ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چرا لیزینگ خودرو (فروش خودرو اقساطی) کمرنگ تر از قبل شده است؟

تورم، کلمه‌ای که برای هر ایرانی، مفهومی مشخص و البته تلخ دارد. البته همه چیز به تورم و افزایش قیمت‌ها ختم نمی‌شود. اگر زمانی که در حال قدم زدن در یک سربالایی هستیم قرار بگیریم، ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

تورم، کلمه‌ای که برای هر ایرانی، مفهومی مشخص و البته تلخ دارد. البته همه چیز به تورم و افزایش قیمت‌ها ختم نمی‌شود. اگر زمانی که در حال قدم زدن در یک سربالایی هستیم قرار بگیریم، با تخمین‌های ذهنی که می‌زنیم می‌توانیم بفهمیم که آیا نیاز به افزایش سرعت داریم یا خیر؟ تا چه میزان باید سرعت‌مان را زیاد کنیم؟ تا چه میزان باید مصرف انرژی‌مان را بالا ببریم؟ و اصلا می‌توانیم پایان سربالایی را، هر چند نفس گیر، ببینیم و به خط پایان امیدوار باشیم. اما آن چه که در حال حاضر، به ویژه در مورد خودرو و اتمام فروش اقساطی این وسیله نقلیه می‌بینیم بیش از هر چیز دیگر سردرگم کننده است. دلیل اتمام فروش اقساطی خودرو چیست؟ این سوالی است که شاید با تمام دانسته ‌های ناخواسته‌مان بخواهیم بیش‌تر در موردش بدانیم. در ادامه به بررسی این دلایل خواهیم پرداخت.

چرا فروش خودرو لیزینگی کم شده است؟

کار به این موضوع نداریم که لیزینگ خودرو یک محرک جانانه برای خرید بیش‌تر خودرو از طرف مخاطبان خودرو است. تا قبل از این، خودروی لیزینگی تنها راه برای کسانی بود که نه امیدی به پرداخت پول خودرو کارخانه‌ای را در زمان ثبت نام به صورت یک‌جا داشتند و نه می‌توانستند به بازار بروند و با فراخ بال پول را واریز کنند و خودرو مورد علاقه‌شان را بخرند.

از این رو بد نیست توضیحی در مورد خرید خودرو لیزینگی بدهیم؛ لیزینگی خریدن خودرو به این مفهوم بود که خریدار در عوض گذاشتن سفته و چک و قسط بندی، اتومبیل را از شرکت دریافت می‌کرد و در زمان پرداخت آخرین قسط خودرو، شرکت، سند خودرو را به نام او می‌زد. اما این که چرا فروش خودرو لیزینگی و یا به عبارتی، خودرو اقساطی کم شده است، دلایل بسیاری دارد. نوسان نرخ ارز که هر لحظه مثل سراب گاهی مژده مسیر آب و رفع تشنگی را نشان می‌دهد و گاهی از جلو چشم ناپدید می‌شود و در جایی دور از دسترس در جدول‌های دیجیتالی قرار می‌گیرد. هر چه نوسانات بازی‌شان بیش‌تر می‌شود، فاصله قیمت‌ها میان نسخه کارخانه‌ای‌شان با قیمت بازار فاصله بیش‌تری می‌گیرند. برای مثال، پرتیراژ ترین خودرو در کشور پراید است. پراید از سال 94 از 16 میلیون تومان، با دو سه مرتبه کاهش، به 130 میلیون تومان رسیده است. از همین یک نمونه می‌توان فهمید که دلیل کم کار شدن و حتی اتمام روش اقساطی خودرو از طرف شرکت‌های لیزینگ همین نوسانات بدتر از تورم است.

فردا، فردا است و امروز، امروز!

این جمله که «فردا معلوم نیست چی بشه!» یکی از آزاردهنده‌ترین جملاتی است که در طول زندگی‌مان، به ویژه از سال 97 تا به امروز شنیده‌ایم. بسیاری از شرکت‌ها و حتی اتو گالری‌هایی که با چک و ضمانت تا همین چند ماه پیش اتومبیل می‌فروختند، از این که فردا با میزان پولی که از مشتریان خود به اقساط دریافت می‌کنند نتوانند خودروهای جایگزین برای ادامه کسب و کارشان خریداری کنند. گاهی دیده شده است که این میزان فاصله قیمتی در یک هفته به سه برابر رسیده است و به اندازه قیمت پایه خودرو، رشد تورم شامل حال خودرو شده است.

آشفته بازار خودرو بعد از 97

ممنوعیت واردات خودرو باعث به وجود آمدن آشفته بازاری شده است که کسی امیدی به دو سال آینده صنعت خودرو سازی ندارد و ترس از این می‌رود که بازار خودرو به بحران بلوک شرقی دچار شود. ممنوعیت واردات خودرو البته برای عده‌ای هم نان کرد. بسیاری از کسانی که دست به خرید عمده اتومبیل‌هایی مانند چانگان CS35 زده بودند، چندین سال بود که از به فروش نرفتن این خودرو به خاطر بدنه قدیمی و حضور مدل جدید آن در بازار ایران شکایت داشتند تا این که ظرف مدت دو سال و نیم اخیر ارزش این خودرو چینی با 12 برابر قیمت سال 94، در حال حاضر به 964 میلیون تومان رسیده است. گفتنی است که اتومبیل‌های خارجی دیگر هم با این اتفاق، سوار بر موج تورم شدند و با این که تنها نسخه‌های چند سال کارکرده آن‌ها در بازار حضور دارد نه تنها دچار افت قیمت ست دومی نشدند بلکه هر روز ارزش معاملاتی‌شان بالاتر هم می‌رود.

سوزوکی گرند ویتارا که البته از خودروهای باکیفیت بازار خودرو ایران به حساب می‌آید نیز از سال 94 تا به امروز از 130 میلیون تومان به یک میلیارد و 300 میلیون تومان افزایش داشته است. در چنین شرایطی این سوال که دلیل اتمام فروش اقساطی خودرو چیست را به راحتی می‌توان متوجه شد.

تاثیر نوسانات نرخ ارز بر فروش اقساطی خودرو

در این میان نباید از نوسانات نرخ ارز غافل شد. نوسانات ارزهای رایج و مهم مانند دلار و یورو در افزایش نرخ تورم خودرو بی‌تاثیر نبوده است. موج‌های بلند و کوتاهی که قیمت این واحدهای پولی بر واردات خودرو تاثیر مستقیم گذاشته است. البته گفتنی است که قیمت خودروها تنها وابسته به این معلول‌های تورمی نبوده است و قطعات خودرو نیز جایگاه ویژه خودشان را دارند. تمامی خودروها به ویژه خودروهای شیک و گران قیمت از قطعات مصرفی بسیاری تشکیل شده‌اند که بعد از کارکرد در مدت زمان مشخص باید با نسخه جدیدی که از بازار تهیه می‌کنیم تعویض شوند. قطعات بسیاری از خودروها به صورت وارداتی هستند و البته آن دسته از قطعات که در داخل کشور هم تولید می‌شوند نیازمند ورود دستگاه‌های روز و آلیاژ و موادی هستند که همگی از بیرون از مرزها تامین می‌شوند. برای خرید قطعات و تامین مواد اولیه نیاز به ارز داریم. این منبع مالی که البته با نوسان و گرانی همراه است باید از همین خرید و فروش‌ها در بازار خودرو از مشتری تامین شود و این خود باعث گرانی خودرو و در نهایت منحل شدن فروش خودرو در بازار شود. بی شک عوامل بسیار دیگری نیز در اتمام فروش اقساطی خودرو دخیل است که شاید در ذهن شما نقش ببندد اما باید امیدوار بود که با ورود سرمایه و ارز خارجی، چرخ این صنعت روان‌تر بچرخد و همه چیز به ثبات کمابیش سابق خود برگردد.

فریب نخوریم!

نکته‌ای که در این روزها باید به آن توجه زیادی کرد این است که بسیاری از افراد سودجو و کلاهبرداران در پی این موضوع هستند که از آب گل آلود ماهی بگیرند و عده‌ای از جویندگان خودروهای اقساطی را در این اوضاع آشفته که بسیاری از منابع معتبر تا اطلاع ثانوی فروش اقساطی خود را متوقف کرده‌اند با قول فروش اقساطی از خریداران اخاذی کنند. بهتر است پیش از هر چیز به شناخت شرکت‌ها و ارگان‌های معتبر پرداخت تا معامله بی خطری انجام دهیم و سرمایه خود را حفظ کنیم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی