ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

سفر به شهری با قدمت 500 هزار ساله نزدیک به ایران

به گزارش تیم خبری الی گشت، وان ‌یکی از شهرهای پرطرفدار برای سفر ایرانی‌ها است. وان که از شهرهای بزرگ در شرق ترکیه به‌حساب می‌آید، به پیشینه‌ی غنی و طبیعت فوق‌العاده‌اش معروف است. این شهر ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۷ آذر ۱۳۹۸ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به گزارش تیم خبری الی گشت، وان ‌یکی از شهرهای پرطرفدار برای سفر ایرانی‌ها است. وان که از شهرهای بزرگ در شرق ترکیه به‌حساب می‌آید، به پیشینه‌ی غنی و طبیعت فوق‌العاده‌اش معروف است. این شهر قدیمی و تاریخی، حدود 400 هزار نفر جمعیت دارد و جمعیت غالب آن را اقوام کرد تشکیل می‌دهند. هرساله هزاران نفر از این شهر مرزی در ترکیه بازدید می‌کنند و در این میان، ایرانی‌ها پیشتاز سفر به وان به شمار می‌آیند؛ به‌طوری‌که، شاید در طول سال از تعداد گردشگران اروپایی کاسته شود اما ایرانیان تقریباً در همه‌ی سال از این شهر بازدید می‌کنند. طبق گزارش اکونومیست، در نه‌ماهه‌ی نخست سال 2017، 388 هزار گردشگر ایرانی از وان بازدید کرده‌اند. این رقم به‌اندازه‌ای است که تقریباً با جمعیت این شهر برابری می‌کند.

از سوی دیگر به گزارش آناتولی، مرز «کاپی کوی» از ترکیه و مرز «رازی» از ایران در سال 2011 برای تسهیل در تردد مسافران و گردشگران افتتاح شد. این امر سفر ایرانیان به شهر وان را تسهیل کرد اما افتتاح مرزها تنها دلیل این میزان افزایش تعداد گردشگر نبود.

کارشناسان حوزه‌ی گردشگری، یکی از اصلی‌ترین دلایل این اتفاق را افزایش نرخ دلار می‌دانند. وان، یک شهر مرزی و کوهپایه‌ای است که به علت ارزان بودن و بهره‌مندی از طبیعت زیبا، آثار باستانی و بناهای تاریخی مهم به یکی از اصلی‌ترین مقاصد گردشگران ایرانی در میان شهرهای برون‌مرزی کشورمان تبدیل شده است.

آثار باستانی و بناهای تاریخی، جاذبه‌ای مهم برای شهر وان

شهر وان ترکیه، تنها یک شهر مرزی نیست. در این منطقه بقایایی از حضور بشر در 3 هزار سال پیش وجود دارد. در قسمتی از این شهر، قلعه‌ای باستانی وجود دارد که به آن «قلعه‌ سنگی وان» می‌گویند و بعدها در نزدیکی آن یک بنای یادبود نیز ساخته شده است. در این ارگ قدیمی، می‌توانید کتیبه‌هایی را مشاهده کنید که با خط میخی نوشته شده‌اند. دوره‌ی ساخت این کتیبه‌ها را نیز زمان پادشاهی اورارتو تخمین زده‌اند که قدمت آن به 1300 تا 700 سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. نکته‌ی جالب این است که در کنار ارگ، می‌توان خرابه‌های شهر قدیمی وان را مشاهده کرد.

مختصری از تاریخ وان

گفته می‌شود، شهر وان در دوران آشوریان ساخته شد و نام یکی از شاهزادگان آشوری را بر آن گذاشته‌اند که تا امروز هم به همین نام شناخته می‌شود. در دوران اورارتوها این شهر به نام تائسپاس شناخته می‌شد. شواهد نشان می‌دهد که قلعه وان نیز در همین زمان ساخته شده است.

وان، شهری که به حضور ایرانیان عادت دارد

شهر وان ترکیه جزء بخش‌هایی از ترکیه است که با ایران مرز خاکی مشترک دارد. این موضوع باعث شده تا بسیاری از ایرانیان در زمان‌های مختلف از مرز زمینی به این شهر سفر کنند. این مسئله آن‌چنان در بین مردمان این شهر عادی شده است که اگر متوجه شوند فردی ایرانی است، سعی می‌کنند او را به فارسی راهنمایی کنند.

بهترین مسیر را برای سفر به وان انتخاب کنید

شهر وان، با قدمت چند هزارساله و طبیعت زیبا، جاذبه‌های زیادی برای دیدن دارد. ازآنجاکه این شهر در مجاورت کشورمان واقع شده است، ایرانیان معمولاً از طریق زمینی به وان سفر می‌کنند. مگر اینکه قصد داشته باشند ابتدا به یکی دیگر از شهرهای ترکیه بروند. از طرف دیگر، پرواز مستقیمی به سمت وان وجود ندارد؛ چون همان‌طور که اشاره کردیم، مسافتی که باید طی شود بسیار کوتاه است. در عوض می‌توان از قطار یا خودرو استفاده کرد. هرچند که استفاده از قطارهای مسافربری به علت بازرسی‌های مکرر در مرز، زمان زیادی را هدر می‌دهد. در میان شهرهای کشورمان، تبریز و خوی مبدأ اصلی سفر ایرانی‌ها به وان است. با توجه به ارزش لیر در برابر ریال، هزینه‌ی سفر به وان به نسبت سفرهای خارجی دیگر بسیار ارزان است. همین موضوع هم باعث می‌شود تا سفر به این شهر مرزی ترکیه، طرفداران زیادی داشته باشد.

دریاچه‌ی وان، معروف‌ترین جاذبه‌ی گردشگری این شهر

شهر وان، دیدنی‌های بسیاری دارد اما شاید معروف‌ترین آن ها دریاچه وان باشد. بزرگ‌ترین دریاچه‌ی ترکیه که در نزدیکی مرز کشورمان قرار دارد، پس از خزر بزرگ‌ترین دریاچه‌ی خاورمیانه است. آب قلیایی آن با PH حدود 9.7 محیط زندگی و رشد بسیاری از جانداران آبزی نادر را فراهم کرده است. ازنظر دانشمندان عامل تشکیل چنین محیط خاصی فعالیت‌های آتش‌فشانی طی ادوار مختلف تاریخ است. از آنجاکه در این دریاچه مقادیر زیادی سدیم کربنات (عامل قلیایی شدن آب) وجود دارد، امکان استفاده از آب دریاچه‌ی وان برای کشاورزی وجود ندارد؛ اما می‌توان از این ویژگی در مسیرهای دیگری استفاده کرد. برای مثال، از آب این دریاچه برای ساخت انواع شوینده‌ها استفاده می‌کنند.

شهر وان چطور گردشگران را شگفت‌زده می‌کند؟

این‌که هرساله هزاران گردشگر از وان بازدید می‌کنند، بی‌دلیل نیست. شهر وان با دیدنی‌های بسیار و طبیعت فوق‌العاده‌اش، به‌اندازه‌ی استانبول پرزرق‌وبرق و قونیه‌ی معنوی، پرطرفدار است. از دریاچه‌ی وان گرفته تا قلعه‌ سنگی این شهر همگی برای توریست‌ها جذاب و دیدنی است. در اطراف این دریاچه آثار باستانی و بناهای تاریخی زیادی وجود دارد که ازجمله‌ی آن ها می‌توان به یک شهر تاریخی در قسمت شمال غربی دریاچه‌ی وان اشاره کرد. در این شهر، قبرهای باستانی فراوانی کشف شده است!

قلعه سنگی وان نیز که پیش‌تر به آن اشاره شد، با قدمت بیش از 3 هزار سال بدون شک یک جاذبه‌ی دیدنی بی‌نظیر برای بازدید است. این قلعه که بر فراز کوه‌های شرقی دریاچه‌ی وان قرار گرفته، هنوز هم باشکوه تمام پابرجاست. از دیگر دیدنی‌های شهر وان می‌توان به موزه‌ی این شهر اشاره کرد که پر از آثار تاریخی مربوط به دوره‌های مختلف است. این موزه در سال 1932 ساخته شد و در ایجاد آن، عواملی مثل کشف الواح باستانی و سنگ‌قبرهای بسیار قدیمی تأثیرگذار بود.

قلعه هوساپ نیز یکی از بناهای تاریخی و قرون وسطایی شهر وان است که در قسمت شمالی رودخانه‌ای به همین نام ساخته شده. این قلعه‌ی قدیمی یک دژ داخلی و یک روستا را نیز در خود جای داده. ایجاد ساختار امروزی قلعه هوساپ به سال 1643 باز می‌گردد اما در طی دوره‌های مختلف مورد بازسازی قرار گرفته است.

کلیسای ارمنی صلیب مقدس، در جزیره‌ای به نام آختامار در 55 کیلومتری شهر وان قرار دارد و بین سال‌های 915 تا 921 میلادی ساخته شده است. آنچه این کلیسا را از دیگر بناهای مذهبی متفاوت ساخته، سرخ‌رنگ بودن دیوارها و شکل عجیب آن است که باعث شده جزء بناهای عجیب در جهان به‌حساب بیاید.

کمی عجیب به نظر می‌رسد اما یکی از مواردی که شهر وان به آن ها معروف شده، نژاد خاصی از گربه‌هاست که اغلب سفید هستند و رنگ چشم‌هایشان متفاوت است! نکته‌ی جالب دیگر این‌که، در سال 1999 تنها 90 قلاده از این گربه‌ی خاص باقی مانده بود و نسل گربه‌های وان رو به انقراض می‌رفت. دولت ترکیه برای جلوگیری از این اتفاق، مرکزی برای نگهداری و توجه به این حیوانات احداث کرد که امروزه به «خانه‌ی گربه‌های وان» شهرت دارد. علاوه بر این، خانه‌ی گربه‌های وان اکنون به یکی از جاذبه‌های شهر وان تبدیل شده است.

اما آنچه تعداد زیادی از ایرانیان را به این شهر کهن می‌کشاند، تنها بازدید از بناهای تاریخی و جاذبه‌های طبیعی نیست. مراکز خرید در وان نیز به‌اندازه‌ی جاذبه‌های دیگر این شهر مورد توجه گردشگران است.

خرید هم بخشی از سفر توریستی به وان است

در تمامی شهرهای قدیمی جهان، معمولاً یک بازار سنتی و مهم وجود دارد. شهر وان هم از این موضوع مستثنا نیست و بازار آن دو خیابان را در بر گرفته است. بازار وان پر از غرفه‌هایی است که می‌توانید در آن ها کالاهایی از بهترین برندها پیدا کنید.

مرکز خرید AVM هم یکی دیگر از مکان‌هایی است که می‌توانید در آن‌یک خرید دل‌چسب را تجربه کرد. برندهای بزرگ برای داشتن یک شعبه در این مرکز خرید سر و دست می‌شکنند و حتی داشتن یک غرفه در AVM برای آن ها هم کار ساده‌ای نیست. نام این مرکز خرید از علامت اختصاری (Alis Veris MerkeziK) به معنای «مرکز خریدوفروش» گرفته شده است.

شاید بهترین گزینه برای آن ها که قصد دارند تا یک فضای گرم، صمیمی و خانوادگی برای خرید تجربه کنند، مرکز خرید تورکوز باشد. تورکوز با یک زمین بازی بولینگ و فضای بازی برای کودکان، قطعاً مرکز خریدی سرگرم کننده است. ساعات کار تورکوز همه روز از ساعت 8:30 صبح آغاز شده و تا 12:30 نیمه‌شب ادامه دارد. با مراجعه به سایت زیر میتوانید هتل های وان را بصورت آنلاین ببینید:

https://www.eligasht.com/hotels/هتل-های-وان/

آب‌وهوای وان، عاملی که گردشگران را سر ذوق می‌آورد

به‌صورت کلی، می‌توان گفت که آب‌وهوای وان معتدل و کمی سرد است. میانگین دمای سالانه‌ی این شهر به نزدیک 9 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و بارندگی طی فصل زمستان به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد. بهترین زمان سفر به وان از خردادماه تا مهرماه است که دمای هوا معتدل‌تر است و از میزان بارندگی نیز کاسته می‌شود. سردترین ماه سال در شهر وان دی‌ماه و گرم‌ترین زمان بین تیرماه و مردادماه است. تور وان در این مدت از محبوبیت زیادی برخوردار است؛ چراکه با تعطیل شدن مدارس، خانواده‌ها می‌توانند با فراغ بال سفر کنند و از سوی دیگر مطبوع بودن هوا نیز یک دلیل مهم برای سفر در این زمان است.

وان و هزینه‌های متفاوت سفر

واحد پول کشور ترکیه، لیر است. می‌توان به‌طور مستقیم از ایران لیر تهیه کرد یا با خرید دلار و بردن آن به ترکیه، دوباره این ارز را به لیر تبدیل نمود. هزینه‌های سفر، بسته به این‌که مسافران کدام راه را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کنند، بسیار متفاوت است. می‌توانید به‌سادگی از تورهای آژانس‌های مسافرتی، مانند آژانس الی گشت برای سفر به وان استفاده کنید. انواع تورها برای سفر به این مقصد وجود دارد که هرکدام خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند و بسته به خدمات، هزینه‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ اما این تنها راه سفر به وان نیست.

به‌غیر از تور از سه روش می‌توان به وان سفر کرد:

  • استفاده از اتوبوس‌ها
  • استفاده از قطار
  • رانندگی با خودروی شخصی

استفاده از اتوبوس می‌تواند ارزان‌ترین راه باشد. از طرفی به دلیل نزدیک بودن این شهر به شهرهای مرزی کشورمان، فاصله هم کوتاه است. البته می‌توان از قطار نیز استفاده کرد اما به دلیل فاصله‌ی کم، پرواز مستقیم از هیچ‌کدام از شهرهای ایران به شهر وان وجود ندارد. در عوض می‌توان به‌صورت زمینی و حتی با خودروی شخصی، طی تنها چند ساعت رانندگی به شهر وان رسید.

در نظر گرفتن این نکته اهمیت دارد که هزینه‌ی خوردوخوراک در این مسیر حدود برای یک وعده‌غذای خوب حدود 13 لیر است و در مقایسه، برای یک بطری آب‌معدنی باید یک لیر پرداخت کرد.

از این گذشته، مسئله‌ی اقامت نیز یک موضوع قابل‌تأمل است. اگر در زمان شلوغی به این شهر سفر کنید، هزینه‌ی اقامت می‌تواند بسیار گران تمام شود؛ بنابراین، بهتر است از قبل و از طریق آژانس‌های مسافرتی حدود یک ماه قبل اقدام به رزرو هتل نمایید؛ چراکه کاملاً امکان دارد زمانی که بدون رزرو هتل به وان می‌روید، نتوانید اتاق خالی پیدا کنید.

یگ گزینه‌ی دیگر، اجاره‌ آپارتمان در شهر وان است. می‌توانید برای اقامت در شهر، آپارتمان اجاره کنید. هر چقدر واحدی که اجاره می‌کنید به مرکز شهر نزدیک‌تر باشد، هزینه‌ی بیشتری در بر دارد؛ بنابراین، در صورت استفاده از خودروی شخصی، برای کاهش هزینه‌ها بهتر است در محدوده‌های دور از مرکز شهر آپارتمان اجاره کرد.

تمام آنچه گفته شد در تأکید بر این نکته بود که شهر وان ترکیه، با تمام جاذبه‌هایش، می‌تواند مقصد سفر بعدی‌تان باشد. برای سفر به این شهر زیبا و رزرو تور وان اینجا کلیک کنید.

جهت ارتباط با شرکت الی گشت با شماره ۸۵۴۰-۰۲۱ در تهران و یا ایمیل info@eligasht.com تماس بگیرید و یا به آدرس تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی کوچه ۲۳ پلاک ۷ مراجعه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • کیانوش
    کیانوش | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    فک کنم عنوان رو اشتباه نوشتن، 500 هزار سال برای یک شهر یه خورده بالیوودی به نظر نمیاد ؟ ? ?

  • ARRIIA
    ARRIIA | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

    به نظر شما فاری یک قومه یا یک ملته؟

    • ARRIIA
      ARRIIA | ۱۷ آذر ۱۳۹۸

      فارس یک قومه یا یک ملته؟

مطالب پیشنهادی