ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

دسته بندی الکترودها و سیم جوش

الکترودها از نظر جنس فلز خود به 5 دسته تقسیم می گردند. یک) الکترودهای آهنی hild steel، دو )الکترودهای چدنی  cast iron، سه)الکترودهای آلیاژهای فولادی special alloy steel، چهار) الکترودهای فولادهای پر کربن high carbon ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

الکترودها از نظر جنس فلز خود به 5 دسته تقسیم می گردند.

یک) الکترودهای آهنی hild steel، دو )الکترودهای چدنی  cast iron، سه)الکترودهای آلیاژهای فولادی special alloy steel، چهار) الکترودهای فولادهای پر کربن high carbon steel پنج )الکترودهای غیرآهنی none ferrouse

علت بیشتر بودن الکترودهای آهن نسبت به سایر الکترودها، این است که بیشتر جوشکاری ها روی آهن و آلیاژهای آن صورت می پذیرد. الکترودهای غیرآهنی در جوشکاری فلزات متنوع از قبیل آلومینیوم،مس، برنز، برنج و... استفاده شده و آلیاژهای فولاد در جوشکاری فولادهای مختلف به کار می روند.به منظور جوشکاری دو قطعه فلز به هم، عمدتا الکترودهایی مورد استفاده قرار می گیرند که دارای جنس یکسانی با فلز مبنا باشند.

پاشا جوش تولید کننده و فروشنده بهترین الکترود و سیم جوش های با کیفیت در ایران می‌باشد. برای اطلاعات بیشتر به سایت پاشا جوش مراجعه فرمایید. فیلر جوشکاری مخصوص و حرفه ای پاشاجوش امکان ارسال به سراسر ایران را دارد.

دلیل فراوان تر بودن الکترودهای مورد استفاده در آهن، در مقایسه با انواع دیگر به این موضوع بر می گردد که اکثر جوشکاری ها روی آهن و آلیاژهای آن صورت می پذیرد.الکترودهای مورد کاربرد در جوشکاری دو فلز به همدیگر، معمولا الکترودهایی هستند که جنس آن ها با فلز الکترودها، نه تنها نسبت به فلزات مختلف متفاوتند بلکه نسبت به نوع جریان و مقدار نفوذ و حالات متنوع جوشکاری،هم انواع متفاوتی دارند.در صورت عدم انتخاب درست الکترودها نسبت به نوع کار، عواقبی نظیر عدم برخورداری از ماکزیمم مقاومت و استقامت در مقابل فساد تدریجی و نیز در مواردی موجب شکنندگی فلز هم می گردند. در مورد موارد استثنا از قبیل: اتصالات قطعات برنج و آهن به همدیگر و برنج و چدن، الکترودهای مخصوصی طراحی شده است.

الکترودهای فلزی را از لحاظ نوع پوشش به چند دسته طبقه بندی می کنند؟

در شرایط کلی الکترودهای فلزی شامل دو دسته الکترودهای پوشش دار و بدون پوشش می شود.

ترکیبات شیمیایی متنوعی که بخشی از آنها مشخص و بخش دیگری از آنها نامعین بوده، پوشش الکترودهای پوشش دار است.برخی از الکترودها به دلیل ارزش اقتصادی که دارند، ترکیباتشان مشخص نیست و فرمول مذکور به طور کاملا محرمانه نزد کارخانه سازنده نگه داری می گردد.سولفورید، دی اکسید تیتانیوم، فرو منگنز، کربنات کلسیم، سیلیکات های متنوع و... از ترکیبات شیمیایی مهم الکترودهای پوشش دار می باشد.

کلیه ترکیبات شیمیایی پوشش الکترودها هریک به طور مجزا نقشی را در جوشکاری ایفا می نماید که یکنواخت و پایدارسازی قوس الکتریکی،ایجاد ترکیبات معین در ناحیه جوش و نگه داری ناحیه جوش از اکسیداسیون، از حائز اهمیت ترین این موارد می باشد.به منظور چسبندگی الکترودها به سیم جوش از سیلیکات سدیم استفاده می شود.در حالت کلی پوش الکترودها به 2 گروه اصلی طبقه بندی می شوند.

گروه اول پوشش های پایدارکننده یا نازک و دسته دوم پوشش های کیفی یا ضخیم می باشد.

عناصر تشکیل دهنده پوشش های پایدار کننده سبب یونیزه شدن فضای قوس الکتریکی گردیده، همچنین سبب سهولت در جوشکاری با جریان متناوب می گردند.پتاسیم قابل اطمینان ترین و برترین عنصر برای این کار بوده که به شکل شیمیایی( کرومات پتاسیم و دی کرومات پتاسیم، شوره و پتاس) و در سنگهای معدنی طبیعی( گرافیت فلدسپات) وجود دارد.

همواره امکان نفوذ اکسیژن و ازت هوا به ناحیه مذاب جوش وجود داشته و سبب ترد شدن نسبی جوش می گردد. علت این امر نیز نازک بودن این پوشش ها می باشد. به همین علت به کار بردن آنها در جوشکاری های غیر حساس مشکلی ندارد.

گاز و سرباره و پوشش های کیفی به منظور نگه داری فلز از نفوذ اکسیژن و ازت هوا تشکیل شده، همچنین آلیاژهای مناسب را در ناحیه مذاب وارد می کنند. نتیجتا با به کارگیری این نوع الکترودها خواص مکانیکی پیوند جوش عمدتا بالاتر از خواص فلز مبنا می شود.

خواص پوشش ها

  • تولید سرباره و گازهای محافظ، زمانی که ذوب می گردد.
  • قوس الکتریکی پایدار و پیوسته می شود.
  • بهره مندی سرباره و تفاله جوش از خاصیت احیا کنندگی.
  • برخورداری تفاله جوش از خاصیت انقباض بیشتر در مقایسه با فلز مبنا که نتیجتا به آسانی از روی گرده جوش جداسازی می گردد.
  • تفاله در جوشکاری های عمودی و بالای سر، سریعا منجمد شده و نتیجتا باعث جلوگیری از سقوط مواد مذاب بر اثر جاذبه زمین می گردد.

برای اطلاعات درباره سیم جوش و الکترود و فیلر جوشکاری پاشا جوش به سایت پاشا جوش مراجعه فرمایید.

طبقه بندی الکترودهای پوششدار با توجه به ترکیبات شیمیایی پوشش ها

دسته اول) الکترودهای اسیدی یا گرم

الکترودهایی که در درزهای بسته همچون اتصالات سپری کاربرد دارند الکترودهای اسیدی نام دارند.با توجه به اینکه در گروه الکترودهای مرغوب قرار می گیرد، به علت عدم برخورداری از ظاهر جوش یکنواخت، زمان کار کردن جرقه هایی به اطراف پخش می شود و این موضوع باعث می شود بیشتر جوشکارها چندان نسبت به کار با این الکترودها راغب نباشند. سرباره حاصل از جوشکاری الکترودهای اسیدی یا گرم خاصیت اسیدی دارد. در الکترودهای اسیدی مقاومت کششی جوش حاصل از این الکترودها نسبت به الکترودهای روتایلی کمتر بوده ولی از افزایش طول و استحکام ضربه ای بیشتری برخوردار می باشد.این الکترودها نیاز به شدت جریان زیادتری نسبت به الکترودهای هم قطری خود دارند.ضمنا حاوی قطعات مذاب ریزی می باشند و ریز بودن این قطرات مذاب سبب می شود لبه های قطعه کار سوزانده شود.این دو مورد از دلایل عدم استفاده از آنها در درزهای باز است.

دسته دوم) الکترودهای بازی یا قلیایی

در صورتی که الکترودهای قلیایی یا بازی به شکل درست به کار گرفته نشوند، علی رغم مزایایی که دارند،سبب به وجود آمدن معایب زیادی در گرده جوش می شود و تمامی آن متخلخل شده و حفره بزرگی انتهای آن ایجاد می شود. فلز جوش به دست آمده از این الکترودها از هیدروژن کمتری برخوردار بوده واغلب در درجات حرارت پایین از استحکام مطلوبی برخوردارمی باشد و نسبت به الکترودهای دیگر احتمال ترک خوردن گرم یا سرد با الکترودهای آهکی کمتر می باشد. به همین دلیل در جوشکاری فولادهای ساختمانی پرمنگنز، مخازن تحت فشار و مواردی از این قبیل نسبت به سایر الکترودها، از الکترودهای قلیایی یا بازی استفاده می کنند.علت اینکه این الکترودها در پاسهای اول جوشکاری مورد استفاده واقع می شوند، این است که با توجه به برخورداری از نفوذ بسیار خوبشان می باشد. سرعت جوش این الکترودها در جوشکاری با سرعت بالا بیشتر از الکترودهای دیگر می باشد.

دسته سوم) الکترودهای دی اسید تیتانیوم یا روتیلی

از دلایل اینکه این الکترودها از شروع جوش و مصرف آسانی برخوردار هستند و در حالات متنوع جوشکاری کاربرد دارند، می توان به برخورداری این الکترودها از مقدار قابل توجهی دی اکسید تیتانیوم در ترکیبات پوششی شان اشاره کرد.نفوذ این نوع الکترودها متوسط بوده و دارای قوس الکتریکی آرامی هستند. کاربرد بعضی از این الکترودها در جوشکاری عمودی از بالا به پایین است.ضمنا گرده جوش این نوع الکترودها حاوی خاتمه ای ظریف است که افت فلز از لحاظ پاشیدگی اندک می باشد.

دسته چهارم) الکترودهای سلولزی

الکترودهایی که در جوشکاری شرایط مختلف مطلوب بوده و از نفوذ بسیار بالایی برخوردار هستند، در گروه الکترودهای سلولزی قرار دارند.ماده اصلی سازنده پوشش آن ها سلولز است که سبب تولید گاز محافظ حین جوشکاری می گردد.الکترودهای ذکر شده از دود زیادی برخوردار بوده و سطح جوش ناهموار و خشن می باشد.این الکترودها دارای سرباره ای نازک بوده که به آسانی از روی گرده جوش جدا می شود.جوش به دست آمده از این الکترودها از نظر آزمایش رادیوگرافی از نتیجه مطلوبی برخوردار هستند و خواص مکانیکی مطلوبی نیز دارند.

دسته پنجم) الکترودهای اسیدی

تفاله جوش به آسانی از روی گرده جوش جدا می شود. پوشش این نوع الکترودها متشکل از اکسید منگنز و اکسید آهن است.این الکترودها بیشتر برای اتصالات گوشه ای و درزهای بسته کاربرد دارند، دلیل آن نیز به سیال بودن فلز جوش این الکترودها باز می گردد. الکترودهای ذکر شده در مواردی که ظاهر جوش بر کیفیت آن برتری دارد به کار می رود.

دسته ششم) الکترودهای مرکب

افزون بر پوشش های ذکر شده از مخلوط کردن مواد مختلف هم می توان پوشش های مرکبی با خواص متنوع ایجاد کرد.کاربرد پوشش های اسیدی، قلیایی،روتیلی یا روتایلی در فولادهای با مقاومت زیاد می باشد.

چگونگی تقسیم بندی الکترودها از لحاظ ضخامت پوشش

در صورتی که قطر میله الکترود با d و قطر پوشش الکترود با D نشان داده شود.بخش بندی بر اساس پوشش معمول به شرح زیر است:

1) پوشش نازک

2) پوشش متوسط

3) پوشش ضخیم

4) پوشش خیلی ضخیم

سیم جوش و الکترود های پاشا جوش با بهترین کیفیت آماده ارائه به سراسر ایران می باشد.

در حالت کلی الکترودها توسط رنگ یا خال رنگ، یا طلایی که بر روی جعبه آن حک شده، شناخته می شوند.این روش با هدف آسانی کار و چگونگی اجرای الکترودها صورت می پذیرد.

ایجاد لکه رنگی روی الکترود با هدف چسب شناسایی سریع صورت می پذیرد.حتی در صورتی که الکترود در الکترود نیز گیر باشد، باز هم امکان مشاهده این لکه به آسانی وجود دارد. سیم جوش و الکترود و فیلر جوشکاری پاشا جوش با بهترین کیفیت آماده ارائه به سراسر ایران می باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی