ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چگونه از نسبت طلایی در ساخت تصویر استفاده کنیم؟

دنیای طراحی، دنیایی پر ار رمز و راز و شگفتی است. معمولاً طراحان برای ارائه کارهای خودشان خیلی تلاش می‌کنند و به همین خاطر این طرح‌ها علاوه بر زیبایی دارای ریزه‌کاری‌ها و نکات فراوان است. ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳ دی ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

دنیای طراحی، دنیایی پر ار رمز و راز و شگفتی است. معمولاً طراحان برای ارائه کارهای خودشان خیلی تلاش می‌کنند و به همین خاطر این طرح‌ها علاوه بر زیبایی دارای ریزه‌کاری‌ها و نکات فراوان است. در این مقاله قصد داریم به یکی از ریزه‌کاری‌هایی بسیار مهم که می‌تواند شما را به یک طراح برجسته و توانمند تبدیل کند، اشاره می‌کنیم. نکته‌ای که در این مقاله به آن اشاره می‌کنیم، نسبت طلایی نام دارد. بسیاری از متخصصان، از نسبت طلایی (Golden Ratio) با عنوان راز طراحی زیبا و هماهنگ یاد می‌کنند. سوالی که همیشه در ذهن طراحان گرافیک و طراحان سایت وجود دارد این است که چگونه می‌توانیم طرح‌های ماندگار از خودمان به جای بگذاریم؟ در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد نسبت طلایی و شیوه استفاده از آن صحبت کنیم. در صورتی که در حوزه طراحی فعالیت می‌کنید یا به این زمینه علاقه دارید، تا پایان این مقاله در کنار ما بمانید؛ زیرا قصد داریم یک پیشنهاد عالی را با شما در میان بگذاریم.

نسبت طلایی (Golden Ratio) چیست؟

مهم‌ترین نکته‌ای که طراحان سایت و گرافیست‌ها را به سمت یادگیری سوق می‌دهد، اشتیاق برای جلب توجه مخاطب است. امروزه تعداد طراحان گرافیک و سایت موفق و متخصص بسیار معدود است و از این رو اگر شما بتوانید از یادگیری مستمر کمک بگیرید و دانش خود در زمینه طراحی را افزایش دهید، قطعاً موفق می‌شوید و مشتریان برای جذب شما سر و دست می‌شکنند. نکته‌ای که می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شما داشته باشد، نسبت طلایی است. اصل و اساس این نسبت، سری فیبوناچی است. از عدد هفتم این سری به بعد، اعداد با نسبت 1:1.618 رشد می‌کنند. ذهن انسان به این نسبت علاقه خاصی دارد و اگر بتوانیم از این نسبت که به آن نسبت طلایی گفته می‌شود، در طراحی‌های خودمان استفاده کنیم، قطعاً طراحی جذابی خواهیم داشت.

وقتی بخواهیم در یک طراحی دو عنصر کوچک و بزرگ را در کنار هم قرار دهیم، می‌توانیم از نسبت طلایی استفاده کنیم تا بفهمیم اندازه آن‌ها باید نسبت به هم چگونه باشد. در ادامه تصویر یک پاره خط با دو بخش a و b را مشاهده می‌کنیم. اگر می‌خواهید از نسبت مورد بحث در این پاره خط استفاده کنید باید اعداد را به گونه‌ای انتخاب کنید که نسبتی که زیر آن مشاهده می‌شود بین آن اعداد برقرار باشد.

از این نسبت در بسیاری از طرح‌های ماندگار جهان که امروز به عنوان بهترین آثار هنری شناخته می‌شود، استفاده شده است. اگر به تابلوی مونالیزا نگاهی بیندازید می‌توانید استفاده از این نسبت را مشاهده کنید:

این نسبت ساختگی نیست بلکه وقتی به برگ درختان و سایر آثار طبیعی مانند آناتومی بدن انسان هم نگاه کنید می‌توانید متوجه استفاده از این نسبت ارزشمند شوید. همچنین گفته می‌شود که مهندسان و طراحانی که اهرام ثلاثه را در مصر طراحی کردند هم از این نسبت کمک گرفتند. این موضوعات نشان می‌دهد که از قدیم طراحان با نگاه کردن به طبیعت و آثار طبیعی، با نسبت طلایی آشنا بوده‌اند و می‌دانستند که اگر از این نسبت زیبا استفاده کنند می‌توانند طرح‌های عالی و شگفت‌انگیز از خودشان به جای بگذارند.

مزایای استفاده از نسبت طلایی در طراحی‌ها

سوالی که در این بخش از مقاله می‌خواهیم به آن پاسخ دهیم این است که استفاده از این نسبت چه کمکی به ما می‌کند و چه فایده‌ای دارد؟

  • توجه مخاطبان و علاقمندان را جلب می‌کند: اولین دلیل برای استفاده از این نسبت، جلب توجه علاقمندان و مخاطبان است. این نسبت برای چشم انسان آشنا و جذاب است و وقتی یک طراح از این نسبت کمک می‌گیرد، در واقع کاری می‌کند که توجه مخاطب به طرح او جلب و جذب شود.
  • به طرح شما توازن و تعادل می‌بخشد: مسئله توازن و تعادل در طراحی سایت و گرافیک اهمیت زیادی دارد و به مخاطب آرامش می‌بخشد. همیشه در طراحی‌ها از ترکیب رنگ درست صحبت می‌شود و دلیل این مسئله آن است که به طراحی شما تعادل و توازن می‌بخشد. اگر در طراحی‌های خودتان از نسبت طلایی استفاده کنید، قطعاً طراحی شما یک تعادل و توازن خاصی به خودش می‌گیرد.
  • متخصصان طراحی را شیفته کارهای شما می‌کند: سومین مزیتی که در مورد استفاده از نسبت مورد بحث وجود دارد این است که باعث می‌شود متخصصان طراحی شیفته شما شوند. نسبت طلایی متعلق به بزرگان و نخبگان طراحی است و وقتی شما از این نسبت استفاده می‌‎کنید، دارید خودتان را در جرگه بزرگان طراحی قرار می‌دهید. متخصصان وقتی آثار شما را می‌بینند، متوجه استفاده شما از این نسبت بی‌نظیر می‌شوند و ارادت آن‌ها به آثار شما بیشتر می‌شود.

چگونه از نسبت طلایی در طرح‌های خودمان استفاده کنیم؟

در صورتی که قصد دارید در هنگام طراحی سایت یا تصاویر از نسبت طلایی استفاده کنید، نکات زیر را رعایت کنید:

  • طول و عرض و ابعاد طرح‌های خودتان را با نسبت 1:1.6 طراحی کنید. این نسبت، به طرح‌های شما زیبایی خاصی می‌بخشد.
  • فضاهای خالی را در تصاویر خود جدی بگیرید. عصر امروز، عصر زیبایی است و طراحانی که بتوانند از فضاهای خالی استفاده کنند، مسلماً موفق می‌شوند.
  • جزئیات طراحی را در مرکز مارپیچ نسبت طلایی قرار دهید. نکته دیگری که باید مراقب آن باشید و آن را رعایت کنید این است که چشم انسان ناخودآگاه به سمت مرکز مارپیچ نسبت طلایی کشیده می‌شود پس سعی کنید جزئیات طراحی خود را در این نقطه متمرکز کنید.
  • در هنگام طراحی تصاویر و سایت حتماً از حلقه‌های طلایی کمک بگیرید. این حلقه‌ها نقش مهم و تأثیرگذاری در موفقیت شما درطراحی ایفا می‌کنند. در ادامه تصویر حلقه‌های طلایی را مشاهده می‌کنید:

همیار آکادمی مقاله کاملی برای معرفی نسبت طلایی دارد که با مطالعه آن می‌توانید چیزهای زیادی در مورد این نسبت ارزشمند یاد بگیرید. در صورتی که تمایل دارید این مقاله را مطالعه کنید، کافی است به نسبت طلایی مراجعه کنید.

طراحی با استفاده از نسبت طلایی

فرض کنید که می‌خواهید یک گیف با استفاده از نسبت طلایی طراحی کنید. نکته‌ای که برای طراحی گیف باید بدانید این است که هر گیف از مجموعه‌ای از تصاویر طراحی شده است و در صورتی که می‌خواهید یک گیف مبتنی بر نسبت مورد بحث طراحی کنید، باید در آن گیف از تصاویری استفاده کنید که در آن‌ها نسبت طلایی رعایت شده باشد. همان‌طور که می‌دانید گیف مجموعه‌ای تصاویر است که در کنار هم قرار می‌گیرند و در قالب یک ویدیو به نمایش درمی‌آیند.

اولین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم این است که تصاویر مبتنی بر نسبت طلایی را از کجا پیدا کنیم؟ پاسخ خیلی ساده است. این تصاویر را می‌توان از طریق گوگل پیدا کرد. تنها مهارتی که باید بدانید این است که چگونه باید تصاویر را از گوگل دانلود کنید. برای یادگیری اصولی دانلود تصاویر از گوگل، کافی است مقاله دانلود عکس از گوگل را در وب‌سایت همیار آکادمی را مطالعه کنید و طبق آن پیش بروید تا بتوانید تصاویر مورد علاقه خودتان را از گوگل دانلود کنید.

وقتی تصاویر را از گوگل دانلود کردید، می‌توانید آن‌ها را کنار هم قرار دهید و با استفاده از نرم افزارهای مختلف این تصاویر را به یک گیف زیبا و مبتنی بر نسبت مورد بحث تبدیل کنید. روش‌های مختلفی برای ساخت گیف (GIF) وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. استفاده از نرم افزار فتوشاپ که یکی از حرفه‌ای‌ترین و بهترین روش‌های ساخت گیف به حساب می‌آید.
  2. استفاده از اپلیکیشنی به نام GIF Maker که مخصوص گوشی‌های هوشمند اندروید و آیفون است و می‌توانید خیلی راحت و بی‌دردسر از آن استفاده کنید.

در صورتی که تمایل دارید با استفاده از ابزارها و روش‌هایی که تا به اینجای کار بیان کردیم یک گیف زیبا بسازید، کافی است مقاله آموزش ساخت گیف را در همیار آکادمی مطالعه کنید. این مقاله انواع و اقسام روش‌های حرفه‌ای برای ساخت گیف را به صورت کامل و مرحله به مرحله به شما آموزش می‌دهد.

با همیار آکادمی به یک گرافیست حرفه‌ای تبدیل شوید

برای تبدیل شدن به یک گرافیست حرفه‌ای باید سراغ متخصصان و استادهایی بروید که در حوزه گرافیک، دانا، توانا و کارکشته باشند. همیار آکادمی یکی از مجموعه‌هایی که از این دست اساتید در درون خود دارد و می‌تواند به شما کمک کند که به یک متخصص بی‌نظیر در زمینه گرافیک تبدیل شوید.

در صورتی که تمایل دارید از دانش استادها و متخصصان همیار آکادمی بهره‌مند شوید، کافی است در دوره آموزش 0 تا 100 گرافیک این مجموعه شرکت کنید و بهترین محتوای آموزشی در زمینه گرافیک را دریافت کنید. مدرس این دوره آقای امیر پورابراهیمی، یکی از بهترین مدرسان حوزه گرافیک در سراسر ایران است و بیش از 20 سال سابقه کار و تدریس در این زمینه را دارد.

در صورتی که در این دوره ارزشمند شرکت کنید، می‌توانید با خاطر آسوده به عنوان یک گرافیست حرفه‌ای وارد بازار کار شوید و نسبت به رقبای خودتان در این عرصه، حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشید. در صورتی که تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد این دوره کسب کنید، کافی است وارد وب‌سایت همیار آکادمی شوید و از بخش دوره‌های آموزشی در منوی اصلی سایت، دوره 0 تا 100 آموزش گرافیک را انتخاب کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۴ دی ۱۳۹۹

    اون عکس مونالیزا از هرجا که دلش خواسته خط کشیده، بعد میگه نسبت رعایت شده

مطالب پیشنهادی