ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

سمند LX، خودروی ملی محبوب در بازار خودروهای کارکرده

به مدت حدود ۴۰ سال، پیکان بازار خودروی کشور را در اختیار داشت. از سال ۱۳۴۶ که در کارخانه ایران ناسیونال تولید شد و به خیابان های ایران راه یافت تا سال ۱۳۸۴ که خط ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۶ آذر ۱۳۹۹ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به مدت حدود ۴۰ سال، پیکان بازار خودروی کشور را در اختیار داشت. از سال ۱۳۴۶ که در کارخانه ایران ناسیونال تولید شد و به خیابان های ایران راه یافت تا سال ۱۳۸۴ که خط تولید آن تعطیل شد. این سابقه طولانی باعث شد تا پیکان به‌عنوان یک خودروی ملی شناخته شود. با این حال، در دهه ۷۰ تصمیم گرفته شد تا یک خودروی ملی جدید ساخته شود که به تولید سمند منتهی شد و بعدها تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی از این خودروی ملی روانه بازار شد. یکی از این مدل‌ها سمند LX بود.

تاریخچه سمند LX

پس از گذشت سه دهه از تولید پیکان در کارخانه ایران خودرو، نیاز به یک خودروی ملی که طراحی به‌روزتری داشته و با خودروهای خارجی هم قابل رقابت باشد، احساس می‌شد. از این رو، در مرکز تحقیقات ایران خودرو کار طراحی و تولید خودروی ملی برای جایگزینی پراید انجام شد. در نهایت این خودرو در سال ۱۳۸۰ با نام سمند تولید و روانه بازار شد.

در سال ۱۳۸۳، شرکت ایران خودرو دست به تولید مدل به‌روزتر و جدیدتری از سمند زد که به نام سمند LX شناخته می‌شود. در سال ۱۳۸۹، سمند LX ارتقا یافت و سیستم مالتی پلکس روی آن نصب شد.

طراحی بدنه سمند LX

سمند LX از نظر ظاهری و بدنه تغییرات بسیار کمی نسبت به سمند X7 (سمند معمولی) داشته است. از تغییرات بدنه سمند ال ایکس می‌توان به بخش جلوپنجره و چراغ‌های آن اشاره کرد.

این مدل سمند و همین طور مدل قبلی آن (X7) روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده و بدین ترتیب، در رده خودروهای سدان قرار می‌گیرد. طول این خودرو ۴۵۰۲ میلیمتر، عرض آن ۱۷۲۰ میلیمتر و ارتفاع سمند ال ایکس هم ۱۴۶۰ میلیمتر است.

چهره این خودروی سدان خانوادگی ساده است. چراغ‌های عقب تنها بخشی از بدنه است که بیشترین تغییرات را به خود دیده است. در مدل‌های سال ۱۳۹۴ به بعد این سمند، جلوپنجره به طور کامل عوض شده و همچنین سپر نیز تغییری جزئی پیدا کرده است.

طراحی داخلی سمند LX

طراحی داخلی سمند LX ساده بوده و نمای داخلی آن از پلاستیک و طرح چوب ساخته شده است. کابین این خودرو کاملا جادار است و به راحتی می‌تواند ۵ سرنشین را در خودش جا دهد. شکل و شمایل اولیه داشبورد سمند ال ایکس حفظ شده و فقط تغییراتی در فرمان، خروجی‌های هوا و طرح پشت آمپر به چشم می‌خورد.

مشخصات فنی سمند LX

خودروهای سمند LX موجود در بازار، با توجه به نوع موتور به سه مدل تقسیم‌بندی می‌شوند.

سمند LX ساده از یک موتور XU7 بنزینی ۴ سیلندر با حجم ۱۷۶۱ سی سی بهره می‌برد که ۱۰۰ اسب بخار نیرو را با استفاده از یک گیربکس ۵ سرعته دستی، به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. شتاب ۰ تا ۱۰۰ سمند ال ایکس ساده ۱۳.۱ ثانیه است و حداکثر سرعت آن به ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. وزن این مدل ۱۲۲۰ کیلوگرم است. میزان مصرف سوخت سمند ال ایکس ساده ۸.۳۴ لیتر در هر صد کیلومتر است.

نوع دوم سمند LX از موتور بنزینی EF7 استفاده می‌کند. این موتور دارای چهار سیلندر و حجم ۱۶۴۵ سی سی است و ۱۱۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کند. سمند ال ایکس EF7 می‌تواند در طی ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و بیشترین سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است. سمند LX EF7 در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۴۹ لیتر بنزین می‌سوزاند و گنجایش باک آن ۶۶ لیتر است. این خودرو بیست کیلوگرم از مدل قبلی، سنگین‌تر است و ۱۲۴۰ کیلوگرم وزن دارد.

مدل دیگری از سمند LX که در بازار می‌توانید خرید و فروش کنید، از موتور EF7 پایه گازسوز استفاده می‌کند، این موتور چهار سیلندر با حجم ۱۶۴۵ سی سی، ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند و با استفاده از سوخت بنزین می‌تواند در ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد، البته اگر از بنزین استفاده کند می‌تواند مثل مدل EF7 بنزینی به سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد، اما با استفاده از گاز حداکثر ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد. وزن آن نیز ۱۳۴۰ کیلوگرم است. مصرف سوخت این سمند ال ایکس گازسوز، ۷.۵۴ لیتر بنزین یا ۷.۸ متر مکعب گاز در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

گنجایش صندوق عقب دو مدل بنزین ۵۰۰ لیتر است اما در مدل گازسوز، به دلیل قرارگیری مخزن گاز، حجم فضای صندوق عقب به ۳۵۰ لیتر می‌رسد. رینگ استفاده شده در هر سه مدل یکسان و ۱۵ اینچی است.

امکانات سمند LX

ترمز ضدقفل ABS و EBD، کیسه هوای سرنشینان جلو، فرمان هیدرولیک، کانال تهویه برای سرنشینان عقب، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ نقشه‌خوان، چراغ خطر سوم، آینه بغل برقی، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب، سیستم مالتی پلکس، سیستم هشداردهنده سخنگو، سیستم ضدسرقت، قفل مرکزی، هشداردهنده موانع عقب و تنظیم برقی پشتی‌های صندلی جلو از امکانات سمندLX  است.

سمند LX را می‌توانید به‌عنوان یک خودروی اقتصادی نگاه کنید. قطعات این خودرو در دسترس بوده و با توجه به دوگانه‌سوز بودن آن می‌تواند هزینه بنزین را نیز کاهش دهد. به‌دلیل جادار بودن، سمند LX خودروی خوبی خواهد بود که به‌راحتی می‌توانید از آن برای رفت و آمدهای روزمره داخل شهر با خانواده‌تان استفاده کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • pars
    pars | ۲۸ آذر ۱۳۹۹

    موتور EF7 و پایه گازش فوق العادست مخصوصا تو این اوضاع اقتصادی و بنزین 3 تومنی

  • محمد جواد
    محمد جواد | ۲۶ آذر ۱۳۹۹

    به پای مازراتی نمیرسه...

مطالب پیشنهادی