ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

راهنمای ثبت دامنه com در ایران

دامنه اولین چیزی است که برای راه‌اندازی یک سایت به آن نیاز دارید، درواقع اگر تصمیم به راه‌اندازی یک کسب و کار مجازی دارید و یا می‌خواهید کسب و کارتان را با دنیای مجازی عجین ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۹ تیر ۱۳۹۹ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

دامنه اولین چیزی است که برای راه‌اندازی یک سایت به آن نیاز دارید، درواقع اگر تصمیم به راه‌اندازی یک کسب و کار مجازی دارید و یا می‌خواهید کسب و کارتان را با دنیای مجازی عجین کنید ابتدا باید یک دامنه یا دامین خریداری کنید تا بتوانید یک سایت برای کسب و کارتان راه‌اندازی کنید.

اما باید بدانید که دامنه چیست و دقیقاً چه کاری برای شما انجام می‌دهد. ما می‌خواهیم هم به این سؤال پاسخ دهیم و هم شما را برای خرید یک دامنه بین‌المللی به نام com راهنمایی کنیم.

این دامنه بین‌المللی که از کلمه تجارت یا commerce گرفته شده بهترین دامنه برای سایت‌هایی است که فعالیت‌های تجاری انجام می‌دهند، خدماتی را عرضه می‌کنند و یا محصولاتی را به فروش می‌رسانند.

دامنه چیست؟

شما دائماً با دامنه سر و کار دارید و همان‌طور که گفتیم برای راه‌اندازی یک سایت به اولین چیزی که نیاز دارید دامنه است. گاهی ممکن است دامنه را به نام‌هایی مانند دامین یا دُمین بشنوید که این دو نام نیز درست است. اما دامنه، دامین و یا دومین دقیقاً چیست؟

تصور کنید که می‌خواهید یک فروشگاه اینترنتی را راه‌اندازی کنید، پیش از هر چیزی برای فروشگاه‌تان یک نام انتخاب می‌کنید که بهتر است از همین نام برای آدرس فروشگاه‌تان استفاده کنید تا کاربران یا خریداران محصولات شما راحت‌تر به فروشگاه‌تان دسترسی پیدا کنند. آدرس مجازی فروشگاه شما یک دامنه است که از دو بخش نام دامنه و پسوند دامنه تشکیل شده است.

نام دامنه، نامی است که برای فروشگاه‌تان و یا سایتتان انتخاب کرده‌اید. این نکته را فراموش نکنید که برای درج این نام نمی‌توانید از فاصله استفاده کنید، اما می‌توانید کلمات را با خط فاصله از یکدیگر جدا کنید.

پسوند دامنه نیز انواع مختلفی دارد به عنوان مثال پسوندهایی مانند.ir،.com،.net،.info،.org،.biz،.us،.pro و...

دامنه‌ای که قرار است ما در ادامه به آن بپردازیم دامنه com. است اما پیش از آن می‌خواهیم بدانیم که یک دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد.

ویژگی‌های یک دامنه خوب چیست؟

انتخاب یک دامنه مناسب می‌تواند در رونق کسب و کار شما کمک بزرگی کند. پس باید در انتخاب یک دامنه مناسب بسیار دقت کنید. ما در ادامه به شما می‌گوییم که یک دامنه خوب چه ویژگی‌هایی دارد که به شما در انتخاب یک دامنه خوب کمک کنیم.

  1. آدرسی که برای دامنه انتخاب می‌کنید باید ساده باشد. پس بهتر است اندازه نام دامنه نیز کوتاه باشد و از 12 کاراکتر بیشتر نشود.
  2. از نام‌هایی استفاده کنید که به راحتی در خاطر کاربران بماند. انتخاب نام‌های راحت بسیار مهم است نام‌های طولانی و سخت هرگز در ذهن کاربران نمی‌مانند آن‌ها برای مراجعه مجدد باید نام‌ها را در ذهن‌شان نگه دارند.
  3. تلاش کنید نام انتخابی‌تان کاملاً به نوع فعالیت‌تان مرتبط باشد. انتخاب یک نام غیر مرتبط با فعالیت‌تان باعث دیده نشدن سایت‌تان می‌شود.
  4. حواس‌تان به کاراکترهای غیر مجاز باشد و حواس‌تان باشد که از آن‌ها استفاده نکنید.
  5. از پسوندهایی استفاده کنید که رایج هستند. اکثر کاربران پسوندهایی را در مرورگر وارد می‌کنند که بسیار رایج است. پس با استفاده از آن‌ها کاربران سریع‌تر به سایت شما دسترسی پیدا می‌کنند.

دامنه com. چیست؟

این دامنه یک دامنه پرطرفدار در دنیای اینترنت است. همان‌طور که در بالا گفته شد com. مخفف عبارت commerce است معنی این عبارت نیز تجارت می‌باشد که با فعالیت این دامنه ارتباط مستقیمی دارد.

این دامنه که برای تجارت طراحی شد نخستین بار زیر نظر وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا بود و توسط آن کنترل و اداره می‌شد، امروزه همچنان تحت صلاحیت نهایی این وزارت باقی مانده است اما توسط verisign کنترل می‌شود. حال زمان آن رسیده که بدانیم این دامنه چه تاریخچه‌ای داشته و اولین بار در چه زمانی اجرا شد.

دامنه com. از گذشته تا اکنون

دامنه com.  یک دامنه عمومی با مخاطبان بسیار بالا است این دامنه سطح بالا نخستین بار در ماه ژانویه سال 1985 در دنیای اینترنت اجرا شد و طبق گفته‌های بالا وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا آن را اداره می‌کرد، البته قسمتی از این دامنه که مربوط به تعمیر و نگهداری آن بود به سازمان غیر انتفاعی اس آر آی اینترنشنال سپرده شده بود.

پس از آن در نخستین روزهای ماه ژانویه سال 1993 مسئولیت نگهداری این دامنه به بنیاد ملی علوم مسئولیت سپرده شد، بعد از گذشت دو سال یعنی در سال 1995 برای نخستین بار دامنه دات کام با هزینه‌ای معادل با سالانه 50 دلار ثبت شد که 35 دلار از آن به NSI تعلق می‌گرفت و 15 دلار از آن به صندوق دولت آمریکا واریز می‌شد. امروزه نیز این دامنه توسط مجموعه‌ای به نام verisign کنترل می‌شود.

ناگفته نماند که هدف اصلی تشکیل این دامنه جهت اهداف تجاری بود. اما چون ثبت آن برای عموم آزاد بود برای اهداف غیر تجاری نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

در سال 2001 دامنه‌ای به نام BIZ. معرفی شد که به عنوان دامنه‌ای تجاری بسیار تلاش کرد تا با دامنه دات کام رقابت کند اما به هیچ عنوان نتوانست این کار را کند.

هزینه ثبت دامنه.COM چقدر است؟

هزینه دامنه.COM با توجه به مرکز ثبت آن متفاوت است. این هزینه معمولاً سالانه میان 9 تا 17 دلار می‌باشد در حال حاضر قیمت ثبت دامنه.COM در آذر آنلاین 215 هزار تومان است اما شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت به روز ثبت دامنه.COM به سایت آذرآنلاین مراجعه کنید.

 اعتبار دامنه.COM معمولاً تا ده سال است که پیش از رسیدن موعود اتمام اعتبار آن کاربر می‌تواند آن را تمدید کند. برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید.

چگونه یک دامنه COM. را در ایران ثبت کنیم؟

برای این که یک دامنه.COM را ثبت کنید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • پیش از هر چیزی یادآور شویم که باید همه اطلاعاتی که وارد می‌کنید به زبان لاتین باشد.
  • کشوری که درون اطلاعات ورودی وارد می‌کنید نباید ایران باشد.
  • در وارد کردن نام دامنه بسیار دقت کنید و پیش از نهایی شدن آن را دوباره بررسی کنید.
  • اگر دامنه‌های اروپایی را انتخاب می‌کنید باید کشورهای انتخابی اروپایی باشند.
  • همچنین اگر دامنه کشورهای آسیایی را انتخاب کردید باید کشورهای انتخابی در قاره آسیا وجود داشته باشند.
  • دامنه‌های لوکال قابلیت پنهان سازی اطلاعات هویت را ندارند.

حال با توجه به این نکات می‌خواهیم یک دامنه.com را ثبت کنیم. اگر بخواهید این کار را از طریق سایت آذرآنلاین انجام دهید باید مراحل زیر را طی کنید.

  1. ابتدا وارد سایت آذر آنلاین شوید. برای این کار می‌توانید بر روی عبارت آذرآنلاین کلیک کنید و یا آدرس azaronline.com را در نوار آدرس مرورگرتان وارد کنید.
  2. بر روی منو بازشو بالا سمت چپ صفحه کلیک کنید.
  3. نخستین عبارت این منو ثبت دامنه است که باید بر روی آن کلیک کنید.
  4. صفحه‌ای مانند صفحه زیر را مشاهده خواهید کرد که دارای یک باکس است. حالا باید نام انتخابی خود را درون این باکس وارد کنید.

نکته: شاید اکنون این سؤال برای شما پیش آمده باشد که چطور متوجه شویم که پیش از این کسی این نام را برای وب سایت خود انتخاب نکرده باشد. معمولاً برای این کار باید اصطلاحاً whois بگیرید که از طریق سایت‌هایی که این خدمات را انجام می‌دهند امکان پذیر است اما خوشبختانه وب سایت آذرآنلاین خود به طور خودکار این کار را انجام می‌دهد.

5.عبارت bestshop.com را به عنوان مثال در تصویر بالا برگزیدیم. اکنون می‌خواهیم بررسی کنیم که آیا پیش از این کسی این دامنه را خریداری کرده است یا خیر، برای این کار ابتدا بر روی عبارت بررسی دامنه کلیک کنید.

6.اکنون صفحه‌ای مانند تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد؛ که عمل whois را انجام داده است. در این مثال پیش از این فردی دامنه bestshop.com را برای وب سایت خود انتخاب کرده است و آذرانلاین هشدار غیر قابل ثبت را به شما نمایش می‌دهد.

7.اکنون باید نام دیگری را برای دامنه خود برگزینید ما در اینجا پس از عبارت bestshop.com عبارت behtarinshoop.com را انتخاب کردیم و مجدداً آن را در باکس بررسی دامنه وارد می‌کنیم.

8.پس از وارد کردن و تأیید صفحه‌ای مانند تصویر زیر ظاهر می‌شود که به ما نشان می‌دهد ما اولین نفری هستیم که می‌خواهیم این نام را برای دامنه خود بگذاریم.

9.در این صفحه قیمت دامنه به همراه پیشنهادهای شگفت انگیزی از آذز آنلاین به شما نمایش داده می‌شود که می‌توانید در صورت تمایل این پیشنهادها را انجام دهید. اگر نه می‌توانید در کادر اول افزودن به سبد خرید و ادامه سفارش را کلیک کنید و به راحتی دامنه خود را ثبت کنید.

برخی از کاربران می‌خواهند بداند ثبت دامنه‌شان چه مقدار زمان می‌برد؟ این کار پس از انجام آخرین مرحله و پرداخت آنلاین فوراً انجام شده و در بخش دامنه و میزبانی در پنل کاربری شما در بخش اعضای شبکه دی قابل مشاهده است.

برخی از کاربران نیز می‌پرسند که چرخه حیات دامنه بین المللی و.com چقدر است؟ این سؤال را می‌توان با کمک یک تصویر پاسخ داد که آن تصویر را در زیر می‌توانید ببینید.

اما این نکته را فراموش نکنید که این چرخه حیات و این تصویر تنها برای دامنه‌های بین المللی مانند com,net,org, ... بوده و مطابق با قوانین موسسه ICANN است.

انتظار می‌رود پس از مطالعه مطالب بالا بتوانید یک دامنه.com را در وب سایت آذر آنلاین ثبت کنید. امیدواریم که کاملاً با دامنه.com آشنا شده باشید و با کمک آن یک وب سایت فوق‌العاده برای کسب و کارتان راه اندازی کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی