ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

کارت صدا چیست؟

اگر به دنبال انجام پادکست، صدابرداری استودیویی و یا استریم کردن هستید، در مورد ابزار صوتی خود کمی جدی تر از قبل خواهید بود و به تجهیزاتی حرفه ای تر نیاز خواهید داشت. در این ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

اگر به دنبال انجام پادکست، صدابرداری استودیویی و یا استریم کردن هستید، در مورد ابزار صوتی خود کمی جدی تر از قبل خواهید بود و به تجهیزاتی حرفه ای تر نیاز خواهید داشت. در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که کارت صدا چیست، چه کاری انجام می دهد و اینکه شما به دنبال چه مدل کارت صدایی باید باشید که متناسب نیاز شما باشد. همراه سازکالا تا انتهای این مقاله باشید.

میکروفون ها از قدیم صدایی که شما در جریان هوا ایجاد می کنید را دریافت می کنند و این سیگنال را به یک شکل موج آنالوگ الکتریکی تبدیل می کنند. برای اینکه این خروجی در کامپیوتر شما قرار بگیرد، باید به تعدادی ولتاژ جداگانه الکتریکی تبدیل شود که آن را سیگنال دیجیتال می نامند. میکروفون های یو اس بی این پردازش را در درون خود انجام می دهند. میکروفون های استاندارد یک عدد اتصال دهنده با ورودی XLR را استفاده می کنند تا سیگنال آنالوگ الکتریکی را بسازند. برخی از میکروفون ها می توانند هر دو فرمت آنالوگ و دیجیتال را به صورت همزمان ارائه دهند.

پس چگونه باید یک میکروفون XLR را به یک کامپیوتر متصل کرد؟ در اینجاست که شما به یک کارت صدا احتیاج خواهید داشت. کارت صداها در انواع یو اس بی، تاندربولت و در برخی موارد و به ندرت در نوع فایر وایر در بازار تجهیزات موسیقی وجود دارند.

کارایی کارت صدا چگونه است؟

کارت  صداها کاربردهای متفاوتی را ارائه می دهند. هم تبدیل آنالوگ به دیجیتال (ADC) و هم تبدیل دیجیتال به آنالوگ (DAC) از طریق کارت صدا صورت می گیرد و اکثرا چندین کانال برای انجام این کارها دارند. ساده ترین موارد کارت صداها، دارای یک یا دو ورودی برای ساز یا میکروفون هستند، دارای پری امپلی فایر میکروفون می باشند و یک خروجی استریو برای تغذیه اسپیکر مانیتورینگ و یا هدفون ها دارند. معمولا طراحی کارت صدا به صورتی است که می توان به سادگی آن را در یک کیف کنار لپ تاپ خود قرار دهید.

هر کانال میکروفون باید بتواند فانتوم پاور 48 ولت را برای میکروفون های کاندنسر ارائه دهد و دارای سوییچ تغییر گین آن تا حداقل 60 دسی بل باشد. از جمله امکانات دیگری که می تواند به کارت صدا اضافه شود تا قیمت آن را افزایش دهد، خروجی های اضافی هدفون، دیگر انواع خروجی از جمله RCA و MIDI و همچنین پلاگین های نرم افزاری همراه آن می باشد. برخی از پری امپلی فایرهای روی کارت صداها دارای ویژگی های پیشرفته ای از جمله فیلتر High-Pass ، پد کاهش دهنده میزان صوت ورودی برای منابع صوتی با صدای بلند، سوییچ معکوس کردن فیز و سوییچ انتخاب امپدانس ورودی می باشند. بعضی از کانال های میکروفون دکمه هایی در کنارشان قرار میگیرد که اجازه دسترسی به تکتولوژی های شگفت انگیز از جمله تیوب، Air و iron را به شما می دهد.

حتی ساده ترین کارت صداها باید یک یا دو ورودی ساز با امپدانس بالا برای اتصال مستقیم سازهایی مانند گیتار و بیس را داشته باشند. ورودی و خروجی ها اضافی باید در سطح لاین باشند و با مبدل های بالانس TRS انجام کار می کنند.

اگر شما تعداد زیادی از منابع را به صورت همزمان صدابرداری می کنید، مانند صدابرداری از درامز، شما به تعداد بیشتری ورودی آنالوگ از یک کارت صدای معمولی احتیاج خواهید داشت. اگر در آینده چنین برنامه ای دارید، و اگر دوست دارید که از گروه های موسیقی صدابرداری کنید، بسیاری از کارت صداها اجازه گسترش از طریق اتصال دهند با چندین ورودی و خروجی دیجیتال را می دهند.

شما به چه کارت صدایی احتیاج دارید؟

می دانیم که برخی از میکروفون ها خروجی یو اس بی دارند. اگر شما می خواهید یک صدا را در لحظه ضبط کنید، میکروفون های یو اس بی آن چیزی است که احتیاج دارید، و شاید اصلا به کارت صدا احتیاجی نداشته باشید. اگر شما یک میکروفون با خروجی آنالوگ میخواهید، به خواندن ادامه دهید.

قبل از انتخاب یک کارت صدا باید این موارد را در نظر بگیرید:

1- چند میکروفون به صورت همزمان می خواهید استفاده کنید؟
2- چند ورودی آنالوگ (مانند ساز) می خواهید به صورت همزمان ضبط کنید؟
3- چند لاین خروجی احتیاج دارید؟
4- آیا باید قابلیت گسترش داشته باشد؟
5- قابلیت حمل آن از چه اهمیتی برخوردار است؟
6- تاخیر و منفعت های داشتن اتصال تاندربولت.

نمی خواهیم شما را با اعداد سمپل ریت ها و عمق بیت (Bit-Depth) گیج کنیم. فقط این موضوع را به سادگی در نظر داشته باشید که کارت صدای شما حداقل باید 24 بیت و 48 کیلوهرتز به بالا را پشتیبانی نماید.

پرفروش ترین کارت صداهای سال 2020:

1- SOLID STATE LOGIC SSL2+ AUDIO INTERFACE: کارت صدایی با الهام گرفتن از کنسول های قدرتمند و مشهور شرکت Solid State Logic که در سال 2020 به بازار موسیقی معرفی شد. با قیمتی مقرون به صرفه و اندازه قابل حمل تبدیل به محبوب ترین کارت صدا در سال گذشته شد. sazkala به معرفی کارت صدا می پردازد.

2- FOCUSRITE SCARLETT 2I2 3RD GEN AUDIO INTERFACE: نسل سوم کارت صداهای قدرتمند اسکارلت که همواره بهترین و پرفروش ترین سری از محصولات برند فوکوسرایت بوده که در این سری این برند پکیج پلاگین Red 3 را نیز به صورت رایگان بر روی آن قرار داده تا هنگام میکس و مستر کردن امکانات بیشتری داشته باشید.

3- APOLLO TWIN X DUO AUDIO INTERFACE: کارت صدای همواره قدرتمند آپولو از برند یونیورسال آدیو با پری امپهای میکروفون فوق العاده قوی و پلاگین های اختصاصی که صدای شما را به استاندارد موجود در صنعت موسیقی روز می رساند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی