ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تویوتا لندکروز، ملاقات یک شاسی بلند با قدرت و کیفیت

تقریبا محال است به همراه یک تیم طبیعت‌گردی حرفه‌ای به گشت‌وگذار با خودروهای آفرود در بیابان‌ها و کوهستان‌های کشور بپردازید اما یک مدل تویوتا لندکروز را در جمع خودروهای حاضر مشاهده نکنید. تویوتا لندکروز از ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۸:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تقریبا محال است به همراه یک تیم طبیعت‌گردی حرفه‌ای به گشت‌وگذار با خودروهای آفرود در بیابان‌ها و کوهستان‌های کشور بپردازید اما یک مدل تویوتا لندکروز را در جمع خودروهای حاضر مشاهده نکنید.

تویوتا لندکروز از سال‌های دهه شصت و هم‌زمان با جنگ تحمیلی در ایران حضوری پررنگ ایفا کرد و طی دهه ۷۰ شمسی به بعد کم‌کم بوی تجمل‌گرایی در آن به مشام رسید‌؛ تا جایی که اکنون تویوتا لندکروز نسل پنجم جی ۲۰۰ به عنوان یک خودرو شاسی بلند بزرگ‌جثه گران‌قیمت در بازار شناخته می‌شود و هرکسی توانایی خرید آن را ندارد. به‌ویژه اکثر علاقه‌مندان به ورزش آفرود قطعا تمایل به خرید یک دستگاه از این شاسی بلند خوش‌هیبت دارند، اما چیزی که عمدتا ندارند، توانایی مالی تملک آن است.

با گران شدن نرخ ارز، حداقل بهای نسخه‌های دست دوم این خودرو نیز همچون بسیاری دیگر از محصولات وارداتی مرز ۲ میلیارد را پشت سر گذاشت و اکنون کمتر نمونه کارکرده این خودرو را می‌توان زیر این مبلغ در بازار پیدا کرد. نسل پنجم تویوتا لندکروز j200 آخرین و جدیدترین نسل این شاسی بلند تمام عیار به شمار می‌رود که با مدل ۲۰۰۸ به کشورمان راه یافت. نسخه‌های فیس‌لیفت این خودرو نیز در قالب مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ در بازار کشور موجود هستند. بعد از سال ۲۰۱۳ و با ممنوعیت ورود خودروهای لوکس به کشور، لندکروز نیز برای همیشه از بازار ایران خداحافظی کرد.

البته خبرهایی به گوش می‌رسد که احتمالا تویوتا پس از سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ تولید این خودرو را خاتمه بخشد و باید دید که برای نسل بعدی این اسطوره می‌خواهد چه ‌کاری انجام دهد؛ چراکه از یک سو پیشرانه‌های برقی در حال تسخیر جهان خودرو هستند و از طرف دیگر تصور تویوتا لندکروز مجهز به موتور برقی، شاید برای طرفداران سنتی این خودرو اندکی سخت باشد.

با وجود این چندان دور از انتظار نیست که سرنوشتی مشابه خودرو آمریکایی هامر برای این سامورایی کهنه‌کار نیز رقم بخورد و درنهایت طی سال‌های آینده شاهد عرضه نسل جدید تویوتا لندکروز با توان برقی به بازارهای جهانی باشیم. حتی در صورت گسترش حضور خودروهای برقی در کشورمان نیز شاید بتوان نمونه‌هایی از این خودرو را در سطح جاده‌های ایران مشاهده کرد. به هر حال در ادامه این مطلب آخرین نسخه تویوتا لندکروز موجود در ایران یعنی مدل جی ۲۰۰ فیس لیفت اول را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

طراحی باوقار تویوتا لندکروزر

حدود ۱۴ سال از زمان طراحی اولیه نسل پنجم تویوتا لندکروز می‌گذرد و طی این سال‌ها چهارچوب اصلی تشکیل‌دهنده ساختار ظاهری این خودرو تحول اساسی پیدا نکرده است. تنها یکی دو مورد فیس‌لیفت روی آن صورت پذیرفته که نسخه اول آن به بازار کشور ما نیز راه پیدا کرد.

این نسخه با جلوپنجره کرومی و چراغ‌های بزرگ به بازار آمده و به طور کل شمایل یک شاسی بلند متعارف را به نمایش می‌گذارد و از این حیث، وقار سنتی خوشایندی در پس چهره آن نهفته به نظر می‌رسد. با این حال خطوط به کار رفته در ترسیم نمای ظاهری این خودرو از پیچیدگی چندانی برخوردار نیستند و درمجموع ظاهری متعادل و متعارف اما باوقار و متین را در معرض دید قرار می‌دهند.

به عنوان یک شاسی بلند تمام عیار، گرچه تویوتا لندکروز j200 ایراد بصری قابل توجهی را از خود بروز نمی‌دهد اما با این حال، اگر این خودرو را با محصولات برخی شرکت‌های بین‌المللی نظیر شاسی بلندهای هم‌رده شرکت کادیلاک و بیوک قیاس بگیریم، دیگر این خودرو از لحاظ ظاهری حرف چندانی برای گفتن نخواهد داشت.

طراحی داخلی تویوتا لندکروز

طراحی کابین تویوتا لندکروز به نحوی صورت پذیرفته که در عین زیبایی نسبی، سادگی را سرلوحه خود قرار داده و اثر چندانی از اشکال هندسی پیچیده و موج‌دار در آن مشاهده نمی‌شود. کنسول میانی بزرگ، کلیدهای مختلف کنترل‌گر را در سطح خود با آرایشی منظم جای داده و هیبت آن برای کاربر جذاب به نظر می‌رسد‌. کیفیت متریال این خودرو نیز انتظارات را به خوبی برآورده می‌سازد و صندلی‌های راحت و جادار آن جایی برای شکوه و شکایت سرنشینان باقی نمی‌گذارد.

از طرف دیگر صندوق عقب بزرگ این خودرو فضای وسیعی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد و افراد به‌ویژه در هنگام مسافرت‌های بین‌شهری یا آفرود از این لحاظ با مشکل چندانی مواجه نخواهد شد. وجود باربند سقفی نیز در این بخش می‌تواند کمک شایانی به افزایش ظرفیت حمل بار این خودرو بکند؛ به‌خصوص در سفرهای طولانی‌مدت خارج جاده‌ای و بیابان‌گردی‌های آفرودی، این ویژگی قطعا بسیار به کار خواهد آمد.

امکانات رفاهی تویوتا لندکروز

آپشن‌های رفاهی ایمنی تویوتا لندکروز چندان وسیع نیست و از این نظر یارای رقابت با پسرعموی خود یعنی لکسوس LX570 را ندارد. با این وجود تجهیزات و آپشن‌های تویوتا لندکروز احتمالا جهت تامین رضایت نسبی مالکان این خودرو کافی خواهد بود. موارد زیر شاخص‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی و به طور کلی آپشن‌های تویوتا لندکروز را به استحضار شما می‌رساند:

آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های بغل با تنظیم و تاشوندگی برقی بعلاوه گرمکن، سانروف، اینورتر ۲۲۰ ولت، پورت ۱۲ ولت، ایزوفیکس صندلی، صندوق برقی گرمکن و سردکن صندلی‌ها، صندلی راننده با تنظیم ۶ حالته برقی، تهویه اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه، شش عدد کیسه هوا، قطب‌نما، دوربین‌های پشت و جانبی و ۳۶۰ درجه، نمایشگر ۸ اینچی، سیستم صوتی با شش اسپیکر و سی دی چنجر ۶ تایی، فرمان با روکش چرم از نوع حساس به سرعت، چراغ‌شوی، چراغ‌های جلو از نوع بای زنون، دی لایت، تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک، ترمزهای abs و ebd و ترمز کمکی، رادار جانبی جلو، حسگرهای پارک و کروز کنترل.

مشخصات فنی لندکروزر 2013

برخلاف انتظار تویوتا لندکروز مدل ۲۰۱۲-۲۰۱۳ فاقد موتور ۸ سیلندر بوده و تنها با پیشرانه وی۶ به قدرت ۲۷۱ اسب بخار و گشتاور ۳۸۵ نیوتن متر به بازار ایران پا گذاشته است. بهره‌گیری از چنین پیشرانه‌ای به همراه یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل الکترونیک سبب شده تا این خودرو چهارچرخ محرک به شتابی حدودا ۱۱ ثانیه در فرایند سرعت‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

میانگین مصرف سوخت این خودرو نیز ۱۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود و سرعت آن چیزی در حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت برآورد می‌شود. تویوتا لندکروز ۲۴۵۰ کیلوگرم وزن دارد و باک سوخت آن ۱۳۸ لیتر گنجایش را ارائه می‌دهد.

نقاط ضعف و قوت لندکروز

تویوتا لندکروز به عنوان یک شاسی بلند محبوب شهری - بیابانی از مزایایی همچون توانایی آفرود بسیار مناسب، بازار دست دوم پررونق، کابین باکیفیت، طراحی ظاهری متین، کیفیت ساخت بالا، کابین جادار، کیفیت سواری و فنربندی رضایت‌بخش سود می‌برد. از سوی دیگر مصرف سوخت زیاد این خودرو به‌علاوه پیشرانه نه‌چندان پرقدرت (نسبت به وزن و ابعاد خودرو) شش سیلندر (در مدل فیس‌لیفت) نیز به عنوان یکی از نقاط ضعف آن برشمرده می‌شود.

شرایط بازار تویوتا لندکروز

لندکروز به دلیل ارائه پرستیژ مناسب، سواری باکیفیت در مسیرهای شهری و توانایی بالای عبور از مسیرهای آفرود طرفداران زیادی را حول خود گرد آورده است. به‌ویژه ثروتمندانی که نیاز به یک اتومبیل شکیل و مجلل دارند اما نمی‌خواهند مبالغ سرسام‌آوری را برای امثال لکسوس ال ایکس ۵۷۰ هزینه کنند، معمولا طرفدار تویوتا لندکروز هستند تا ضمن حفظ کلاس شخصیتی خود و خانواده‌شان، از توانایی‌های آفرود این خودرو نیز در هنگام لزوم لذت ببرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • مممممم
    مممممم | ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

    2نیم تن وزن 271 اسب بخار قدرت و مصرف صدی 13??? اونوقت ساینا صدی 10 الی 11، سایپا چه غلطی داره میکنه، فقط تولید که نشد قدرت یا کنترل بازار، مثل جریان خودکفایی بنزین که با الکل رفتن بنزین درست کردن دادار دودور کردن خودکفا شدیم عواقبش چند وقت بعد شد هوای آلوده و معضل جامعه

مطالب پیشنهادی