ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

از پراید کارکرده تا جک دست دوم؛ قیمت خودرو کارکرده در بازار چقدر نوسان دارد؟

در یکی دو سال اخیر، بازار خودرو کشور شاهد قیمت‌های عجیب و نوسانات شدیدی بوده است. برای مثال می‌توان به قیمت ارزان‌ترین خودرو تولید داخل، یعنی پراید اشاره کرد. پراید که سابقه‌ای تقریبا ۳۰ ساله ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در یکی دو سال اخیر، بازار خودرو کشور شاهد قیمت‌های عجیب و نوسانات شدیدی بوده است. برای مثال می‌توان به قیمت ارزان‌ترین خودرو تولید داخل، یعنی پراید اشاره کرد. پراید که سابقه‌ای تقریبا ۳۰ ساله در ایران دارد، اولین گزینه‌ای است که برای خرید یا  فروش خودرو کارشناسی شده  پیش روی خریداران قرار دارد. این خودرو طی یک سال اخیر حدودا ۲ – ۳ برابر افزایش را تجربه کرد و در نهایت به قیمت ۱۰۰ میلیون تومان رسید.

این افزایش قیمت شدید طی مدت کوتاهی باعث شد تا بودجه خریداران از قیمت روز خودرو عقب بیافتد و خرید خودرو نو و صفر برای تعدادی از مردم در حد یک فکر و خیال باقی بماند. بعد از این اتفاق، خیلی‌ها قید خرید خودرو صفر را زدند و به سمت بازار خودروهای کارکرده و دست دوم رفتند.

با وجود اینکه قیمت خودرو کارکرده از قیمت صفر آن در بازار کمتر است، اما افزایش قیمت ماشین‌های صفر، بازار دست دوم و کارکرده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته این اتفاق فقط در مورد قیمت ماشین دست دوم داخلی رخ نمی‌دهد، بلکه قیمت خودرو خارجی کارکرده نیز تحت تاثیر نوسانات دلار قرار دارد.

قیمت خودروهای کارکرده چگونه تعیین می‌شود؟

اگر بخواهید اقدام به خرید و فروش خودرو کارکرده کنید، اولین فاکتور و شاخصی که در محاسبه تعیین قیمت مد نظر قرار است، سال ساخت و بعد با توجه به قیمت روز بازار ماشین های داخلی و خارجی، درصدی را برای کاهش قیمت تعیین می‌کنید، مثلا اگر خودرویتان یک سال قبل تولید شده باشد، ۱۲ درصد، اگر برای دو سال قبل باشد ۱۸ درصد و اگر سه سال قبل باشد، ۲۱ درصد کمتر از قیمت روز محاسبه می‌کنید.

با این حال، علاوه بر سال ساخت و مدل، فاکتورهای دیگری نیز برای تعیین قیمت ماشین دست دوم اهمیت دارند. فاکتورها و شاخص‌هایی مثل کارکرد، رنگ‌شدگی، تصادف، آپشن و امکانات، بیمه و وضعیت فنی و موتور خودرو بر قیمت نهایی خودرو اثرگذار است.

۱- مدل و سال ساخت

مهم‌ترین فاکتور برای تعیین قیمت خودرو کارکرده، مدل و سال ساخت است. در هنگام فروش انواع ماشین های دست دوم  باید به سال ساخت خودرو توجه زیادی داشت. اول از همه اینکه، خودرو یک وسیله مصرفی است و به علت استفاده، مستهلک شده و عمر مفیدش کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه هزینه نگهداری آن نیز بیشتر می‌شود. دوم اینکه عمر مفید خودرو در بخشنامه‌های دولتی تعیین می‌شود و بعد از پایان عمر مفید آن، به سختی می‌توان معاینه فنی گرفت و در معابر و خیابان‌ها رانندگی کرد.

همچنین هر چه سال ساخت خودرو قدیمی‌تر باشد، قیمت کارکرده و دست دوم آن نیز از قیمت روز پایین‌تر است.

۲- کارکرد خودرو

ممکن است خودرو خیلی قدیمی نشده باشد اما به دلایلی بیشتر از ۳۰ هزار کیلومتر با آن رانندگی کرده باشید. به این شکل، خودرویتان یک خودرو پرکار محسوب شده و برای فروش آن باید درصد بیشتری از خودرویی که کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر کارکرد داشته، قیمت پایین‌تری تعیین کنید.

۳- رنگ‌شدگی

رنگ‌شدگی یکی از فاکتورهایی است که در ظاهر خودرو تاثیر زیادی دارد و هر لکه رنگ در بخش‌های مختلف بدنه مثل گلگیر، درب‌ها، کاپوت و صندوق عقب قیمت خودرو را می‌اندازد.

۴- تصادف سنگین

علاوه بر رنگ‌شدگی، تصادف سنگین هم می‌تواند باعث شود تا خودرو دست دوم با قیمت خیلی کمتری نسبت به مدل صفر، به فروش برسد. تصادف سنگین موجب می‌شود تا بخش زیادی از بدنه از نو رنگ شود و یا اینکه شاسی ضربه شدیدی بخورد.

۵- آپشن ها، امکانات و رنگ خوردگی

همه خودروها به صورت استاندارد دارای آپشن‌ها و امکاناتی هستند که در کارخانه اعمال می‌شود و بعضی از صاحبان نیز به دلخواه امکاناتی را برای راحتی و رفاه خود روی آن نصب می‌کنند. این آپشن‌ها باعث می‌شود تا به قیمت خودرو کارکرده اضافه شود.

نکته مهم دیگر، رنگ خودرو است. بعضی از رنگ‌ها مشتریان بیشتری دارند و همین می‌تواند قیمت ماشین دست دوم را افزایش دهد.

۶- بیمه

اگر خودرو بیمه نداشته باشد، قیمت آن کاهش پیدا می‌کند و در صورتی که دارای تخفیف بیمه باشد، موجب می‌شود تا با قیمت بیشتری به فروش برسد.

۷- وضعیت فنی و موتور

«فنی سالم است» این اصطلاحی است که در بازار خودرو رایج است و نشان می‌دهد که موتور خودرو و قطعات آن مثل واشر سرسیلندر، سیستم ترمز، سیستم تعلیق و... مشکلی ندارد. در صورتی که خودرو از نظر فنی دارای معایبی باشد، بعدها هزینه زیادی روی دست خریدار می‌گذارد.

پرفروش‌ترین خودروهای کارکرده در بازار کدام اند؟

بازار خودروهای دست دوم بیشتر مناسب افرادی است که پولشان برای خرید اتومبیل صفر مورد نظرشان کافی نیست و به همین دلیل ترجیح می‌دهند تا همان خودرو را از بازار دست دوم تهیه کنند.

پراید، پژو ۴۰۵، پژو پارس، پژو ۲۰۶، سمند و جک S5 از خودروهایی هستند که در بازار ماشین‌های دست دوم بیشترین خواهان را دارند.

پراید

سال ۱۳۹۹، نقطه پایان تقریبا ۳۰ ساله تولید پراید در کارخانه سایپا بود و از این به بعد برای خرید این اتومبیل ارزان باید به دنبال مدل دست دوم آن بود. پراید مدل‌های مختلفی دارد و مناسب افرادی است که کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان پول دارند. قیمت پراید کارکرده از ۴۰ – ۵۰ میلون تومان شروع می‌شود.

پژو ۴۰۵

پژو ۴۰۵ دومین خودروی پرتیراژ تولید داخل است که تقریبا هم‌زمان وارد بازار کشور شده اما همچنان در خط تولید ایران‌خودرو قرار دارد. قیمت پژو ۴۰۵ صفر از ۱۷۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان است.

پژو پارس

پژو پارس یا همان پرشیا، خودروی جدیدی شبیه به ۴۰۵ اما زیباتر از آن است و امکانات و تجهیزات بیشتری دارد و جوان‌ها را به خود جلب می‌کند. قیمت پژو پارس در بازار خودرو ایران بیشتر از ۲۰۰ میلیون تومان است و البته پارس اتوماتیک صفر ۳۰۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

پژو ۲۰۶

یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل، پژو ۲۰۶ است. هر چند کمی قدیمی شده اما باز هم اتومبیل قابل قبولی برای مشتریان ایرانی است. این خودرو در دو مدل هاچبک و صندوق‌دار عرضه می‌شود. قیمت پژو ۲۰۶ کارکرده، مدل ۱۳۸۶ حدود ۱۰۰ میلیون تومان است.

سمند

حدود دو دهه از تولید خودرو ملی سمند گذشته و حالا تیپ‌ها و مدل‌های مختلفی از آن توسط ایران خودرو به بازار عرضه می‌شود. هر چند طراحی سمند کمی قدیمی است اما با امکانات و تجهیزاتی که روی مدل‌های جدید آن نصب شده، همچنان خودرو خوبی برای خانواده‌ها است. قیمت سمند کارکرده مدل ۹۳، ۱۳۰ میلیون تومان است.

جک S5

برند جک مدل S5 یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران است که توسط کرمان موتور عرضه می‌شود. این شاسی ‌بلند چینی برای اولین بار ۶ سال قبل و در سال ۱۳۹۴ به دست مشتریان ایرانی رسید و نظر آنها را جلب کرد. قیمت جک S5 صفر ۶۳۰ میلیون تومان است اما با ۵۰۰ میلیون تومان هم می‌توان مدل دست دوم و کارکرده این شاسی‌بلند را نیز خریداری کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی