ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

استابلایزر یا ترانس فاراتل چیست؟

امروزه پیشرفت های تکنولوژی بشر در مقیاس های دقیق و ریز باعث شده است که با استفاده از یک سری دستگاه ها نوسانات جریان برق AC کنترل شود. این کار توسط استابلایزرها صورت می گیرد. ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲ تیر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

امروزه پیشرفت های تکنولوژی بشر در مقیاس های دقیق و ریز باعث شده است که با استفاده از یک سری دستگاه ها نوسانات جریان برق AC کنترل شود. این کار توسط استابلایزرها صورت می گیرد. استابلایزر های جدید نسبت به استابلایزرهای قدیمی پیشرفته تر و مجهز تر هستند که می توان روی صفحه نمایش دیجیتالی آن ها یک رقم مشخص وارد نمود و جریان را روی همان ولتاژ نگاه داشت.

این پیشرفت در تکنولوژی و ویژگی های استابلایزر های نسل جدید، نوسانات ریزی که در فاصله ی یک میلی ثانیه رخ می دهد را شناسایی کرده و از امکان ایجاد اسیب آن ها به وسیله ی برقی جلوگیری می کند. این قابلیت در صنایع حساس مثلا CNC یا دستگاه های پزشکی که با برق کار می کنند نقش مهمی دارد.

استابلایزر چیست؟

استابلایزر دستگاهی است که نوسانات ولتاژ برق شهر را تثبیت می کند و به تجهیزات الکتریکی مصرف کننده می فرستد. به علت خرابی تجهیزات الکتریکی، نویزها، افزایش یا افت ولتاژ یا قطع و وصل ناگهانی ولتاژ باعث ایجاد خسارت های بسیاری در بخش های حساس و اصلی دستگاه ها از جمله موتور، کمپرسور، پاور و یا مدار های الکتریکی آنها اتفاق می افتد. برای جلوگیری از صدمات و محافظت از تجهیزات الکتریکی خانگی، صنعتی، پزشکی، مخابراتی، نظامی و... از دستگاهی به نام استابلایزر استفاده می کنند.

ورود بیش از حد ولتاژ به یک وسیله ی برقی در مدت بسیار طولانی باعث عوامل زیر می شود که در نتیجه استفاده از استابلایزر فاراتل برای اطمینان از درستی انجام وظیفه ی یک وسیله ی برقی ضروری است.

  1. اسیب های دائمی و جدی به عملکرد وسیله برقی.
  2. انقطاع عملکرد پیوسته وسیله برقی
  3. کاهش دهنده عمر وسایل برقی
  4. به وجود امدن اسیب هایInsulation در Winding ها

همچنین ورود ولتاژ کمتر از اندازه هم باعث عوامل زیر را در پی دارند:

  1. کاهش دهنده ی توان و ظرفیت کاربردی وسیله برقی
  2. ایجاد مشکل محاسبات در وسایلی که بخش دیجیتالی دارند
  3. کاهش سرعت موتورهای محرکه

اساس کار استابلایزرها

استابلایزر ها جریان پایین را تقویت می کند و جریان بالا را تعدیل می کنند تا ورودی دستگاه های برقی برابر با میزان استاندارد باشد. به این کار boost و buck کردن نیز می گویند که هم به صورت دستی و هم به صورت خودکار عملی می شود. به عبارت دیگر وقتی جریان افت دارد استابلایزر جریان راboost  می کند و وقتی که بیش از حد الکتریسیته وارد دستگاه برقی می شود استابلایزر عملیاتbuck  را انجام می دهد. استابلایزر ها عمل کاهش یا افزایش ولتاژ را با قرار دادن  یک یا چند ترانس در مدار الکتریکی خود انجام می دهند.

انواع استابلایزر ها عبارت اند از :

  • استابلایزر های رله ای

این نوع استابلایزر ها مخصوص وسایل خانگی هستند و در مقیاس مشخص به کار گرفته می شوند .نحوه ی عملکرد این استابلایزر ها در حالت کلی وابسته به عملکرد ترانس و رله هایی است که این ترانس را در وضعیت و حالت های مختلف قرار می دهد. اگر نیاز به کاهش ولتاژ باشد ترانس باید یک حالت را تجربه کند و اگر نیاز به افزایش ولتاژ باشد باید برعکس عمل کرد و ترانس را در حالت دیگری قرار داد.

ظرفیت مدیریت استابلایزر های رله ای تقریبا چیزی در حدود ۶-۱۵ درصد جریان ورودی است یعنی اگر جریان ورودی تا ۱۵ درصد تلورانس نسبت به چیزی که باید باشد، داشته باشد مدیریت و رساندن آن به مصرف کننده ی جریان با دقتی متغیر از ۵ تا ۱۰ درصد مقدور خواهد بود.

استابلایزر های رله ای به علت هزینه ی کم ، دقت قابل قبول ، وزن پایین و... به یک گزینه ی محبوب برای مصارف خانگی و یا تجاری کوچک  تبدیل شده است. اما بستگی به محلی که قرار است مورد استفاده قرار گیرد یک سری محدودیت هایی هم دارد برای مثال سرعت اصلاح جریان این محافظان ولتاژ در مقایسه با سایر مدل های دیجیتالی کمی کند است و دوام و استحکام و ماندگاری کمتری نسبت به مدل های صنعتی دارد .

  • استابلایزر های سروو

ساختار این نوع استابلایزر ها Servomechanism یا به عبارتی Negative feedback است. زمانی که جریان ورود میزان بالایی دارد از استابلایزر های سروو استفاده می شود. دقت این استابلایزر ها از۱تا۵۰ درصد متغییر است به این علت برای کارگیری در شرایط سخت و گوناگون گزینه ی خوب و قابل اعتمادی است.

این استابلایزر ها از یک موتور سروو، ترانس خودکار، ترانس افزایش دهنده و کاهش دهنده و سیستم کنترلی و موتور انتقالی تشکیل شده اند.

در این استابلایزر های سروو یک سرترانس کاهش دهنده و افزایش دهنده به ترانس خودکار متصل می شود و طرف دیگر آن در اختیار موتور یا بازوی انتقالی قرار می گیرد که در انتهای آن بازو هم موتور سروو قرار گرفته است.

عملکرد این استابلایزر ها هم مانند استابلایزر های رله ای است اما ساختار عملکردی متفاوتی دارد یعنی اول اختلاف جریان را تشخیص می دهد سپس موتور توسط بازویی که دارد ترانس را در مسیر و جهت صحیح قرار می دهد و استابلایزر در مدت زمان کمی، جریان ورودی نامطلوب را در ساختار داخلی خودبه آن ولتاژ استاندارد که باید باشد تبدیل می کند. این استابلایزر ها در مصارف صنعتی و برق سه فاز هم به کار گرفته می شوند.

استابلایزر های سروو وقتی برای مصرف شهری و خانگی تولید می شود از دو ترانس در ساختار خود بهره مند هستند و درمصرف صنعتی و سه فاز از سه ترانس در ساختار خود بهره مند هستند. این استابلایزر ها واکنش های سریع تری نسبت به استابلایزر های رله دارد و همچنین دقت بالاتری ارائه می دهد و در مدت زمان طولانی قابل اعتماد تر هستند.

  • استابلایزر های استاتیکی

ساختار این استابلایزر ها با استابلایزر های رله ای و سروو کاملا متفاوت است. دقت این استابلایزرها عدد فوق العاده ی یک درصد است. این استابلایزر ها هیچ عضو متحرکی ندارند و به جای رله و موتور سروو از یک power electronic converter  برای مدیریت لحظه به لحظه ی جریان بهره مند هستند.

این استابلایزر ها از یک ترانس افزایش دهنده وکاهش دهنده، موتور IGBT و میکروکنترولر و microprocessor یا DSP بهره مند است.

این استابلایزر استاتیکی یکی از قدرت مند ترین استابلایزر ها به شمار می رود.

ویژگی های این استابلایزر ها عبارت اند از:

  • داشتن حجم فشرده
  • سرعت عمل فوق العاده بالایی دارند
  • قدرت و دقت بسیار بالا و بی نظیری در کنترل و مدیریت جریان دارند
  • بهره وری و دوام بسیار بالایی را دارند .

در مقابل معایب گفته شده، استابلایزر مزاهایی هم دارد برای مثال با قرار دادن یک دستگاه استابلایزر نمایندگی فاراتل در ورودی برق منزل می تواند کلیه لوازم منزل و سیم کشی داخلی را در مقابل اختلال برق شهری به طور کامل حفاظت کند. همچنین وجود استا بیلایزر یا تثبیت کننده ولتاژ به خصوص در مناطقی که دارای برق ضعیف تر است تا چندین درصد هزینه ی محاسبه شده را در قبض برق کم می کند.

استابلایزر فاراتل

شرکت فاراتل از تولید کنندگان استابلایزر است که دارای مدل های مختلف است. انواع مختلف استابلایزرهای فاراتل ویژگی های خاص خود را دارند که بر اساس کاربرد انتخاب می شوند به عنوان مثال استابلایزر مناسب برای مصارف خانگی با استابلایزر مورد نیاز برای مراکز اداری متفاوت است. برای تهیه ی استابلایزر های باکیفیت فاراتل می توانید به نمایندگی های فاراتل مراجعه کرده وبرای محافظت از دستگاه های الکترونیکی خود این محصول را تهیه کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی