ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

شیشه هوشمند (Smart Glass) چیست؟

امروزه استفاده از شیشه های هوشمند با توجه به قابلیت های منحصربه‌فرد آن، در هتل ها، مراکز درمانی، ساختمان های اداری و مسکونی مورد توجه قرار گرفته است. شیشه‌های هوشمند به گروهی از شیشه‌ها اطلاق ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۰ آذر ۱۳۹۹ | ۱۱:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه استفاده از شیشه های هوشمند با توجه به قابلیت های منحصربه‌فرد آن، در هتل ها، مراکز درمانی، ساختمان های اداری و مسکونی مورد توجه قرار گرفته است.

شیشه‌های هوشمند به گروهی از شیشه‌ها اطلاق می‌شود که خواص نوری آن در اثر پارامترهای مختلف مثل جریان برق، گرما و نور تغییر می‌کند. این شیشه‌ها به دو دسته کلی قابل کنترل (Active) و تاثیرپذیر (Passive) تقسیم می شوند.

در شیشه‌های هوشمند تاثیر‌پذیر (Passive) تغییر حالت در اثر جریان الکتریکی صورت نمی پذیرد. دو دسته اصلی این محصول، شیشه های فتوکرومیک و ترموکرومیک هستند. همانطور که از اسم آنها نیز مشخص است، شیشه های فتوکرومیک در اثر تغییر شدت نور، تغییر رنگ می‌دهند در حالیکه شیشه های ترموکرومیک در اثر افزایش میزان حرارت، تغییر رنگ می‌دهند و هر چقدر شدت نور بیشتر باشد، شیشه تیره تر خواهد شد.

در شیشه های هوشمند قابل کنترل (Active) تغییر حالت در اثر برقراری یک جریان خارجی ایجاد می‌شود. در نتیجه کاربر قادر است با قطع و وصل جریان الکتریکی، شفافیت شیشه را کنترل کند. شیشه های هوشمند به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: PDLC ، SPD  و .EC

در شیشه‌های هوشمند PDLC امکان کنترل میزان شفافیت در کسری از ثانیه (40 میلی ثانیه) وجود دارد، همچنین امکان ایجاد حریم خصوصی کامل در این مدل امکان پذیر بوده که باعث افزایش روزافزون استفاده از این محصول شده است. در شیشه‌های SPD  تغییر حالت زمان بر (1 تا 3 ثانیه) است و امکان ایجاد حریم خصوصی کامل وجود ندارد، همچنین با توجه به رنگ آبی این شیشه‌ها، کاربرد آن را صرفا برای نمای ساختمان محدود ساخته است. در شیشه‌های الکتروکرومیک (EC)، شیشه در اثر جریان برق DC تغییر حالت می‌دهد که این مدل نیز با توجه به زمان بر بودن پروسه تغییر حالت و تیره شدن شیشه در زمان برقراری جریان الکتریسیته و تاریک شدن فضا، عموما دارای کاربرد نبوده و به مصارف خاص مانند شیشه‌های هواپیما و آینه‌های خودرو محدود می‌شود.

  • ساختار شیشه های هوشمند PDLC

 همانطور که اشاره شد، فناوری PDLC یک فناوری شیشه هوشمند فعال است، به این معنا که برای روشن و خاموش شدن نیازمند برق به عنوان یک عامل خارجی است. هنگامی که یک ولتاژ پایین (55 VAC) به کارگرفته شود (وضعیت روشن)، ذرات به صورت منظم در‌کنار‌ هم قرار می‌گیرند که به نور اجازه عبور مستقیم را داده و شیشه شفاف طاهر می‌شود. هنگامیکه جریان برق قطع شود، ذرات کریستال مایع دوباره بصورت تصادفی و پراکنده می‌شوند که موجب شکست پرتوهای نور مستقیم شده و شیشه را مات می‌سازند.

اگرچه شیشه‌های هوشمند  PDLCنحوه عبور نور از شیشه را کنترل می‌کند، ولی برخلاف شیشه‌های SPD و الکتروکرومیک، انتقال نور قابل روئیت را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد، از این رو در حالت مات، بدون تاریک کردن محیط، پشت شیشه قابل مشاهده نخواهد بود. در نتیجه، شیشه هوشمند PDLC دارای یک مزیت رقابتی عالی است: ایجاد حریم خصوصی همزمان با عبور نور طبیعی! و به همین دلیل بیش از باقی تکنولوژی‌های مورد استفاده در شیشه مورد نظر طراحان برای کاربردهای اداری، مسکونی، درمانی و ... قرار گرفته است.

  • قابلیت های شیشه هوشمند: 
  • ایجاد حریم خصوصی در کسری از ثانیه
  • تا 99 درصد مانع عبور اشعه مضر UV
  • صرفه جویی در مصرف انرژی تا 30 درصد
  • قابلیت پخش تصاویر با کیفیت HD بصورت بک پروجکشن
  • قابلیت اتصال به انواع سیستم‌های خانه هوشمند
  • امکان کنترل شیشه با کلید دیواری، ریموت کنترل یا اپلیکیشن‌های خانه هوشمند

  • انواع شیشه هوشمند PDLC:

1. طلق هوشمند پشت چسبدار (Self-adhesive Smart Film)

2. شیشه هوشمند لمینیت (Smart Laminate Glass)

3. شیشه هوشمند دوجداره (Double Glazed Smart Glass)

هنگام خرید شیشه هوشمند به چه نکاتی می‌بایست توجه کرد:

  • میزان شفافیت طلق هوشمند

اگرچه میزان شفافیت بالای طلق های هوشمند یکی از پارامترهای تاثیر گذار در انتخاب این محصول می‌باشد، ولی جهت ایجاد حریم خصوصی کامل باید به میزان ماتی طلق های هوشمند در حالت خاموش (مات) هم دقت شود.

  • کیفیت لمینیت شیشه هوشمند

بر اساس استانداردهای روز دنیا، در چهار طرف شیشه های هوشمند، می‌بایست فاصله 3 الی 5 میلیمتری بصورت شفاف وجود داشته باشد. به این معنا که ابعاد فیلم هوشمند از هر سمت 3-5 میلی متر از ابعاد شیشه نهایی کوچکتر باشد. این امر یکی از استاندارهای اجتناب ناپذیر تولید شیشه های هوشمند جهت افزایش طول عمر محصول است.

  • نصب دقیق

با توجه به ماهیت بسیار حساس شیشه‌های هوشمند و قیمت به نسبت بالای این محصول، عملیات نصب این شیشه ها باید با بالاترین دقت و رعایت تمامی نکات مورد نیاز انجام پذیرد.

شیشه هوشمند ایران (ISG) با پشتوانه تجربه حاصل از صدها پروژه اجرا شده در سازمان ها و ادارات بزرگ دولتی و خصوصی، به عنوان یکی از برترین ارائه دهندگان شیشه هوشمند در ایران فعالیت می‌کند. این شرکت فعالیت خود را به عنوان نماینده انحصاری شرکتPolytronix  امریکا آغاز، و در حال حاضر فیلم‌های هوشمند مورد استفاده در مجموعه شیشه هوشمند ایران، با استفاده از مواد اولیه ساخت ژاپن با بالاترین شفافیت، خواص فیزیکی و طول عمر تولید می‌شوند. همچنین شیشه‌های لمینیت این شرکت با استفاده از لایه‌های واسط مخصوص لمینیت طلق‌های هوشمند تولید می‌گردد که این امر موجب تفاوت چشمگیر در شفافیت و کیفیت محصولات شیشه هوشمند ایران گردیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی