ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

چرا بازاریابی محتوا مهم ‌ترین موضوع امروز اینترنت است؟

در اوایل قرن بیستم، «بازاریابی محتوا» صرفاً به عنوان یک مفهوم جدید معرفی شد و شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که این مفهوم ساده، به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی تبدیل شود. در حال حاضر ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۱ مهر ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در اوایل قرن بیستم، «بازاریابی محتوا» صرفاً به عنوان یک مفهوم جدید معرفی شد و شاید کسی فکرش را نمی‌کرد که این مفهوم ساده، به یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازاریابی تبدیل شود. در حال حاضر تمامی کمپانی‌ها و کسب‌وکارهای سرتاسر دنیا (چه کوچک و چه بزرگ) دریافته‌اند که رسیدن به موفقیت، بدون اجرای صحیح بازاریابی محتوا، ممکن نیست.

اهمیت بازاریابی محتوا در این است که می‌تواند ترافیک وبسایت شما را بیشتر کند و از همه مهم‌تر این که ترافیک باکیفیت به وبسایت شما بیاورد. منظور از ترافیک باکیفیت، کاربرانی هستند که به دنبال سایت یا کسب‌وکاری مثل کسب‌وکا شما می‌گردند و به احتمال زیاد، به مخاطب و مشتری همیشگی شما تبدیل خواهند شد.

بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا یعنی تولید محتوا برای پلتفرم‌های آنلاین مثل وبسایت و شبکه‌های اجتماعی؛ با هدف بازاریابی و جذب مخاطب و مشتریان جدید.

می‌توان با اطمینان بسیار بالایی گفت که این روزها، هر خرید محصول یا استفاده از نوعی خدمات، با جست‌وجو در اینترنت آغاز می‌شود. حتی اگر بخواهیم محصولی را به صورت حضوری بخریم، ابتدا آن را در گوگل جست‌وجو می‌کنیم و انواع مختلفش را می‌بینیم. یا این که هشتگ‌های مربوط به محصول را در شبکه‌های اجتماعی جست‌وجو می‌کنیم. برای همین است که می‌گوییم امروزه اگر کسب‌وکاری، در دنیای آنلاین حضور نداشته باشد، به احتمال خیلی زیاد توسط رقبا کنار زده خواهد شد.

ضمن این که جست‌وجوهای اینترنتی لزوماً مربوط به خرید محصولات نیستند. ممکن است کاربران در مورد یک محصول یا یک حوزه تخصصی خاص، صرفاً سوال داشته باشند و بخواهند اطلاعات کسب کنند. اگر بتوانید به شکل درستی، پاسخ این کاربران را بدهید، شانس تبدیل کردن آن‌ها به مشتری را نیز افزایش داده‌اید. در بازاریابی‌های سنتی معمولاً در تبلیغات گفته می‌شود که ما فوق‌العاده هستیم. این در حالی است که در بازاریابی محتوا، ما باید نشان دهیم که فوق‌العاده هستیم.

باید تأکید کرد که در حال حاضر، بازاریابی محتوا تا حد زیادی با سئو (SEO) گره خورده. سئو به معنای بهینه‌سازی برای موتورهای جست‌وجو است و مجموعه اقداماتی است که انجام می‌دهیم تا بتوانیم در صفحه اول نتایج گوگل حضور داشته باشیم. در غیر این صورت، شانس جذب ترافیک پایین‌تر خواهد بود.

انواع بازاریابی محتوا

محتوا انواع مختلفی دارد و به تبع آن، بازاریابی محتوا نیز به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در ادامه، مهم‌ترین انواع بازاریابی محتوا را فهرست می‌کنیم و توضیح مختصری نیز درباره‌ی هر کدام می‌دهیم:

  • وبلاگ ‌نویسی: وبلاگ‌نویسی رایج‌ترین و احتمالاً یکی از قدیمی‌ترین انواع بازاریابی محتوا در دنیای آنلاین است. با وجود این که انواع بسیار مختلفی از بازاریابی محتوا به میدان آمده‌اند، همچنان حجم بسیار زیادی از بازاریابی محتوا را وبلاگ‌نویسی تشکیل می‌دهد. بر اساس آمارها، ۸۶ درصد از کل بازاریابی محتوا در اینترنت، به صورت پست وبلاگ است.
    بررسی‌ها نشان می‌دهد که کسب‌وکارهایی که از وبلاگ ‌نویسی استفاده می‌کنند، ۹۷ درصد بیشتر به سایتشان لینک داده می‌شود. همچنین صفحات ایندکس شده در موتورهای جست‌وجو از سایتشان، ۴۳۴ درصد افزایش می‌یابد. همین آمارها کافی است برای این که متوجه تأثیر بالای این نوع بازاریابی محتوا بشویم. در عین حال، هزینه‌ی بسیار بالایی هم ندارد.
    مزیت مهم وبلاگ‌نویسی این است که همه‌ی کسب‌وکارها می‌توانند از آن بهره ببرند و هیچ استثنایی وجود ندارد. اما آن‌چنان که در ادامه نیز خواهیم گفت، دیگر انواع بازاریابی محتوا، برای هر کسب‌وکاری مناسب نیستند. یا به عبارت دیگر، تولیدشان برای هر کسب‌وکاری ممکن نیست.
  • ویدئو: آمارها نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر، کاربران اینترنت محتوای ویدئویی را بر محتواهای دیگر ترجیح می‌دهند. این اتفاق دلایل مختلفی دارد. نخست این که سرعت اینترنت و پهنای باند، در سال‌های اخیر افزایش داشته و از همین رو، دسترسی به ویدئوها (که حجم بالایی دارند) راحت‌تر شده. ضمناً دیدن یک ویدئو برای کاربران خیلی راحت‌تر از خواندن یک متن است. یعنی کاربران ترجیح می‌دهند به جای یک متن ۵۰۰ کلمه‌ای، یک ویدئوی یک دقیقه‌ای ببینند و همان اطلاعات را دریافت کنند. بنابراین اخیراً به محتواهای ویدئویی علاقه‌ی بیشتری نشان داده‌اند.
    تولید محتوای ویدئویی نسبت به انواع محتوای دیگر، هزینه و وقت بیشتری می‌خواهد. اما در عوض اگر خوب ساخته شوند، می‌توانند نتایج چشمگیری برای شما داشته باشند؛ خصوصاً در حیطه محتواهای آموزشی، که مخاطبان به صورت عمده، محتوای ویدئویی را بیشتر می‌پسندند.
  • شبکه‌ های اجتماعی: تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، یکی دیگر از رایج‌ترین انواع بازاریابی محتواست. درصد بالایی از مردم در شبکه‌های اجتماعی حضور فعال دارند و همین باعث شده تا این پلتفرم‌ها مکان مناسبی برای بازاریابی باشند. یکی دیگر از مزیت‌های شبکه‌های اجتماعی، این است که می‌توانید در آن‌ها، انواع مختلفی از محتوا را منتشر کنید. مثلاً در اینستاگرام می‌توانید عکس، ویدئو و متن منتشر کنید. البته هر کدام ممکن است محدودیت‌هایی نیز داشته باشد. مثلاً در همین اینستاگرام، ویدئوها از نظر زمانی و متن‌ها از نظر کاراکتر دارای محدودیت هستند.
    یکی از مهم‌ترین مسائل در حوزه تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، گرفتن بازخورد از مخاطب یا اصطلاحاً درگیر کردن (engagement) مخاطب با خود است. در شبکه‌های اجتماعی برای این که بتوانید موفق باشید، باید بتوانید از مخاطب واکنش بهتر و بیشتری بگیرید.
  • اینفوگرافیک: اینفوگرافیک‌ها یکی از انواع محتوا هستند که تأثیر بسیار بالایی در بازاریابی محتوا دارند. اما در بیشتر اوقات، اهمیتش دست کم گرفته می‌شود.
    البته در بازاریابی محتوا نمی‌توانیم برای هر چیزی اینفوگرافیک درست کنیم. تلاش برای این که برای همه موضوعات اینفوگرافیک درست کنیم هم اشتباه است. بلکه باید فرصت‌سنج باشیم و در زمان درست و برای یک موضوع درست، اینفوگرافیک بسازیم.
  • پادکست: ارائه محتوا به صورت پادکست، یکی از بالاترین بازده‌ها را در بین انواع بازاریایی محتوا دارد. اما از طرفی، تولید آن برای هر کسب‌وکاری ممکن نیست.
    اما اگر صاحب کسب‌وکاری باشید که ارائه محتواهایش به شکل پادکست ممکن است، نباید این فرصت را از دست بدهید. یک پادکست خوب می‌تواند هزاران و حتی ده‌ها هزار شنونده داشته باشد و نتایج بسیار خوبی را برای شما به ارمغان بیاورد.

مزایای بازاریابی محتوا چیست؟

می‌توان گفت که برتری بازاریابی محتوا بر بازاریابی سنتی، تا حد زیادی روشن است. چرا که در بازاریابی محتوا صرفاً نمی‌گویید که بهترین هستید، بلکه نشان می‌دهید و ثابت می‌کنید که بهترین هستید. وقتی محتواهایی در فرم و قالب صحیح و با اطلاعات تخصصی کامل در حوزه کاری خود تولید می‌کنید، به مخاطب نشان می‌دهید که کار خود را بلدید و راه اعتماد وی به شما را هموار می‌کنید.

بازاریابی محتوا نسبت به بازاریابی سنتی، هم هزینه‌ی کمتری دارد و هم آورده‌ی بیشتری. تبلیغات تلویزیونی، رادیویی یا تبلیغات در مطبوعات، با این که بی‌تأثیر نیستند، اما نسبت آورده به هزینه در آن‌ها پایین است. بر اساس آماری که موسسه بازاریابی محتوا CMI (یکی از معروف‌ترین آژانس‌های بازاریابی محتوا در دنیا) منتشر کرده، بازاریابی محتوا، نسبت به بازاریابی سنتی، سه برابر بیشتر مشتریان راغب می‌سازد و در عین حال، ۶۲ درصد هزینه‌ی کمتری دارد.

در کنار مزایای فراوانی که برای بازاریابی محتوا و تولید محتوا می‌توان برشمرد، باید اذعان کرد که تولید محتوا به شکل صحیح و در فرمت‌های درست، کار آسانی نیست و این که در بازاریابی محتوا، موفقیت یک‌شبه به دست نمی‌آید. از همین رو بسیاری از کسب‌وکارها به درستی تصمیم می‌گیرند تا کار بازاریابی محتوای خود را به آژانس‌های حرفه‌ای تولید محتوا بسپارند.

تیم نیم‌ فاصله با داشتن ده‌ها مورد سابقه همکاری موفق در زمینه تولیدمحتوا، در تمامی مراحل، از تعیین استراتژی تا رسیدن به اهداف مشخص شده، در کنار شما خواهد بود.

تماس با نیم‌فاصله:

آدرس: تهران، میدان آزادی، اتوبان لشگری، بعد از ایستگاه متروی بیمه، پلاک ۳۱، کارخانه نوآوری آزادی، سوله دوم، مجموعه ویکست.

شماره تلفن: ۰۹۳۵۷۳۹۶۷۴۶

ایمیل: info@nimfaseleh.ir

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی