ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

رپورتاژ آگهی

ETF بیت کوین چیست؟ آیا گزینه مناسبی برای سرمایه گذاران است؟

به وجود آمدن ETF بیت کوین یا صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت بیت کوین در سال گذشته بود. با کمک ETF ها می‌توانید بدون آنکه واقعاً بیت ...

واحد تبلیغات
نوشته شده توسط واحد تبلیغات | ۱ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۳۰

سلب مسئولیت: دیجیاتو صرفا نمایش‌دهنده این متن تبلیغاتی است و تحریریه مسئولیتی درباره محتوای آن ندارد.

به وجود آمدن ETF بیت کوین یا صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین، یکی از دلایل اصلی رشد قیمت بیت کوین در سال گذشته بود. با کمک ETF ها می‌توانید بدون آنکه واقعاً بیت کوین بخرید و ریسک خرید آن را بر عهده بگیرید، در بیت کوین سرمایه گذاری کنید. این اتفاق، برای سرمایه گذاران جدید که هنوز نگرانی‌هایی در مورد استفاده از صرافی‌ها و کیف پول‌های ارز دیجیتال دارند یا نگران از دست رفتن سرمایه خود هستند، یک نقطه امن برای ورود به بازار ایجاد می‌کند. با این حال، آیا این گزینه برای سرمایه گذاری مناسب است؟ اگر نمی‌دانید ETF بیت کوین چیست و چه اهمیتی دارد، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با جزئیات صندوق قابل معامله در بورس بیت کوین بیشتر آشنا شویم.

ETF چیست؟ تعریف صندوق‌های سرمایه گذاری سنتی

پیش از آنکه ETF بیت کوین را بررسی کنیم، ابتدا باید با مفهوم ETF در بازارهای مالی آشنا شویم. صندوق قابل معامله در بورس (Exchange-traded fund) یا ETF در واقع صندوقی از یک یا چند دارایی مشخص است. سرمایه گذاران در بورس می‌توانند با خرید سهام ETF در دارایی‌های مدنظر خود که در آن صندوق قابل معامله وجود دارند سرمایه گذاری کنند.

نکته اصلی در مورد این صندوق‌ها این است که خریداران سهام آن‌ها، بدون داشتن یک دارایی واقعی و وارد شدن به فرآینده های پیچیده نگهداری از یک دارایی، در آن سرمایه گذاری کنند. برای مثال با کمک ETF نفت و طلا بدون داشتن طلا و نفت واقعی می‌توانید در آن‌ها سرمایه گذاری کنید. حالا با وجود ETF بیت کوین، این امکان نیز فراهم شده است تا بدون نیاز به خرید بیت کوین و نگهداری از بیت کوین واقعی، در بهترین ارز دیجیتال بازار سرمایه گذاری کنید.

ETF بیت کوین چیست؟ صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس

ETF بیت کوین یا صندوق قابل معامله بیت کوین در بورس، در واقع صندوقی است که در آن مقدار قابل توجهی بیت کوین وجود دارد. نکته مهم در اینجا این است که شما می‌توانید ETF بیت کوین را مانند ETF طلا یا نفت در بورس معامله کنید. همه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند سهم این صندوق‌ها را مانند سهام معمولی دیگر در بورس معامله کنند.

به همین دلیل ETF بیت کوین از قوانین بورس‌ها و بازارهای مالی رسمی دولتی پیروی می‌کند. برای مثال در صرافی‌ها که شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای در همه ساعات شبانه روز بر اساس قیمت بیت کوین کش یا هر ارز دیگری معاملات خود را انجام دهید. اما خرید و فروش ETF بیت کوین یا سایر انواع ETF های ارزهای دیجیتال فقط در ساعاتی که بورس یک کشور باز است امکان پذیر است.

انواع ETF بیت کوین؛ ETF فیزیکی و فیوچرز

صندوق‌های قابل معامله بیت کوین در بورس، بر اساس اینکه بیت کوین‌های موجود در آن‌ها فیزیکی یا فیوچرز باشند به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • ETF فیزیکی: بیت کوین‌های واقعی در صندوق نگهداری می‌شود.
  • ETF فیوچرز: به بازار قراردادهای آتی یا فیوچرز متصل است و بیت کوین واقعی در آن‌ها نگهداری نمی‌شود

ETF بیت کوین پذیرفته شده در بازار آمریکا از نوع ETF فیوچرز هستند. یعنی قیمت سهام آن‌ها بر اساس قیمت بیت کوین در بازارهای آتی تغییر نمی‌کند. این موضوع خود باعث شده نقدهای زیادی به صندوق‌های ETF بیت کوین وارد شود.

مزایای ETF بیت کوین برای سرمایه گذارها

حالا که با ماهیت ETF بیت کوین آشنا شدیم، بیایید بررسی کنیم که اصلاً چه نیازی به این صندوق‌ها وجود دارد؟ چرا باید به جای خرید بیت کوین واقعی، سهام آن را بخریم؟ در واقع این موضوع بیش از آنکه بری سرمایه گذاران معمولی اهمیت داشته باشد، موضوع مهمی برای شرکت‌های بزرگ و سرمایه گذاران ثروتمندی است که می‌خواهند کاملاً تحت نظر قانون و دولت فعالیت کنند. در اینجا 4 دلیل برای استفاده از ETF بیت کوین را نام می‌بریم:

  • قانونی بودن ETF بیت کوین: این صندوق‌ها در بورس‌های قانونی تحت نظارت دولت‌ها ارائه می‌شوند
  • کمتر بودن ریسک سرمایه گذاری و نگهداری: با خرید سهام شما دیگر ریسک نگهداری از بیت کوین واقعی را نخواهید داشت
  • استفاده از تخفیف مالیاتی: ETF ها معمولاً شامل معافیت یا تخفیف مالیاتی می‌شوند و برای ETF بیت کوین نیز این چنین است
  • افزایش تنوع در سبدهای بورسی: برای تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری در بورس و سود کردن از بازار ارزهای دیجیتال به صورت همزمان، استفاده از ETF انتخاب خوبی به نظر می‌رسد.

با توجه به این مزایا، مشخصاً اشخاص حقیقی و حقوقی که عمده فعالیت آن‌ها در بورس است و قبلاً وارد بازارهای ارزهای دیجیتال نشده‌اند، علاقه زیادی به سرمایه گذاری در ETF بیت کوین خواهند داشت. اما آیا تریدرها و افراد معمولی نیز باید در ETF بیت کوین سرمایه گذرای کنند؟ این سؤال مهمی است که در ادامه پاسخ می‌دهیم.

معایب ETF بیت کوین؛ چرا تریدرها ETF بیت کوین را دوست ندارند؟

از همان زمان معرفی اولین ETF بیت کوین، با اینکه ورود سرمایه گذاران بزرگ باعث جهش در بازار شد؛ اما تریدرها و اعضای جامعه بیت کوین در مقابل آن جبهه گرفتند. 3 مسئله اصلی باعث شده تا تریدرها و سرمایه گذاران معمولی بیت کوین علاقه‌ای به ETF نداشته باشند:

  • واقعی نبودن بیت کوین‌ها: در صندوق بورسی شما به جای خرید بیت کوین واقعی، سهام صندوق را خریداری می‌کنید. بنابراین مالک حقیقی آن‌ها نیستید چون به کلید خصوصی و کیف پول آن دسترسی ندارید.
  • احراز هویت: برای سرمایه گذاری در بورس و ETF ها باید احراز هویت شوید. این مسئله حریم خصوصی در بیت کوین را به خطر می‌اندازد
  • تمرگزگرایی و کنترل دولت‌ها: ETF بیت کوین، این دارایی را به سمت کنترل دولتی پیش می‌برد و مانع تمرکززدایی واقعی که مهم‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال است می‌شود.

تریدرها ترجیح می‌دهند قیمت بیت کوین را مانند سایر ارزهای دیجیتال همچون قیمت ایاس به صورت لحظه‌ای یا طولانی مدت بررسی کنند و با خرید بیت کوین‌های واقعی از ترید های خود سود کسب کنند تا اینکه سهام دار یک صندوق تحت کنترل سایر افراد، آن هم از نوع بیت کوین‌های فیوچرز و غیر واقعی باشند.

خرید مستقیم بیت کوین از صرافی نوبیتکس، یک روش عالی برای سرمایه گذاری

در این مقاله با ETF بیت کوین آشنا شدیم و سعی کردیم معایب و مزایای آن برای تریدرها و سرمایه گذاران ارزهای دیجیتال را بررسی کنیم. ETF بیت کوین تأثیر مثبتی بر بازار گذاشت و شاید یکی از دلایل اصلی پامپ بیت کوین در سال گذشته بود. خصوصاً اینکه سرمایه گذاران بزرگ استقبال زیادی از آن کردند. اما به نظر می‌رسد دولت‌ها قصد دارند با استفاده از قیمت بیت کوین را کنترل کنند. از طرفی با توجه به مشکلاتی که برای احراز هویت و عدم مالکیت حقیقی بیت کوین‌ها دارد، گزینه مناسبی برای تریدرها و سرمایه گذران معمولی نیست.

 به همین دلیل ما پیشنهاد می‌کنیم به جای سرمایه گذاری در صندوق ETF، بیت کوین واقعی بخرید! شما می‌توانید همین حالا به جمع میلیون‌ها کاربر نوبیتکس، بزرگ‌ترین و معتبرترین صرافی ایرانی بپیوندید و در یک محیط ایمن با فضای کاربرپسند از ترید ارزهای دیجیتال لذت ببرید. پس فرصت را از دست ندهید و همین حالا به سایت Nobitex مراجعه کنید تا با نحوه خرید بیت کوین و سرمایه گذاری در آن آشنا شوید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی