ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

همه چیز درباره سی دی ان (CDN) یا شبکه توزیع محتوای ابر آروان

در دنیای پرهیاهوی تکنولوژی، تاخیر در ارایه خدمات به کاربران و نمایش محتوای درخواستی آن‌ها باعث می‌شود مخاطبان خود را از دست دهید. این امر برای وب‌سایت‌ها، بیش‌تر از هر جای دیگر نِمود پیدا می‌کند، ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱۲ آبان ۱۴۰۰ | ۱۱:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

در دنیای پرهیاهوی تکنولوژی، تاخیر در ارایه خدمات به کاربران و نمایش محتوای درخواستی آن‌ها باعث می‌شود مخاطبان خود را از دست دهید. این امر برای وب‌سایت‌ها، بیش‌تر از هر جای دیگر نِمود پیدا می‌کند، جایی که با یک کلیک همه چیز مشخص می‌شود و اگر چند میلی ثانیه سرعت بارگذاری صفحه درخواستی تاخیر داشته باشد، کاربران آن سایت را ترک کرده و به صفحه‌ی دیگری مراجعه خواهند کرد. از سوی دیگر افزایش امنیت یکی دیگر از مواردی است که برای مدیریت یک ‌سایت باید به آن توجه کرد. اما چگونه می‌توان چندین ویژگی کاربردی را در آن واحد به صفحات سایت‌ها اضافه کرد؟ قابلیتی به نام سی دی ان وجود دارد که با استفاده از آن می‌توان از خدمات مفید مختلفی با صرف هزینه‌ی بسیار پایین بهره‌مند شد. اما CDN چیست و از کجا می‌توان آن را تهیه کرد؟ ما در این مقاله می‌خواهیم ضمن معرفی این شبکه‌ی کاربردی، مشخصات سرویس CDN ابر آروان را به عنوان یک سرویس کاربردی و مناسب برای وب‌سایت‌ها معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

معرفی سی دی ان

سی دی ان که ترجمه شده‌ی «Content Delivery Network» است و به‌شکل اختصاری به آن CDN می‌گویند، شبکه‌ای متشکل از چند مرکز داده و سرور است که در نواحی پرجمعیت سراسر جهان مستقر شده است. تقسیم‌بندی بالا به این دلیل است که شما با استفاده از آن، محتوای استاتیک و داینامیک وب‌سایت خود (مانند ویدیو، پخش زنده‌ ویدیو، فایل‌های نرم‌افزاری، محتوای وب و موبایل) را درون کش این سرورها ذخیره کنید و کاربران با درخواست منابع اطلاعاتی از سایت شما، در کم‌ترین زمان، اطلاعات را از سرور نزدیک به منطقه جغرافیایی خود دریافت کنند. در واقع هدف از استفاده از این سرویس را می‌توان کاهش فاصله‌ی جغرافیایی کاربران با سرویس ارایه‌دهنده محتوا نام برد. اما قابلیت‌های این محصول تنها به افزایش سرعت لود سیستم که در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO) و بهبود تجربه کاربران (User Experience) موثر است، ختم نمی‌شود. لازم به ذکر است قابلیت‌هایی که در هر شبکه توزیع محتوا عرضه می‌شود براساس ارایه‌دهنده آن متفاوت است. شبکه تحویل محتوای ابر آروان را می‌توان جزو شبکه‌های باکیفیت و قابلیت‌های جامع به شمار آرود که در ادامه ویژگی‌های آن بیان خواهد شد.

مزایای سی دی ان برای وب‌سایت‌ها

استفاده از سی دی ان مزایای بسیاری را به‌همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بهبود عملکرد و افزایش سرعت بارگذاری منابع اطلاعاتی سایت

بهبود عملکرد سایت‌ها در پاسخ به درخواست کاربران را می‌توان یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سرویس سی دی ان به‌شمار آورد. دلیل آن ذخیره‌ی اطلاعات در سراسر دنیا و کاهش مسیر تحویل محتوا به کاربر است. با توجه به آزمایش‌های انجام شده، سایت‌هایی که از سی دی ان استفاده کرده‌اند نسبت به سایر سایت‌ها کاهش ۷۳ درصدی میانگین تاخیر بارگذاری منابع اطلاعاتی داشته‌اند.

افزایش امنیت وب‌سایت

شبکه تحویل محتوای ابر آروان چهار قابلیت امنیتی دیواره آتش وب (WAF)، دیواره آتش (Firewall)، محدودیت نرخ درخواست برای کنترل ترافیک ورودی به یک شبکه (Rate Limiting) و منع سرویس توزیع شده یا DDoS Protection را ارایه کرده است که با به‌کارگیری این قابلیت‌ها می‌توان از حملات مختلف ساده تا پیشرفته جلوگیری کرد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با به‌کارگیری این سرویس اطلاعات سایت شما در چندین سرور پخش می‌شود، این موضوع باعث خواهد شد، سرور اصلی (هاست) پهنای باند کم‌تری را مصرف کند. هر چه‌ میزان مصرف پهنای باند کاهش یابد، هزینه‌های مربوط به هاستینگ شما نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

بهبود سئوی سایت (بهینه‌سازی موتور جستجو)

بهبود سئو یکی دیگر از مزایای بی‌چون و چرای سرویس توزیع محتوا است. بیش‌تر موتورهای جست‌وجو در الگوریتم‌های خود سرعت بارگذاری صفحات وب را به‌عنوان یک شاخصه‌ی مهم می‌شناسند. گوگل برای رتبه‌دهی به سایت‌ها عمل خزیدن را انجام می‌دهد. با استفاده از این شبکه تکرار خزیدن‌های گوگل در صفحات وبسایت‌تان افزایش پیدا خواهد کرد و به شکل چشم‌گیری شاهد در دسترس قرار گرفتن محتوای‌تان برای کاربران خواهید بود. این عمل روی شاخص‌گذاری (Index) یا همان ایندکس‌شدن محتوا نیز تاثیر می‌گذارد.

آشنایی با سی دی ان ابری گوگل (Google Cloud CDN)

Google Cloud CDN بزرگ‌ترین شبکه تحویل محتوا است که از نقاط حضور لبه‌ی گوگل برای تحویل سریع محتوای سایت‌ها استفاده می‌کند. گوگل یک شبکه‌ی جهانی است که محتوا‌ها را در سرورهای مستقر در سراسر جهان پخش می‌کند و هنگام ارسال درخواست کاربر از نزدیک‌ترین سرور به منطقه‌ی جغرافیایی او، آن را به نمایش در می‌آورد. گوگل دارای ۱۰۰ پاپ‌سایت (Point of Presence) در سراسر جهان است که باعث می‌شود محتوا در کم‌ترین زمان به کاربران ارسال شود. سرویس CDN گوگل یک سرویس همگانی برای کتابخانه‌های منبع باز از جمله: jQuery، jQuery UI، jQuery Mobile، Dojo، Prototype، AngularJS، MooTools، JavaScript، SPF، و ... است.

چگونه می‌توان بهترین سی دی ان را انتخاب کرد؟

هنگام انتخاب یک سرویس کاربردی برای افزایش قابلیت‌های سایت خود احتمالن اولین نکته‌ای که مد نظر قرار می‌دهید، قیمت است. اگرچه هزینه‌ی فاکتور بسیار مهمی برای خرید است اما فارغ از مبحث هزینه‌ای باید ویژگی‌های دیگری نیز مد نظر قرار دهید. از مهم‌ترین قابلیت‌های مورد توجه هنگام انتخاب سی دی ان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت: سرعت را می‌توان یکی از نکات مهم برای خرید سی دی ان به شمار آورد زیرا هدف شما از تهیه این سرویس افزایش سرعت بارگذاری و بهبود عملکرد سایت است.
  • قابلیت اعتماد و امنیت بالا: قابل اعتماد بودن شبکه به‌اندازه‌ی سرعت آن اهمیت دارد و می توان از این شبکه برای افزایش امنیت سایت در برابر انواع حملات سایبری بهره‌مند شد.
  • پشتیبانی ۲۴ ساعته: بسیار مهمی است که هنگام مواجه با مشکل، ارایه‌دهندگان این سرویس پاسخ‌گوی شما باشند و به بهترین نحو مشکل‌تان را حل کنند و راهنمایی‌های مورد نیاز را ارایه دهند.
  • محل قرار‌گیری سرورها: تعداد و محل قرارگیری سرورهایی که اطلاعات شما قرار است روی آن‌ها کش شوند، اهمیت زیادی دارد. هر اندازه تعداد سرور‌ها زیاد باشد، امکان سرویس دهی به کاربران بیش‌تری با سرعت بالا فراهم می‌شود.

نحوه خرید و راه اندازی سی دی ان ابر آروان

خرید و راه‌اندازی شبکه توزیع محتوا کار ساده‌ای است. کافی‌ست تصمیم بگیرید سرویس مورد نظرتان چه منابع استاتیک و داینامیکی از سایت شما را پوشش دهد. در نتیجه سایت خود را برای ارسال فایل‌های انتخاب شده پیکربندی می‌کنید. با راه‌اندازی CDN و تغییر نام دامنه و اصلاح سوابق DNS این کار به آسانی انجام‌پذیر خواهد بود و شما می‌توانید سرویس مربوطه را در پنل سایت خود فعال کنید و وب‌سایت‌تان را بر بستر CDN قرار دهید.

آیا همه‌ی ‌سایت‌ها به CDN نیاز دارند؟

این پاسخ برای دو دسته از مشتریان می‌تواند مناسب باشد. اگر سایت شما دارای ترافیک بالایی از مناطق مختلف جغرافیایی ایران یا سراسر جهان نیست و در واقع مخاطبان زیادی به صفحات وب شما سر نمی‌زنند، به دلیل این‌که روی سرور اصلی بار ترافیک بالایی وجود ندارد، عدم استفاده از سی دی ان نیز خللی در روند فعالیت سایت ایجاد نخواهد کرد، اما استفاده از سرویس‌های رایگان CDN ایران می‌تواند به امنیت سایت کمک کند و سرعت را نیز بهبود دهد. در سمت دیگر اگر مخاطبان زیادی از نقاط مختلف جهان دارید و می‌خواهید امنیت بالایی داشته باشید و عملکرد خوبی از خدمات سایت به کاربران خود ارایه دهید، برای مثال هنگام ایجاد کمپین‌های تبلیغاتی که ترافیک زیادی به سایت هجوم می‌آورد، استفاده از شبکه توزیع محتوا گزینه‌ی مناسبی خواهد بود.

هزینه‌ی استفاده از CDN چه قدر است؟

همیشه و همه جا هزینه‌ی استفاده از سرویس‌ها یک نکته پررنگ برای همه زمینه‌ها است. در شبکه تحویل محتوا نیز این مورد صدق می‌کند. استراتژی قیمت‌گذاری در این محصول براساس تعداد درخواست برای بارگذاری محتوا و سرعت آن است. انواع قیمت‌دهی از رایگان تا قیمت‌های بسیار بالا وجود دارند که براساس کاربرد و ویژگی‌ها متفاوت هستند. در شبکه توزیع محتوای ابر آروان ترافیک داخلی و خارجی و تعداد درخواست‌ها از تمام نقاط جهان نامحدود و رایگان است و هزینه‌های شما بر اساس قابلیت‌هایی که انتخاب می‌کنید، متفاوت خواهد بود. شما می‌توانید تعرفه‌ی قیمت‌گذاری را در صفحه‌ی سی دی ان ابر آروان مشاهده و سرویس مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

CDN را از کجا تهیه کنیم ؟

انتخاب محل خرید برای این سرویس کار ساده‌ای است. تنها کافی‌ست بدانید دنبال چه سرویسی با چه امکاناتی هستید. پیشنهاد ما برای خرید یک سرویس کاربردی با امکانات کامل،  CDN ایرانی ابر آروان است که بالاترین دقت را در تشخیص موقعیت جغرافیایی کاربران با معماری یکپارچه‌ی Anycast در محصول DNS دارد. برای خرید می‌توانید با مراجعه به صفحه‌ی سی دی ان ابر آروان سرویس مربوطه خود را انتخاب کرده و در کم‌تر از یک دقیقه شبکه توزیع محتوا را روی وب‌سایت خود فعال کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی