ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

خودتان کارشناس خودرو شوید

با توجه به برخی از باورهای سنتی و البته در نظر گرفتن مبانی اقتصادی، خودروهای دست‌دوم حتی با کیفیتی نه‌چندان نازل همواره قیمتی پایین‌تر از مدل‌های صفرکیلومتر مشابه دارند. پدیده‌ای که نه‌تنها در ایران بلکه ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۵

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

با توجه به برخی از باورهای سنتی و البته در نظر گرفتن مبانی اقتصادی، خودروهای دست‌دوم حتی با کیفیتی نه‌چندان نازل همواره قیمتی پایین‌تر از مدل‌های صفرکیلومتر مشابه دارند. پدیده‌ای که نه‌تنها در ایران بلکه در کل بازارهای جهانی نیز رایج و مطرح است. خرید و فروش خودروهای دست‌دوم اگرچه تابعی از فرمول و ساختار خودروهای صفرکیلومتر نیست ولی به‌عنوان یک بازار موازی از مدل‌های سنتی عرضه و تقاضا استفاده می‌کند؛ اما بزرگ‌ترین تفاوت خریدن یا فروختن خودروهای کارکرده نحوه نامشخص قیمت‌گذاری آنهاست.

در بازار خودروهای صفرکیلومتر آپشن‌ها، برند سازنده و توانایی‌های فنی است که نرخ نهایی را ارزش‌گذاری می‌کند. این در حالی است که شاخص اصلی قیمت‌گذاری برای خرید خودروی کارکرده میزان کارکرد کیلومتر، رنگ شدن/نشدن بدنه و شرایط فیزیکی ظاهری و باطنی آن است. دقیقاً به همین دلیل است که ظهور یک پدیده اجتماعی و اقتصادی دیگر تنها در این بازار است که معنا می‌گیرد؛ کارشناس خودرو.

ممکن است خودروی انتخابی شما از لحاظ ظاهری کاملاً موردپسند و دلچسب باشد و در نگاه اول ما را به خرید آن ترغیب کند، اما به‌قدری با ظرافت دستکاری شده باشد که فقط یک کارشناسی خودرو حرفه‌ای بتواند آن نقص را پدیدار کند. گاهی فروشندگان با دستکاری در عملکرد یک خودرو واقعیت را از شما پنهان می‌کنند که در این مواقع یک کارشناسی خودرو مطمئن به‌وضوح خیال شما را از خرید یا تعویض خودرو راحت می‌کند. البته این به معنی زیرسوال بردن گواهی معاینه فنی نیست؛ به‌عبارت‌دیگر آیا این دو در تأیید عملکرد خودرو باهم تفاوت‌هایی دارند. در این رابطه باید گفت که معاینه فنی و تأیید آن اقدامی اجباری محسوب می‌شود و مالکان خودرو باید هر چند سال به انجام آن اقدام کنند اما کارشناسی خودرو به اختیار خریدار یا مالک برای ارزیابی دقیق‌تر خودرو انجام می‌شود.

اهمیت کارشناسی خودرو

با افزایش قیمت خودرو طبیعی است که نرخ تعمیر بخش‌های فنی خودرو نیز دچار افزایش قیمت شدید شده و ممکن است هزینه زیادی برای مالک خودرو بر عهده داشته باشد. از سوی دیگر ظهور شرکت‌هایی که اقدام به اعطای وام خرید خودرو کارکرده می‌کنند، تقاضا در این بازار را افزایش داده است. بسیاری از دلال‌های بازار خودرو بدون رفع ایرادات اساسی و فقط با تعمیر جزئی و رسیدگی به ظاهر خودرو، به فروش خودرو می‌پردازند و با این کار فرد خریدار دچار ضرر هنگفتی خواهد شد. برای اینکه کارشناس خودرو بتواند بخش‌های فنی خودرو را بررسی و کارشناسی کند نیاز به دانش فنی و مهارت در بخش مکانیکی خودرو دارد. کارشناس خودرو باید برای بررسی علاوه بر کنترل خودرو نسبت به هرگونه صدا یا لرزش بیش‌ازحد دقت بالا داشته باشد و بتواند آن را تشخیص دهد و برای خریدار خودرو آن را شرح دهد.

در خودروهای مدرن می‌توان به کمک دستگاه دیاگ تا حدودی به مشکلات فنی خودرو پی برد ولی این تصور اشتباه و غلطی است که برخی می‌گویند با تست دیاگ تمام مشکلات خودرو مشخص می‌شود. واقعیت این است که اغلب مشکلات خودرو فقط توسط تست رانندگی توسط کارشناس خودرو پیدا و مشخص می‌شوند. با در نظر گرفتن همه این مسائل یک نکته جالب هم به ذهن خطور می‌کند؛ و آن اینکه شاید بتوان با دید اقتصادی به بحث کارشناسی خودرو نگاه کرد. در حال حاضر چندین و چند شرکت آموزش کارشناسی خودرو در کشور فعالیت می‌کنند که با شرکت در کلاس‌های آن‌ها می‌توان نه‌تنها تبدیل به یک کارشناس حرفه‌ای برای خودروی خود شد بلکه یک کانال جدید برای کسب درآمد را به وجود آورد.

یک کارشناس خودرو چه چیزهایی نیاز دارد؟

تردیدی نیست که برای آموختن هر کاری به‌صورت حرفه‌ای نیاز است که در آن رشته کاری دانش اصول اولیه و مبانی را فرا گرفته باشید. شناخت. بر همین اساس در زمینه کارشناسی خودرو نیز بدون شناخت اصول پایه‌ای خودرو نمی‌توان وارد این حرفه شد. اغلب توصیه می‌شود افراد پیش از آن وارد پروسه تبدیل شدن به یک کارشناس خودرو دست‌دوم شوند، ابتدا مبانی مکانیک خودرو را بیاموزند چراکه کارشناسی خودرو غیر از سرفصل‌های علمی به‌صورت کامل نیاز به مهارت ویژه خودرویی دارد.

منابع قابل قبولی برای آموزش مبانی مکانیک خودرو وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به دوره‌های مکانیک خودرو سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد. از سوی دیگر توصیه می‌شود افراد داوطلب برای کلاس‌های کارشناسی خودرو در دوره‌های تعمیرات موتور و گیربکس خودروها هم شرکت کنند.

2 ویژگی مهم یک کارشناس خودرو

فارغ از تمام استانداردهای حرفه‌ای یک کارشناس خودرو، 2 فاکتور اصلی است که یک کارشناس حرفه‌ای را از یک کارشناس آماتور متمایز می‌کند. آموزشگاه‌هایی که این 2 ویژگی را به‌خوبی آموزش می‌دهند، در رأس اولویت انتخاب باید قرار بگیرند.

1 توانایی بررسی شاسی و ستون‌های خودرو

یکی از مواردی که دانشجویان در این دوره فرامی‌گیرند بررسی ستون‌ها و شاسی خودرو است. چراکه یکی از موارد مؤثر در تعیین قیمت خودرو، شاسی آن است. اگر شاسی خودرو آسیب‌دیده باشد استحکام خودرو پایین می‌آید و افت شدیدی در قیمت خواهد داشت. بنابراین لازم است افراد به‌خوبی این مبحث را یاد بگیرند. اهمیت کارشناسی ستون‌ها به دلیل موقعیت حساس آنهاست. با کمی دقت متوجه خواهید شد که محل قرارگیری ستون‌ها و سر سرنشینان در یک راستا قرار دارند.

2 - بررسی رنگ‌شدگی بدنه خودرو

شاید مهم‌ترین توانایی یک کارشناس خودرو توانایی تشخیص رنگ‌شدگی خودرو باشد. در این دوره افراد رنگ‌شدگی خودرو را با استفاده از چشم و هم‌چنین دستگاه تست رنگ دیجیتال یا همان ضخامت سنج و دستگاه تست رنگ آنالوگ فرا خواهند گرفت. اهمیت این دوره به این دلیل است که بسیاری از صافکاران و نقاشان از تکنیک پیچیده‌ای برای رنگ خودرو استفاده می‌کنند که حتی از سوی حرفه‌ای‌ها هم قابل‌تشخیص نیست.

سرفصل‌های آموزشی کارشناسی خودرو

در کلاس‌های آموزش کارشناس خودرو شما با چند سرفصل اصلی و تعداد بیشتری زیرمجموعه آشنا خواهید شد. طبیعی است که تنها علم تشخیص رنگ‌شدگی و بررسی شاسی به کار شما نمی‌آید. شما از ابتدا با مبانی اولیه بررسی فنی و تا مرحله نهایی یعنی آموزش معامله خودروی دست‌دوم کارآزموده خواهید شد. آنچه کلاس‌های حرفه‌ای به شما یاد می‌دهند به شرح زیر است.

  • آموزش آشنایی با انواع رنگ خودرو
  • آموزش آشنایی با ضخامت رنگ خودروهای مختلف
  • آموزش تست رانندگی
  • آموزش تشخیص اصالت خودرو
  • آموزش تشخیص ایرادات فنی عمده
  • آموزش تشخیص تعویض شدگی کارخانه‌ای یا استوک در بدنه خودرو
  • آموزش تشخیص دو تیکه بودن شاسی و چپی بودن
  • آموزش تشخیص بتونه‌کاری، آبرنگ، لیسه گیری و صافکاری در خودرو
  • آموزش تشخیص ضربات به قسمت‌های حساس بدنه
  • آموزش تشخیص کارکرد واقعی خودرو
  • آموزش شناخت آپشن‌های خودرو
  • آموزش کارشناسی سلامت جلوبندی، ترمز و فرمان
  • آموزش کارشناسی سلامت دیفرانسیل و پلوس‌ها
  • آموزش کارشناسی سلامت موتور و گیربکس
  • آموزش محل شماره شاسی خودروها و تحلیل آن
  • آموزش طریقه محاسبه قیمت خودروهای کارکرده
  • آموزش قولنامه نویسی و آشنایی با قوانین حقوقی و شرایط خریدوفروش خودرو
  • آموزش نحوه نوشتن برگه کارشناسی خودرو
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی