ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تکنولوژی در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی

با پیشرفت علم در زمینه های مختلف امروزه شاهد به کارگیری تگنولوژی های جدید برای ساخت و بروز رسانی وسایل و ابزار کاربردی مورد استفاده مردم هستیم. به کارگیری تکنولوژی می تواند استفاده از یک ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱ مرداد ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

با پیشرفت علم در زمینه های مختلف امروزه شاهد به کارگیری تگنولوژی های جدید برای ساخت و بروز رسانی وسایل و ابزار کاربردی مورد استفاده مردم هستیم. به کارگیری تکنولوژی می تواند استفاده از یک وسیله را برای ما آسان و حتی در بیشتر موارد لذت بخش کـند. مثلا استفاده از آپشن های خودرو همیشه لذت بخش است.

تکنولوژی برای هر مشکلی راه حلی دارد و این امر باعث شده ما برای راحتی کار خود و نتیجه گیری بهتر سراغ استفاده از آن برویم، موضوعی که باعث شده انسان امروزی در محاصره فناوری ها باشد، یک لحظه فقط فکر کنید موبایل، لپ تاپ، اینترنت، وسیله نقلیه و ... وجود نداشت تا به اهمیت وجود آنها پی  ببریم، می توانیم بگوییم تمام زوایای زندگی ما تحت تآثیر همین فناوری هاست و بدون آنها زندگی ما خیلی مشکل می شد.

پناه بردن به فناوری و تکنولوژی امروزه دیگر فقط منحصر به وسایل خاص مثل موبایل و کامپیوتر و یخچال ها و سیستم های هوشمند نیست، بلکه در بخش هایی که قبلا شاید نیازی به این موضوع احساس نمی شد نیز شاهد به کارگیری این فناوری ها هستیم. فناوری هایی که با همت و تلاش دانشمندان در زمینه برنامه نویسی و توسعه بخش سخت افزاری به این مرحله از پیشرفت رسیده که حتی می توانیم وسایل خانه را از محل کار کنترل نماییم.

تکنولوژی در ساخت برخی وسایل تقریباً فراگیر است ولی ما می خواهیم در مورد تکنولوژی در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی در ایران صحبت کنیم که نـسبت به کشورهای پیشرفته کمی عقب تر بوده ولی طی 15 سال گذشته توانسته در بخش استفاده از فناوری ها پیشرفت خوبی داشته داشته باشد.

این بخش از صنعت با توجه به نیاز روز مشتریان خود سعی کرده خودش را با پیشرفت های صورت گرفته در جهان هماهنگ نماید.

شاید پرسشی در ذهن شما شکل بگیرد که اصلاً چه نیازی به تکنولوژی در ساخت تجهیزات آشپزخانه صنعتی داریم؟ جواب اینجاست که استفاده از علم روز در ساخت این تجهیزات می تواند برای صاحب شغل بازدهی بالاتری داشته باشد و مصرف انرژی کمتر همچنین برای کار در آشپزخانه صنعتی به نیروی کار کمتری نیاز داشته باشد. برای درک بهتر این موضوع یک مثال می زنیم.

طبخ کباب با تکنولوژی های جدید

در گذشته تمام مراحل طبخ و آماده سازی کباب کوبیده توسط آشپز و کمک آشپز انجام میشد که در حال حاضر با استفاده از تجهیزات مدرن تر تمامی مراحل فقط توسط یک اپراتور انجام می شود کـه در ذیل این فرایند را توضیح داده ایم:

گوشت و پیاز توسط اپراتور داخل چرخ گوشت ریخته می شود و گوشت چرخ شده وارد دستگاه سیخ گیر می شود (البته پس از خشک شدن کامل آب پیاز) دستگاه سیخ گیر یا سیخ زن اتوماتیک گوشت چرخ شده و پیاز را داخل قالب خود سیخ می گیرد و سیخ کباب آماده می شود. حالا فقط باید آنها را داخل کباب پز قرار دهیم.

البته معمولاً سیخ ها را چند ساعت در یخچال می گذارند تا خودش را بگیرد. پس از آماده شدن سیخ ها آنها را داخل دستگاه کباب پز اتوماتیک قرار می دهند و بدون دخالت آشپز از آن طرف دستگاه کباب پخته بیرون می آید.

پس از جداکردن کباب از سیخ، سیخ های کثیف را داخل دستگاه سیخ شور اتوماتیک قرار می دهیم که در مدل های جدید کاملاً بی صدا ساخته می شود.

ملاحظه می فرمایید فرایندی که نیاز به 4 تا 5 نیروی کار داشت امروز تنها با یک یا نهایتاً دو اپراتور انجام می شود و از نظر کیفی و کمی و بهداشتی نیز با سیستم سنتی قابل مقایسه نیست.

در مثال بالا تعداد سیخ و حجم آن را در دستگاه سیخ گیر می توانیم تنظیم کنیم و همچنین زمان پخت در کباب پز اتوماتیک همگی روی صفحه دیجیتالی قابل تنظیم است.

ما آماده سازی و طبخ کباب را در حجم بیشتر با نیروی کار کمتر و کیفیت بیشتر در زمان کمتری انجام دادیم و نشان دادیم مزیت استفاده از تکنولوژی در ساخت دستگاه های در آشپزخانه صنعتی به چه شکل است.

اما این بحث به همین جا ختم نمی شود و موارد دیگری هم وجود دارند که علاوه بر ویژگی های بالا باید امنیت استفاده از دستگاه نیز در نظر گرفته شود.

سرخکن مرغ کنتاکی

مثلاً در ساخت سرخکن مرغ سوخاری از یک نوع سنسور خاص استفاده می شود که باید در زمانی مشخص بسیار دقیق عمل کند، در غیر این صورت احتمالاً با فاجعه روبرو می شویم. مرغ با استفاده از یک سرخکن قوی با درب بسته سوخاری می شود، تقریباً شبیه پخت گوشت در زودپز خانگی شعله های سرخکن روغن داخل آن را داغ نموده و روغن با حرارت بالا باعث سوخاری شدن مرغ می شود.

نکته اینجاست که گاز ایجاد شده توسط روغن داغ چه می شود؟ همان طور که اشاره کردیم درب سرخکن بسته است و راهی برای خروج گاز وجود ندارد. در مثال بالا از زودپز خانگی نام بردیم. همان طور که می دانید در زودپز خانگی وقتی گاز داخل محفظه زیاد می شود فشار گاز باعث بالا رفتن سوپاپ اطمینان زودپز می شود و گاز اضافی داخل آن کاملاً تخلیه می شود. دقیقاً در سرخکن مرغ کنتاکی نیز چنین سوپاپی داریم اما با تفاوت اینکه از یک سنسور برای اندازه گیری گاز داخل سرخکن استفاده می کنیم و اگر این گاز از حد تعادل بیشتر شود سنسور به بورد دستگاه آلارم ارسال می کند و بورد دستگاه دستور به باز شدن دریچه بالای سرخکن برای تخلیه گاز ایجاد شده را می دهد، مثال زودپز و سوپاپ آن و سرخکن و سنسور هشدار دهنده دقیقاً می تواند سیر تکامل تکنولوژی را برای ما توضیح دهد.

استفاده از تکنولوژی مزایای زیادی می تواند داشته باشد که ما در این مقاله به برخی از آنها اشاره کردیم. همچنین در بعضی موارد می تواند مشکلاتی برای ما ایجاد کند، مثل خرابی ابزار آلات مورد استفاده در تجهیزات آشپزخانه صنعتی که شامل سنسورها، بورد دیجیتالی دستگاه و ... که همگی به سادگی قابل برطرف شدن است ولی در عوض ما دارای تجهیزاتی با کارایی بیشتر و مصرف انرژی پایین تر و استفاده از نیروی کار کمتر هستیم که امنیت استفاده از آنها نیز توسط تکنولوژی های جدید تأمین شده است.

همه این موارد دارندگان مشاغل مربوط به آشپزخانه های صنعتی را ترغیب به استفاده از این تکنولوژی ها می نماید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی