ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

هدلس کواد کوپتر چیست و چه کاربردی دارد؟

کوادکوپترها که این روزها به شدت محبوب شده اند و تنها جنبه سرگرمی ندارند، روز به روز پیشرفته تر می شوند و قابلیت های جدید را ارائه می کنند. یکی از مهم ترین و کاربردی ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

کوادکوپترها که این روزها به شدت محبوب شده اند و تنها جنبه سرگرمی ندارند، روز به روز پیشرفته تر می شوند و قابلیت های جدید را ارائه می کنند. یکی از مهم ترین و کاربردی ترین قابلیت های هلی شات ها هدلس (headless) یا هدفری (headfree) نام دارد که بسیاری از دغدغه های زمان پرواز را حل می کند. شاید برایتان سوال باشد که ما از کدام دغدغه زمان پرواز صحبت می کنیم! در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی مسائلی که در صورت عدم وجود هدلس پیش می آید، بپردازیم و مباحث پیرامون آن را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا وجود هدلس یا هدفری در کوادکوپتر اهمیت دارد؟

اگر بخواهیم به صورت واضح، تمام ماجرا را توضیح بدهیم، باید بگوییم که رانندگی کردن با یک ماشین را در نظر بگیرید. قطعا زمانی که شما هدف حرکت دادن و کنترل ماشین را دارید، باید سر و ته ماشین را بشناسید!

زمانی که پشت رول ماشین می نشینید و قصد دارید به سمت راست بپیچید، باید فرمان را به سمت راست هدایت کنید و زمانی که می خواهید ماشین به سمت چپ حرکت کند، باید فرمان را به سمت چپ حرکت دهید اما این مورد در زمان راندن دنده عقب برعکس می شود. شاید به همین دلیل است که یاد گرفتن حرکت با ماشین به شکل دنده عقب در ابتدای مسیر کمی سخت است.

زمان رانندگی و حرکت با دنده عقب، دیگر چرخ های جلو، همان دستوری که شما به فرمان ماشین می دهید را نمی پذیرند. بلکه انتهای ماشین به سمتی حرکت می کند که فرمان به همان سمت هدایت شده باشد. به طور مثال اگر در حرکت دنده عقب، فرمان را به سمت راست حرکت دهید، انتهای ماشین نیز به سمت راست حرکت می کند. پس به همین سادگی اهمیت شناختن سر و ته ماشین را متوجه شدید.

حال فکر کنید که این قضیه حرکت کردن و کنترل کردن جهت، دقیقا در زمان استفاده از کوادکوپتر نیز وجود دارد. با این تفاوت که تشخیص سر و ته کوادکوپتر برای فرد کنترل کننده آن هم در زمان پرواز که فاصله بسیاری بین فرد و هلی شات وجود دارد، نیز کار سختی است. هرچند که چراغ هایی که روی بازوهای عقب و جلو هلی شات، نصب شده است می تواند به شما کمک کند تا سر و ته دستگاه را تشخیص دهید اما تصمیم گیری برای حرکت دستگاه آن هم با سرعت بالا کمی سخت می شود. در این شرایط به خوبی متوجه اهمیت هدلس می شویم.

هدلس چطور مشکل کنترل کوادکوپتر و تشخیص سر و ته هلی شات را حل می کند؟

هدلس مود، قابلیتی است که یک فرد را از تشخیص سر و ته دستگاه کوادکوپتر بی نیاز می سازد. این قابلیت ابتدا برای کوادکوپترهای گران قیمت و حرفه ای فراهم شده بود اما امروزه اکثر کوادکوپترها این قابلیت را دارند.

زمانی که هدلس یا هدفری فعال شود، پرنده به صورت کامل در اختیار کنترل فرد هدایت کننده قرار می گیرد. اگر بخواهیم کمی ساده تر بگوییم، قابلیت هدلس به فرد کنترل کننده کوادکوپتر اجازه می دهد تا بدون نیاز به تشخیص سر و ته هلی شات، آن را به چپ و راست حرکت دهد.

اگر قابلیت هدلس را روشن کنید، دیگر اهمیتی ندارد که سر کوادکوپتر به سمت شماست یا ته آن. کوادکوپتر فرامین حرکت به سمت چپ و راست را با توجه به موقعیت قرار گیری شما اجرا می کند. یعنی در هر حالتی که باشد، اگر شما کنترل را به چپ هدایت کنید، هلی شات نیز به سمت چپ حرکت می کند. اما شاید برایتان سوال باشد که کوادکوپتر چطور متوجه موقعیت شما می شود!

هدلس چطور کار می کند؟  (هدفری چطور مسیریابی می کند؟)

یک قطب نمای دیجیتالی روی IC پهپاد وجود دارد که وظیفه آن مکان یابی است. زمانی که شما پهپاد را روشن می کنید و آن را روی یک سطح صاف و جلوی پاهایتان قرار می دهید، کوادکوپتر در حالت هدلس، با کمک قطب نما، جهت های جغرافیایی را نسبت به محل ایستادن شما تعیین می کند. به همین دلیل زمانی که شما اهرم کنترل را هدایت می کنید، کوادکوپتر به خوبی منظورتان را متوجه می شود و دیگر اهمیتی به جهت سر و ته کوادکوپتر نمی دهد.

استفاده از هدلس مود چه فایده ای دارد؟

این قابلیت در مواقع بسیار به خصوص در پروژه های عکاسی که همزمان از گیمبال نیز استفاده می شود، اهمیت خود را نشان می دهد. اگر نمی دانید گیمبال ها چه وظیفه ای دارند، پیشنهاد می کنیم مقاله گیمبال چیست را در سایت پریماتوی مطالعه کنید. به صورت کلی اگر قصد خرید هلی شات را دارید و بعد از کمی کنجکاوی متوجه شده اید که این قابلیت در پهپادها وجود دارد، حتما تحقیقات خود را کامل کنید. سایت پریماتوی یکی از معتبرترین عرضه کننده های انواع پهپاد است که در بلاگ آموزشی خود به خوبی مسائل مربوط به هلی شات را بررسی کرده است. اگر مباحث دیگر مانند کالیبره کردن پهپاد و موارد مشابه برایتان جذابیت دارد، حتما به این سایت سر بزنید.

کدام کوادکوپتر دارای هدلس مود است؟

در حال حاضر، هدلس مود یک قابلیت مهم است که در اکثر مولی روتر ها وجود دارد اما اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم، کوادکوپترهای سال 2016 به بعد که در کمپانی های معتبر ساخته می شوند، همگی دارای قابلیت هدلس هستند. در نهایت پیشنهاد می کنیم اگر سوالی درباره هدلس مود کوادکوپترها دارید، در همین صفحه با ما در میان بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی