ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چه رزولوشنی برای انتخاب یک پروژکتور مناسب است؟

میزان رزولوشن پروژکتور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب آن است. میزان رزولوشن این وسیله‌ی الکترونیکی هایت تک در یک خرید مناسب مثل سایز در خرید کفش اهمیت دارد. با توجه به این موضوع، بیایید نگاهی دقیق به تعریف رزولوشن و ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۷:۱۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

میزان رزولوشن پروژکتور یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها در انتخاب آن است. میزان رزولوشن این وسیله‌ی الکترونیکی هایت تک در یک خرید مناسب مثل سایز در خرید کفش اهمیت دارد. با توجه به این موضوع، بیایید نگاهی دقیق به تعریف رزولوشن و اینکه چگونه بهترین میزان رزولوشن را متناسب با کاربری و نیازمان انتخاب کنیم، بیاندازیم. شاید قبل از این مطلب از خودتان پرسیده باشید که فرهنگ استفاده از این وسیله در ایران در مراکز آکادمیک و تجاری مهم خلاصه شده باشد؛ شاید یکی از اهداف نگارش این مطلب این باشد که در انتخاب نمایشگرهای نسل جدید، پروژکتورها را هم به عنوان یک گزینه بالقوه و مناسب لحاظ کنیم. یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین فروشگاه‌های این ابزار الکترونیکی در ایران امروز با مطلبی درباره وضوح و کنتراست نمایش ویدئو پروژکتور به سراغ شما مخاطبان آمده است. مقاله پیش رو برای معرفی یکی از بزرگترین فروشگاه‌ تخصصی انواع پروژکتور در ایران است.

میزان رزولوشن مورد نیاز شما چقدر است؟

چیزی‌ که تعیین کننده‌ی میزان رزولوشن در خرید پرژکتور است فقط نیاز شما است. چون وضوح یا رزولوشن در واقع باعث می‌شود جزئیات با دقت بیشتری به تصویر کشیده شوند، هر چقدر نمایش جزئیات برایتان اهمیت بیشتری داشته باشد خب به تناسب باید به فکر رزولشن بالاتر و صد البته انتخاب گرانتری باشید. اصلا موضوع اصلی گرانی آن‌ها به میزان رزولوشن واقعی آنها بر می‌گردد. چون برای وضوح بیشتر لازم است که از میکروآینه‌های کریستالی و مرغوب‌تر با چینش بسیار دقیق‌تری استفاده کرد، همین امر موجب افزایش قیمت می‌شود. اما اگر نمایش تصاویر شفاف و روشن برایتان بیشتر اهمیت دارد، بهتر است به دنبال ویدئو پروژکتوری با کنتراست و روشنایی بالا بروید که ضمن برخوداری از قیمت ارزان‌تر می‌توانند گزینه‌های کاملا مناسب‌تری برای شما باشند.

منظور از میزان رزولوشن پروژکتور چیست؟

میزان رزولوشن که برخی اوقات با نام رزولوشن نیتیو خوانده می‌شود، معرف تعداد پیکسل‌های واقعی موجود (یعنی کوچک‌ترین سلول‌های رنگی) بر روی پرده نمایش است. اگر تصویر را همانند فرش تصور کنید تعداد پیکسل‌ها همانند تار و پودهای آن هستند. برای محاسبه‌ی رزولوشن یا وضوح تصویر معمولا تعداد پیکسل‌های افقی (عرض تصویر) را به تعداد پیکسل‌های عمودی (طول تصویر) ضرب می‌کنند. مثلا میزان پیکسل‌های رزولوشن SVGA، با ضرب پیکسل‌های افقی ۸۰۰ در پیکسل‌های عمودی ۶۰۰ برابر ۴۸٫۰۰۰ است. هر چقدر تعداد پیکسل‌ها بالاتر باشد به تناسب تصاویر با وضوح بهتری نمایش می‌شوند. بالا بودن میزان رزولوشن موجب می‌شود که تصاویر با تعداد بیشتری از پیکسل‌ها به نمایش کشیده شده و کیفیت خوبی داشته باشند.

مورد دیگری که با رزولوشن مرتبط است نسبت ابعاد تصویر یا اصطلاحا aspect ratio است. این ویژگی نسبت اندازه طول و عرض تصویر را تعریف می‌کند. به طور معمول سه نوع نسبت ابعاد تصویر در پروژکتورها ارائه می‌شود: ‌۴:۳‌، ۱۶:۱۰ و ۱۶:۹.

تفاوت بین رزولوشن ۷۲۰p  و ۱۰۸۰p

وقتی صحبت درباره‌ی کیفیت تصویر تلویزیون، پخش کننده‌های بلور ری، دوربین‌های امنیتی، دور بین‌های DSLR و جدیدترین پرژکتورها یا هر چیز دیگری که قرار است تصاویر ویدئویی را نمایش ‌دهد می‌شود، آن‌ها را با رزولوشن ۱۰۸۰p یا ۷۲۰p معرفی می‌کنند. اما کدامیک از این دو رزولوشن مناسب هستند؟ با فرض اینکه هر چه عدد بزرگ‌تر، بهتر، انتخاب آسانی خواهید داشت. اما آیا این قانون در انتخاب رزولوشن نیز جواب می‌دهد؟ مخصوصا وقتیکه قرار است سر این انتخاب هزینه‌ی بیشتری نیز خرج کنید. در واقع، تفاوت رزولوشن ۷۲۰p و ۱۰۸۰p را نوع کاربری شما تعیین می‌کند، که آیا واقعا به وضوح ۱۰۸۰p نیاز دارید یا خیر؟ اگر قصد خرید پروژکتور 4k دارید؛ شاید دانستن این جزئیات بتواند به شما کمک کند.

کدام رزولوشن برای یک خرید مناسب‌تر به کار می‌آید؟

آیا واقعا رزولوشن ۱۰۸۰p بهتر از رزولوشن ۷۲۰p است؟ در پاسخ باید گفت که این موضوع واقعا بستگی به شرایط و محتوای مورد نیاز شما دارد. اگر قرار است نهایتا تصاویر را در ابعاد ۱۰۰ اینچ و در فاصله‌ی کمی ( حدود ۳ متر) تماشا کنید که مدل پروداکت ۷۲۰p و ۱۰۸۰p برایتان فرقی نخواهد کرد. خیلی از سرویس‌های استریمینگ برای تماشای مسابقه‌ی فوتبال و گیم و نمایش فیلم های DVD با رزولوشن ۷۲۰p فوق العاده هستند. اما اگر عشق فیلم‌ هستید و از فیلم‌های بلو ری نمی‌توانید دل بکنید، تماشای آن‌ها با نوع۱۰۸۰p بسیار جذاب و دیدنی است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی