ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

واسط یا مستقیم؛ کدام درگاه پرداخت، انتخاب بهتری است؟

به طور کلی برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی، به ابزارهای مختلفی نیاز داریم؛ در این میانه اما داشتن درگاه پرداخت اینترنتی، مهم‌ترین ابزار مورد نیاز به‌شمار می‌رود. اما پرسش برجسته در این زمینه این ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۸ آذر ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به طور کلی برای راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی، به ابزارهای مختلفی نیاز داریم؛ در این میانه اما داشتن درگاه پرداخت اینترنتی، مهم‌ترین ابزار مورد نیاز به‌شمار می‌رود. اما پرسش برجسته در این زمینه این است ‌که اصولا کدام درگاه پرداخت برای کسب و کارهای مختلف مناسب‌تر است؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش، لاجرم باید انواع درگاه اینترنتی و تفاوت‌های آن‌ها را بشناسیم. درگاه پرداخت اینترنتی، دارای دو نوع کلی تحت عنوان‌های درگاه پرداخت مستقیم و درگاه پرداخت واسط است. هر کدام از این انواع ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

درگاه پرداخت مستقیم

درگاه پرداخت مستقیم، اصولا توسط شرکت‌هایی ارائه می‌شود که در زمینه‌ی فعالیت‌های مالی و بانکی نام‌های آشنایی به حساب می‌آیند و بصورت انحصاری از بانک مرکزی دارای مجوز لازم برای پرداخت الکترونیک هستند. از این رو به آن‌ها، شرکت‌های PSP گفته می‌شود. حروف یادشده در واقع مخفف عبارت Payment Service Provider به معنای ارائه دهنده‌ی خدمات پرداخت است. این شرکت‌ها همان‌طور که از نام‌شان پیداست، به طور مستقیم با بانک‌های معتبر در ارتباط هستند و در حقیقت زیرمجموعه‌ی آن‌ها به‌شمار می‌روند. همچنین تمامی این شرکت‌ها تحت نظارت و تایید شبکه‌ی سراسری شاپرک فعالیت می‌کنند. اگر به سایت شاپرک مراجعه کنید، نام ۱۲ شرکت PSP معتبر و فعال در ایران را مشاهده خواهید کرد.

درگاه پرداخت واسط

نوع دیگر درگاه‌های پرداخت اینترنتی، درگاه‌های واسط هستند. درگاه‌ اینترنتی واسط، توسط شرکت‌های پرداخت‌یار مانند شرکت رایان پی، در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. این شرکت‌های معتبر به نوعی حکم واسطه را میان متقاضیان و بانک‌ها ایفا می‌کنند و از همین‌رو خدمات آن‌ها به درگاه پرداخت واسط مشهور است. اما این نکته را فراموش نکنید که درگاه‌های پرداخت واسط نیز زیر نظر بانک مرکزی و سیستم سراسری شاپرک فعالیت می‌نمایند. همچنین لیست شرکت‌های پرداخت یار را در سایت شاپرک می‌توانید مشاهده نمایید.

کدام درگاه پرداخت؟

همان‌طور که گفتیم برای انتخاب مناسب‌ترین درگاه اینترنتی، باید تفاوت‌های این دو نوع درگاه پرداخت را به خوبی بشناسیم. به طور کلی برندها و شرکت‌های شناخته شده، عموما از درگاه پرداخت مستقیم بهره می‌برند و کسب و کارهای نوپا و کوچک‌تر از درگاه پرداخت واسط استفاده می‌کنند. چرایی این انتخاب‌ها را نیز در بیان تفاوت‌های این دو نوع درگاه اینترنتی خواهید یافت.

مدت‌زمان دریافت درگاه پرداخت

اصولا فرآیند دریافت درگاه پرداخت واسط در قیاس با درگاه پرداخت مستقیم کوتاه‌تر و ساده‌تر است و در حقیقت یک روزه انجام می‌شود. اما همین فرآیند برای دریافت یک درگاه پرداخت مستقیم روندی طولانی‌تر دارد که گاهی ۲ تا ۳ هفته به درازا می‌کشد. اگر به‌طور کلی بخواهیم بررسی کنیم، همه‌ی کسب و کارها شرایط دریافت درگاه پرداخت مستقیم را ندارند.

ماجرای اخذ نماد اعتماد

یکی از عوامل طولانی و سخت‌تر شدن مراحل دریافت درگاه پرداخت مستقیم، اجباری بودن دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به منظور دریافت این نوع درگاه اینترنتی است. این مرحله البته برای برخی از درگاه‌های واسط از شرکت‌های مربوطه نیز اخیراً اجباری شده است اما هنوز هم بسیاری از کسب و کارهای کوچک می‌توانند بدون دریافت ای‌نماد یا همان نماد اعتماد الکترونیکی، تقاضای درگاه پرداخت واسط ثبت کنند.

امکان نمایش برند

یک تفاوت عمده‌ی دیگر میان درگاه مستقیم و واسط، ناشی از تفاوت در ساختار گرافیکی این دو نوع درگاه اینترنتی و امکانی است که درگاه واسط در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند برند خود را بر صفحه‌ی پرداخت، نمایش بدهد. این ویژگی می‌تواند در حکم یک فرآیند تبلیغاتی نیز کارکرد داشته باشد و از این رو برای برندها بهتر است که از درگاه واسط بهره ببرند. برخی از شرکت‌های ارائه دهنده درگاه واسط، درگاه پرداخت اختصاصی نیز ارائه می‌دهند که با استفاده از این سرویس، میتوان نام برند خود را در صفحه پرداخت و پیامک رمز پویا نمایش دهید.

امکان پیگیری تراکنش‌ها

تفاوت بعدی در امکان پیگیری تراکنش‌ها نمود پیدا می‌کند. اگر از درگاه پرداخت واسط برای کسب و کار خودتان بهره می‌برید، روش‌هایی برای پیگیری آنی تراکنش‌ها در اختیار خواهید داشت، اما در صورتی که از درگاه مستقیم استفاده می‌کنید، دست‌کم  تا ۲۴ ساعت برای شما مقدور نخواهد بود که تراکنش مورد نظرتان را بررسی نمایید. این ویژگی نیز یکی از عواملی است که درگاه پرداخت واسط را در قیاس با درگاه مستقیم، برای صاحبان کسب و کارها مطلوب‌تر می‌کند.

کارمزدهای درگاه پرداخت واسط و مستقیم

تا به امروز درگاه‌‌های پرداخت مستقیم، در ازای تراکنش‌های مختلف کارمزدی دریافت نمی‌کنند. این در حالی است که بنا بر سازکار، درگاه‌های واسط در ازای هر تراکنش میزان معینی کارمزد از کاربران دریافت می‌کنند. البته این کارمزدها دارای سقف محدودی است و در واقع حق الزحمه‌ی شرکت‌ ارائه دهنده‌ی درگاه در ازای خدمات پرداخت، به‌شمار می‌رود. از طرف دیگر درگاه پرداخت واسط این قابلیت را دارد که کاربر بتواند به دلخواه مرجع پرداخت کارمزد را انتخاب نماید. به عبارت دیگر این‌که کارمزد هر تراکنش را مشتری پرداخت نماید یا فروشنده، برای صاحبان کسب و کارها کاملا قابل تنظیم خواهد بود.

خدمات ویژه‌ی درگاه پرداخت واسط

یکی از ویژگی‌های مهم درگاه پرداخت واسط، فرآیند نصب بسیار آسان آن است. همچنین یک ویژگی منحصربفرد دیگر این نوع درگاه پرداخت آنلاین، قابلیت گزارشگیری از تراکنش‌های انجام شده است. پنل مدیریتی درگاه‌های واسط، با گزارشگیری بسیار پیشرفته از تراکنش‌ها، امکان بررسی‌های مالی دقیق را ایجاد کرده و اسباب رونق و توسعه‌ی کسب و کارهای مختلف را فراهم می‌آورد. از طرف دیگر شرکت‌های ارائه دهنده‌ی درگاه پرداخت واسط، دارای سیستم‌های پشتیبانی بسیار قدرتمندی هستند. این پشتیبانی معمولا به صورت آنلاین و ۲۴ ساعته بوده و از سرعت و کیفیت بسیار بالایی نیز برخوردار است. امکان فوق‌العاده‌ی دیگری که درگاه‌های واسط در اختیار کاربران قرار می‌دهند، قابلیت تسهیم نام دارد. تسهیم این امکان را به مدیر هر مجموعه‌ی تجاری و خدماتی می‌دهد تا واریزی‌ تراکنش‌های مختلف را بر اساس قراردادی هوشمند و به شکل خودکار بین تمامی ذی‌نفع‌های مجموعه تقسیم نماید. کیف پول الکترونیکی نیز امکان دیگری است که در سرویس درگاه پرداخت واسط تعریف شده است و اصولا کاربران در روند تسهیل خریدهای خود از آن بهره می‌برند و قابلیت‌های جانبی فراوانی مانند برخورداری از کمپین‌های تخفیف و غیره نیز دارد.

با این اوصاف و با در نظر گرفتن مدت‌زمان کوتاه‌تری که برای دریافت درگاه واسط در قیاس با درگاه مستقیم صرف خواهد شد و همچنین روند آسان‌تری که برای بهرمندی از درگاه‌های واسط طی خواهید نمود، و در نهایت امکانات و ویژگی‌های کاربردی بسیاری که این نوع درگاه‌ پرداخت دارد، به نظر می‌رسد درگاه پرداخت واسط برای کسب و کارهای مختلف، گزینه‌ی مناسب‌تری باشد.

درگاه پرداخت واسط بانکیدرگاه پرداخت مستقیم بانکیجدول تفاوت‌ها
غیر اجباریاجباریدریافت نماد اعتماد
1 روزه2 تا 3 هفتهزمان‌بندی دریافت درگاه
ساده و کاربرپسندکمی پیچیدهویژگی‌های ظاهری و گرافیکی
به صورت آنی ممکن استتا 24 ساعت ممکن نیستپیگیری تراکنش‌ها
پشتیبانی آنلاین داردپشتیبانی تلفنی داردپشتیبانی
دارد ( با سقف محدود)نداردکارمزد
داردنداردپنل گزارشگیری تراکنش‌ها
داردنداردکیف پول
داردنداردقابلیت تسهیم
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی