربرد قرار می گیرد. عمده ترین کارایی و بازدهی این سیستم در مناطق گرمسیر مانند استان های مرکزی و جنوبی ایران می باشد. زیرا به هنگام تولید و متراکم ساختن گاز، پیستون به سمت پایین حرکت کرده و آن را با فشار فوق العاده ای به داخل کولر ارسال می کند. معمولاً ظرفیت این نوع از کمپرسور چیزی حدود 18000 تا 36000 است. از جمله مزایای برتر این سیستم می توان به طول عمر بالا و قیمت های به صرفه آن اشاره نمود، اما اگر بخواهیم ایراد خاصی را برای کمپرسور پیستونی معرفی کنیم باید صدای بلند آن را در نظر بگیریم که گاهی ممکن است آزار دهنده باشد. این دستگاه با نام کمپرسور رفت و برگشتی کولر گازی نیز شناخته می شود.

کمپرسور روتاری کولر گازی

کمپرسور روتاری کولر گازی

کمپرسور روتاری یکی دیگر از انواع مدل های کمپرسور بکار رفته در کولرگازی می باشد که با برخورداری از مکانیزم بالا و همچنین قابلیت جا به جایی مثبت از نوع چرخشی در مکان هایی که نیاز به حجم بالایی از فشار هوا است مورد استفاده قرار می گیرد. این سیستم به یک دستگاه کاملاً مکانیکی گفته می شود که تمامی فرایند های مربوط به مکش گاز و متراکم ساختن آن را به واسطه تیغه هایی که دایره وار در شیارهای خود می چرخند انجام می دهد. معمولاً این دستگاه را با میزان ظرفیت های 7000 تا 36000 بی تی یو تولید می نمایند. از مزیت های این کمپرسور گردش 360 درجه ای تیغه ها در آن می باشد که عمل مکش و کمپرس هوا به آسانی صورت می گیرد. به این صورت که وقتی گاز از دریچه ورودی به داخل کمپرسور وارد می شود به خاطر چرخشی که در تیغه ها بر اثر برخورد پره ها ایجاد می شود گاز موجود در کمپرسور با فشار به سمت لوله های خروجی هدایت می شود.

می توان گفت کمپرسور روتاری از جمله مرغوب ترین دستگاه های مکانیکی درون کولر گازی است که میزان صدای خروجی کمتری تولید کرده و مصرف انرژی بهینه تری نیز دارد. از طرفی دیگر به خاطر اینکه دریافت هوای تبریدی و فشرده سازی آن به طور کاملأ همزمان در کمپرسور روتاری اتفاق می افتد به همین علت می توان آن را به عنوان یکی از دستگاه های بسیار کارآمد معرفی نمود. عمده ترین استفاده کمپرسور روتاری کولر گازی مربوط به مناطق سرد سیر و مرطوب می باشد. معمولاً کمپرسور روتاری در مقایسه با کمپرسور پیستونی میزان برقی بهینه تری مصرف می کند و از سوی دیگر سر و صدای بسیار کمتری تولید می کند.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به مجله دما پویا سایر مقالات درباره تأسیسات ساختمان را مشاهده و بررسی نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Mohammad Sadra Bakhtiarzadeh
    Mohammad Sadra Bakhtiarzadeh | ۲۰ تیر ۱۳۹۸

    با تشکر از توضیحات خوب شما

مطالب پیشنهادی