ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

تاثیر تکنولوژی در اتاق عمل

پیشرفت روز افزون علم در زمینه های مختلف از جمله پزشکی ، همواره در روند انجام بسیاری از امور تغییرات چشمگیری را ایجاد کرده است. پروسه های جراحی نیز از این قضیه جدا نیستند. ورود ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

پیشرفت روز افزون علم در زمینه های مختلف از جمله پزشکی ، همواره در روند انجام بسیاری از امور تغییرات چشمگیری را ایجاد کرده است. پروسه های جراحی نیز از این قضیه جدا نیستند. ورود تکنولوژی هوش مصنوعی به حیطه پزشکی می تواند پیامدهای بسیار ارزنده ای را رقم زند. در ادامه این مطلب می خواهیم به تاثیر تکنولوژی در اتاق عمل بپردازیم. می خواهیم بدانیم در این دوره که عصر ارتباطات است ، تکنولوژی تا چه حد پروسه های پزشکی و جراحی اعم از درمانی و زیبایی را تحت تاثیر قرار داده است و کاربرد فعلی آن‌ها در کدام حوزه ها هستند.

یکی از برترین تکنولوژی هایی که بیش از همه به حیطه پزشکی و البته اتاق عمل ورود پیدا کرده است ، فناوری هوش مصنوعی است. تحقیقات انجام شده در این باب نشان می دهند که این صنعت می تواند دگرگونی بسیاری در علم پزشکی ایجاد نماید. تاکنون تکنولوژی هوش مصنوعی در راستای موارد مختلفی از جمله مدیریت سوابق پزشکی ، تشخیص سطح سلامتی و البته جراحی از راه دور در اتاق عمل دستاوردهایی داشته است. در چند سال گذشته ، تقریباً 40 الگوریتم هوش مصنوعی در حیطه پزشکی ، از جانب سازمان غذا و دارو آمریکا مورد تایید قرار گرفته اند. با این حال همچنان می توان این تکنولوژی را جدید و بدیع دانست که روز به روز درحال پیشرفت و گسترش می باشد. افرادی از جمله کارآفرینان و نهادهای بهداشتی و پزشکی نیز در چندین سال اخیر مشارکت گسترده ای در این حیطه داشته اند.

آمار و بررسی های جدید حاکی از آن هستند که بسیاری از مدیران بیمارستان های مختلف تمایل دارند تا در سال های آتی در حوزه تکنولوژی هوش مصنوعی سرمایه گذاری هایی انجام دهند. البته میان متخصصان و پزشکان نیز در این زمینه اختلافاتی وجود دارد. برخی از آن ها معتقدند که فناوری مذکور باعث بروز تغییرات بسیاری در رویه های تشخیصی و درمانی همچون نحوه جراحی در اتاق عمل می شوند. اما عده ای دیگر نگرانی خود را ابراز کرده و اظهار کرده اند که هوش مصنوعی می تواند برای پزشکی خطرناک باشد. آن ها می گویند که اگر قرار باشد ربات و دستگاه ها در اتاق عمل به جای انسان ها تیغ جراحی را به دست بگیرند ، باید نیروهای انسانی از راه دور نظارت دقیقی بر آن ها داشته باشد.

حال این سوال پیش می آید که آیا تاثیر تاثیر تکنولوژی در اتاق عمل و پزشکی به جایی خواهد رسید که روزی هوش مصنوعی به طور کامل جای پزشکان و نیروهای انسانی را در بخش های مختلف بگیرد؟

تعدادی از فعالان در این زمینه می گویند که فناوری هوش مصنوعی قادر است دستیار بسیار خوبی برای انسان ها باشد؛ به طوری که این تکنولوژی جایگزین پزشکان در مطب ، جراحان در اتاق عمل و پرستاران در بخش های بیمارستانی نخواهد شد، بلکه در زمینه تشخیص و درمان عارضه ها و همچنین مراقبت از بیماران به آن ها یاری می رساند.

یکی از جراحان بیمارستان ماساچوست آمریکا به نام دن هاشیموتو نگرانی خود را در بکارگیری بیش از حد از هوش مصنوعی ابراز کرده است. او معتقد است که می توان برای تشخیص دقیق بیماری از این فناوری کمک گرفت. البته ایشان از معدود پژوهشگرانی است که در زمینه ورود هوش مصنوعی به اتاق عمل فعالیت می کند. هدف او از ورود تکنولوژی های جدید به اتاق عمل ، کاهش ریسک و خطر های جراحی است. به گونه ای که در طول عمل اگر موردی سلامت بیمار را تهدید کرد ، ربات بتواند فوراً به جراح هشدار دهد. در ادامه به دستگاه های مبتنی بر هوش مصنوعی و تاثیر این تکنولوژی در اتاق عمل می پردازیم:

دستگاه هوش مصنوعی استار (STAR)

محققان بیمارستان ملی سلامت کودکان و البته پژوهشگران بیمارستان جانز هاپکینز موفق به ساخت این دستگاه شده اند. که در زمان تست ، این هوش مصنوعی توانسته بود دو بخش از روده خوک را بدون ورود انسان به انجام پروسه ، بخیه زند.

دستگاه ایکس اویر (XAware)

این دستگاه که توسط یگ گروه تحقیقاتی فرانسوی ساخته شده است ، هوش مصنوعی آن به گونه ای طراحی شده که می تواند در طول پروسه های پرتو درمانی ، پراکندگی اشعه ها را کنترل نموده و کادر درمان را از خطر آن ها در امان نگه دارد.

دستگاه سنسور او آر (SenorOR)

یک تیم آلمانی توانستند دستگاه سنسور او آر را ابداع کنند. این دستگاه که همچنان در حال توسعه یافتن است قادر است داده های حسگر از تصاویر لاپاراسکوپی و دستگاه ها و ابزارهای جراحی را ارزیابی و آنالیز کند. هدف از این تکنولوژی مبتنی بر هوش مصنوعی ، درک مطلوب از بدن بیمار در طول انجام جراحی هایی همچون لاپاراسکوپی است.

جراحی مغز (Brain Surgery)

یکی از جدیدترین متدها تلفیقی است از تکنولوژی هوش مصنوعی و تصویربرداری. این فناوری می تواند کمک رسان جراحان مغز و اعصاب باشد تا آن ها در عرض چند دقیقه بدون برداشتن بافت مغزی ، تومورها را از محل بردارند. بر اساس جزئیات منتشر شده در مجله Nature Medicine  ، جهت یادگیری مشخصه های تومور مغزی و تشخیص غده از اسکن ها MRI ، محققان در برای این هوش مصنوعی از یک الگوریتم شبه عصبی پیچشی استفاده کرده اند. این شبکه ها جهت انجام تحلیل های تصویری و گفتاری در بخش یادگیری ماشین ها کاربرد دارند.

موارد فوق همگی در زمینه روندهای درمانی و تشخیصی حوزه پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند. در ارتباط با بهره گیری از تکنولوژی هوش مصنوعی در حیطه جراحی های زیبایی همچون عمل پروتز سینه ، پروتز باسن و عمل های زیبایی دیگر ، هنوز اطلاعاتی مبنی بر ورود تکنولوژی در زمینه انجام این جراحی ها ارائه نشده است. اما انتظار می رود که در آینده ای نزدیک هوش مصنوعی ، اتاق عمل جراحی های زیبایی مانند پروتز باسن و پروتز سینه و غیره را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مطلب نوشته شده توسط تیم راز جراحی گرد آوری شده است. وب سایت راز جراحی کامل ترین و جامع ترین مطالب در مورد تمام بیماری ها و جراحی های پزشکی ، چه زیبایی چه درمانی را در اختیارتان قرار می دهد. اگر شما هم متقاضی عمل جراحی هستید ، پیش از عمل حتما به سایت مذکور مراجعه نمایید.

منبع : www.razjarahi.ir

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی