ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تمام چیزهایی که باید درباره 5G بدانید

5G شبکه تلفن همراه نسل پنجم و یک استاندارد جهانی بی‌سیم جدید پس از شبکه‌های 1G ، 2G،  3G و 4G است. فناوری بی‌سیم 5G به منظور ارائه سرعت داده‌های چند گیگابیت بر ثانیه، تاخیر ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | ۱۰:۵۸

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

5G شبکه تلفن همراه نسل پنجم و یک استاندارد جهانی بی‌سیم جدید پس از شبکه‌های 1G ، 2G،  3G و 4G است. فناوری بی‌سیم 5G به منظور ارائه سرعت داده‌های چند گیگابیت بر ثانیه، تاخیر بسیار کم، قابلیت اطمینان بیشتر و ظرفیت گسترده شبکه به وجود آمده است.

5G جهت افزایش در دسترس بودن و تجربه کاربری یکنواخت‌تر برای کاربران بوجود آماده است. عملکرد بالاتر و بهره‌وری بهبود یافته باعث افزایش تجربیات کاربران خواهد شد و صنایع جدیدی را به هم متصل می‌کند.

چه کسی 5G اختراع کرده است؟

هیچ شرکت یا شخصی صاحب 5G نیست، اما چندین شرکت در اکوسیستم موبایل وجود دارند که در بوجود آوردن 5G کمک می‌کنند. Qualcomm نقش مهمی در اختراع بسیاری از فناوری‌های بنیادی دارد که صنعت را به جلو سوق می‌دهد و 5G استاندارد نسل بی سیم بعدی را تشکیل می‌دهد.

ما در قلب پروژه مشارکت نسل سوم (GPP3) قرار داریم، GPP3 در حال هدایت بسیاری از اختراعات اساسی در همه جنبه‌های طراحی5G ، از رابط بی‌سیم تا لایه سرویس است. سایر اعضای GPP3 از فروشندگان زیرساخت‌های 5G است.

فناوری‌های اساسی تشکیل دهنده 5G

5G بر اساس OFDM، روشی برای تعدیل سیگنال دیجیتال در چندین کانال مختلف برای کاهش تداخل است. 5G از رابط بی‌سیم  GNR5 در کنار اصول OFDM استفاده می‌کند.

5G همچنین از فناوری‌های پهنای باند وسیع‌تری مانند زیر 6 گیگاهرتز و mmWave استفاده می‌کند.

5G مانند 4G بر اساس همان اصول شبکه تلفن همراه عمل می‌کند. با این حال رابط بی‌سیم GNR5 جدید می‌تواند OFDM را افزایش دهد تا انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری بسیار بالاتری را ارائه دهد.

5G با گسترش استفاده از منابع، از طیف زیر 3 گیگاهرتز استفاده شده در 4G به 100 گیگاهرتز و فراتر از آن و همچنین از پهنای باند وسیع تری بهره‌مند می‌گردد. 5G می تواند در هر دو باند پایین (به عنوان مثال، زیر 6 گیگاهرتز) و همچنین mmWave مثلا در (24 گیگاهرتز و بالاتر) فعالیت کند، که این امر ظرفیت بسیار بالا در کنار توان چند گیگابیت بر ثانیه و تاخیر کم را به همراه خواهد داشت.

5G  به گونه‌ای طراحی شده است که نه تنها خدمات پهنای باند سریعتر و بهتر را در مقایسه با GLTE5 ارائه دهد بلکه می‌تواند در انواع جدید خدماتی مانند ارتباطات حیاتی و ارتباط با IoT گسترده نیز گسترش یابد.

چه تفاوتی بین نسل‌های قبلی شبکه های تلفن همراه و 5G وجود دارد؟

نسل‌های قبلی شبکه‌های تلفن همراه 1G ، 2G، 3G و 4G هستند.

نسل اول - 1G

در دهه 1980 با استفاده از 1G صدا‌های آنالوگ را انتقال می‌داد.

نسل دوم - 2G

در اوایل دهه 1990، 2G صدای دیجیتالی را پشتیبانی می‌کرد، به عنوان مثال کد CDMA برای تقسیم دسترسی چندگانه است.

نسل سوم - 3G

در اوایل دهه 2000، 3G داده های تلفن همراه، به عنوان مثال CDMA2000 منتقل می‌کرد.

نسل چهارم - 4G LTE

در سال 2010، 4G LTE دوره انتقال اطلاعات با ظرفیت انتقال بالا از طریق شبکه تلفن همراه را رقم زد.

همه موارد 3G ، 2G ، 1G و 4G به 5G منجر شده‌اند که به بیشتر از قبل امکان اتصال و ارتباط داشته باشیم.

5G  یک رابط بی سیم یکپارچه و با قابلیت‌های بیشتر نسبت به نسل‌های قبل‌تر از خود است. این تکنولوژی با ظرفیت گسترده‌ای طراحی شده است تا بتواند تجربیات نسل بعدی کاربر، توانمندسازی مدل‌های استقرار و خدمات جدید را ارائه دهد.

با سرعت بالا، قابلیت اطمینان بیشتر و تأخیر ناچیز 5G ، اکوسیستم موبایل را به قلمروهای جدید گسترش می‌دهد. 5G هر صنعتی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، حمل و نقل ایمن‌تر، مراقبت از راه دور، کشاورزی، لجستیک دیجیتالی شده و ...

چرا 5G بهتر است از 4G؟

5G به طور قابل توجهی سریعتر از4G  است.

5G ظرفیت بیشتری از  4G دارد.

5G تاخیر کمتر و قابل توجهی نسب به 4G دارد.

5G یک سکوی یکپارچه است که توانایی بیشتری نسبت به 4G دارد.

5G از طیف فرکانسی بهتری نسبت به 4G استفاده می کند.

5G یک سکوی یکپارچه است که از 4G توانایی بیشتری دارد.

در حالی که  4G LTE بر ارائه خدمات سریعتر پهنای باند تلفن همراه نسبت به  4G متمرکز شده است، 5G به عنوان یک سکوی یکپارچه و با توانایی بیشتر طراحی شده است که نه تنها تجربیات پهنای باند تلفن همراه را بالا می‌‍برد، بلکه از خدمات جدیدی مانند ارتباطات حساس و مهمIoT  پشتیبانی می کند. 5G همچنین می‌تواند بطور بومی از همه انواع طیف (مجوز، اشتراکی، بدون مجوز) و باندها (کم، متوسط​​، زیاد) طیف گسترده‌ای از مدل‌های استقرار و روش‌های جدید اتصال مانند دستگاه‌های Mesh به دستگاه و چند  Hop پشتیبانی کند.

5G همچنین برای بدست آوردن بیشترین بهره از هر طیف وسیعی از طیف‌ها از پارادایم‌ها و باندهای نظارتی طیف‌های موجود از باندهای کم زیر 1 گیگاهرتز، تا باند های میانی از 1 گیگاهرتز تا 6 گیگاهرتز ، تا باندهای بلند معروف به موج میلی‌متر (mmWave) استفاده می‌کند.

5G سریعتر از 4G است و حداکثر نرخ داده 20 گیگابیت بر ثانیه (Gbps) را ارائه می‌نماید. 5G ظرفیت بیشتری نسبت به 4G دارد. 5G برای پشتیبانی از 100 برابر ظرفیت ترافیک و کارایی شبکه طراحی شده است.

 آیا برای 5G به تلفن جدید نیاز دارم؟

بله، اگر می‌خواهید از شبکه 5G استفاده کنید، نیاز به یک تلفن هوشمند جدید با پشتیبانی 5G دارید. به عنوان مثال، تلفن‌های هوشمند مجهز به سیستم Snapdragon X55 یا Snapdragon X60 Modem-RF 5G سازگار هستند.

چندین تلفن همراه جدید در دسترس است که برای پشتیبانی از 5G طراحی شده‌اند و چندین اپراتور در سراسر جهان از شبکه بی سیم 5G پشتیبانی می‌کنند. با پیشرفت جدول زمانی 5G، تلفن‌های هوشمند و اشتراک‌های حامل بیشتری در دسترس خواهند بود، زیرا فناوری 5G و دستگاه‌های سازگار با 5G به جریان اصلی تبدیل خواهند شد. برای مطالعه متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.

از این رو دوران آکادمی مجری دوره‌های تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات، مخابرات با مجوز برگزاری دوره‌های مخابراتی برای کارکنان دولت از سازمان برنامه و بودجه، تجربه موفق برگزاری دوره آموزشی نسل‌های شبکه موبایل به ویژه آموزش نسل پنجم شبکه‌های موبایل یا همان 5G به صورت تخصصی و کاربردی داشته و از شما علاقمندان ورود به بازار کار این حوزه دعوت می‌نماید که در دوره‌های تخصصی شبکه‌های موبایل دوران آکادمی که به صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شود شرکت نمایید و آینده شغلی خود را تضمین نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی